USL i-ar putea prelungi mandatul lui Băsescu

USL i-ar putea prelungi mandatul lui Băsescu
Aflaţi în imposibilitatea organizării simultane a referendumului pentru Constituţie şi a primului tur prezidenţial, reprezentanţii puterii iau în calcul amânarea alegerilor.

Amânarea publicării motivării deciziei de constituţionalitate dată de judecătorii Curţii Constituţionale a României (CCR) pe legea referendumului, coroborată cu anunţul preşedintelui privind intenţia de a amâna până la limita maximă permisă de Constituţie promulgarea legii fac imposibilă organizarea referendumului pentru revizuirea Constituţiei cu prag de validare de 30% simultan cu primul tur al alegerilor prezidenţiale în 30 noiembrie.

Pentru ca noul preşedinte să depună jurământul şi să-şi înceapă mandatul în ziua în care expiră mandatul lui Traian Băsescu, primul tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale nu poate fi organizat mai târziu de 30 noiembrie 2014. Conform deciziei CCR, noua lege a referendumului, care coboară pragul de validare a acestui tip de consultare populară la 30% prezenţă la urne, nu va putea produce efecte decât la un an de la intrarea în vigoare, adică de la momentul publicării în Monitorul Oficial (MO). Pentru ca referendumul pentru revizuirea Constituţiei să fie organizat, aşa cum doreşte USL, pe baza reglementărilor noii legi, ar trebui ca această să fie publicată în MOf cel târziu în 30 noiembrie 2013.

Aşa cum ZIUA de CLUJ anticipa, preşedintele a anunţat că va tergiversa promulgarea legii cât îi va permite legea, adică va face acest lucru în a zecea zi după ce noua decizie a CCR de constituţionalitate a legii va fi publicată în MO, la ora 23:59. Pentru ca decizia CCR să fie publicată în MO şi să, devină, aşadar, oficială şi producătoare de efecte, trebuie ca ea să fie însoţită şi de motivarea aferentă. Pentru a-l obliga pe Băsescu să promulge noua lege a referendumului până în 30 decembrie, decizia CCR ar fi trebuit publicată în MO până cel târziu în 20 noiembrie. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, iar motivarea nu a apărut până în ziua de azi, este, practic, imposibil ca prevederile noi legi să fie aplicate în 30 noiembrie 2014.

Amintim că USL îşi dorea ca cele două scrutine să se desfăşoare simultan, pentru ca mandatul viitorului preşedinte să se desfăşoare conform reglementărilor noii legi fundamentale, care prevede revenirea la mandatul de nu mai patru ani, dar mai ales reducerea considerabilă a prerogativelor preşedintelui, transformând, practic, România într-o republică parlamentară, exact lucrul pe care, potrivit propriilor declaraţii, Băsescu vrea să-l împiedice. În cazul în care noua Constituţie ar intra în vigoare după alegerea noului preşedinte, mandatul său se va desfăşura conform Constituţiei vechi, aflate în vigoare în momentul alegerii sale. USL are, totuşi, o soluţie ca, în ciuda tertipurilor procedurale ale lui Băsescu, să organizeze cele două scrutine simultan: amânarea alegerile prezidenţiale. Conform Constituţiei, mandatul unui preşedinte începe în ziua depunerii jurământului, durează cinci ani şi nu poate fi prelungit decât prin lege organică şi doar în caz de război sau de catastrofă.

Totuşi, în legea fundamentală se mai spune că preşedintele îşi exercită mandatul până în momentul în care preşedintele nou ales depune jurământul. Cu alte cuvinte, preşedintele nou ales nu poate depune jurământul înaintea expirării mandatului celui vechi, adică înainte de 21 decembrie, dar nu există nici o prevedere constituţională sau legală care să interzică depunerea jurământului la un moment ulterior datei de 21 decembrie, Băsescu urmând să-şi exercite prerogativele de preşedinte, chiar dacă mandatul constituţional i s-a încheiat, până în momentul în care noul preşedinte va depune jurământul. Altfel spus, dacă guvernul ţine neapărat ca referendumul constituţional să se desfăşoare simultan cu primul tur al alegerilor prezidenţiale, nu există nici o normă legislativă care să împiedice amânarea organizării alegerilor prezidenţiale până când noua lege a referendumului va putea produce efecte.

Senatorul PNL Marius Nicoară este de părere că aceasta ar trebui să fie soluţia aleasă de guvern, invocând, însă, raţiuni economice. „În mod normal aşa ar trebui să se facă. Amânarea alegerilor cu zece zile, două săptămâni n-ar fi un capăt de ţară, ca să se facă economii de miliarde de lei organizând simultan cele două scrutine", a apreciat Nicoară. Preşedintele PSD Cluj, Remus Lăpuşan, susţine că principala miză a modificării Constituţiei, procesul regionalizării, se va realiza mult mai uşor odată ce la Cotroceni va fi instalat un alt preşedinte. „Noi ne-am aşteptat la aceste piedici puse de Băsescu şi tocmai de aceea, neputând face, deocamdată, regionalizarea, am dat drumul descentralizării. Cât priveşte referendumul pentru Constituţie, eu zic să aşteptăm să vedem exact care va fi momentul în care legea referendumului va fi promulgată şi vom vedea atunci ce soluţii avem la dispoziţie. Dacă nu se va putea organiza odată cu alegerile prezidenţiale, sunt convins că noul preşedinte va fi mult mai înţelept în ce priveşte regionalizarea şi vom organiza referendumul pentru Constituţie singur, necuplat cu alte alegeri. Ca un fost mare comunist, aşa cum chiar el a recunoscut că a fost, Traian Băsescu nu putea fi de acord cu regionalizarea şi îl înţelegem", a comentat Lăpuşan.

 

Comenteaza