Reformă așteptată de 20 de ani! Au fost lansate noile programe pentru liceu

Reformă așteptată de 20 de ani! Au fost lansate noile programe pentru liceu

Ministerul Educației și Cercetării a pus în transparență instituțională, luni, programele școlare pentru disciplinele din învățământul liceal.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației și Cercetării, pe parcursul următoarelor zile vor fi ''transparentizate'' toate programele conexe disciplinelor cu debut în clasa a IX-a, care țintesc formarea celor opt competențe-cheie: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale; competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice, juridice și de mediu; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.

După 20 de ani

Ministerul subliniază că actualizarea programelor reprezintă o schimbare majoră, deoarece multe dintre documentele actuale au rămas neschimbate de aproape 20 de ani. ''Primul pas a fost adoptarea planurilor-cadru, în variante standard și alternativă, pentru a echilibra diversitatea de nevoi din educație'', arată comunicatul instituției.

Ministrul Educației, Daniel David, explică faptul că varianta standard a planurilor-cadru a fost rezultatul unor consultări extinse și al necesității de a menține un echilibru între disciplinele de științe și cele umaniste, între cultura națională și pregătirea pentru viață, dar și între centralizare și nevoia de educație personalizată. Pentru cei care au considerat insuficientă varianta standard, a fost creată și o opțiune alternativă, care oferă o mai mare libertate la nivelul școlilor.

25% din timp, pentru activități remediale și consolidarea competențelor

Procesul de elaborare a noilor programe, aflat acum în fază de transparență, a implicat peste 1.500 de profesori, cercetători și specialiști din diverse domenii. Printre direcțiile stabilite de Minister se numără:

  • constituirea de echipe mixte preuniversitar–universitar, cu participarea experților din piața muncii;
  • consultarea modelelor de programe din state cu performanțe educaționale ridicate;
  • introducerea treptată a formării de competențe, nu doar a acumulării de cunoștințe;
  • coordonare transdisciplinară pentru evitarea blocajelor între discipline.

''25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi focalizat pe activități remediale - formarea competențelor care nu au fost atinse/structurate în demersul standard; consolidarea-fixarea competențelor; utilizarea competențelor în viața cotidiană - precum și pentru dezvoltarea competențelor pentru performanță'', se mai arată în comunicatul de presă.

Urmează manualele noi și formarea profesorilor

Odată aprobate, programele vor fi urmate de un proces extins de elaborare a manualelor, precum și de formarea cadrelor didactice pentru a putea implementa noile schimbări prin metode moderne. Totodată, vor fi finalizate standardele naționale de evaluare pentru fiecare programă în parte.

Competențe solide, aplicabile în viața de zi cu zi și pe piața muncii

Ministrul Educației afirmă că reforma urmărește îmbunătățirea nivelului de alfabetizare funcțională, considerată în ultimii ani un risc de securitate națională. David subliniază că absolvenții formați după noul curriculum – începând cu cei care vor intra în clasa a IX-a în anul școlar 2026–2027 – vor avea competențe solide, aplicabile în viața de zi cu zi și pe piața muncii.

''O generație educată după noile programe va fi mai puțin vulnerabilă la pseudoștiință, manipulare și teorii conspiraționiste și se va integra mai eficient în societate și în economie'', a declarat ministrul.

Programele sunt disponibile AICI și pot fi consultate până pe 12 decembrie 2025. 

Comenteaza