FC Red Bull 1907 Cluj?

FC Red Bull 1907 Cluj?
Echipa din Gruia, aproape de a fi preluată de celebrul producător austriac de băuturi energizante.

CFR 1907 Cluj ar putea fi preluat de compania Red Bull, au declarat, pentru ZIUA de CLUJ, surse din cadrul clubului apropiate negocierilor ce durează de câteva luni. Rugat să comenteze informaţiile venite din interiorul clubului pe care îl conduce, preşedintele "feroviarilor", Iuliu Mureşan, a negat din nou că gigantul austriac s-ar afla în spatele negocierilor.

"Nu pot să confirm această informaţie. Nu ne-a contactat nimeni de la Red Bull, dar ne-am bucura să fim căutaţi de oricine este interesat să investească aici. orice informaţii apărute sunt doar speculaţii", a precizat Mureşan.

Sursele ZIUA de CLUJ susţin însă că negocierile ar fi extrem de avansate şi că s-a discutat inclusiv dacă în denumirea clubului poate fi preluată marca Red Bull, aşa cum se întâmplă în Austria (Red Bull Salzburg), sau doar acronimul RB (cazul RB Leipzig din Germania). Iar răspunsul a fost "Da, se poate!".

Regulamentele Federației Române de Forbal nu interzic acest lucru, spre deosebire de alte federaţii. De exemplu, "feroviarii" au evoluat multă vreme sub denumirea CFR Ecomax, la fel cum, de exemplu, Nuova Mama Mia Becicherecu evoluează în Liga a III-a cu un nume "împrumutat" de la o cunoscută pizzerie din Timişoara, care a fost sponsor al clubului în primii ani după Revoluţia din 1989.

Regulamentul de Organizare a Activităţii Fotbalistice (ROAF), document al FRF, menţionează la articolul 2 - Schimbarea denumirii cluburilor că "FRF ţine evidenţa nominală a membrilor afiliaţi şi avizează schimbările denumirii acestora, astfel încât să se evite confuziile privind denumirea.

Cluburile pot solicita FRF schimbarea denumirii sub care figurează ca membri afiliaţi numai în perioada dintre două ediţii ale campionatului". de asemenea, "pentru aprobarea schimbării denumirii este necesar avizul scris prealabil al FRF, în caz contrar, cererea urmând a fi respinsă".

Conform ROAF, "cererea de schimbare a denumirii se depune la forul competent în perioada 1 - 30 iunie a fiecărui an, în caz contrar cererea urmând a fi respinsă ca tardiv introdusă". Competenţa privind aprobarea schimbării denumirii cluburilor aparţine Comitetului Executiv al FRF, se mai precizează în regulament.

Compania Red Bull, prin diverse vehicule de investiţii (companii) a investit puternic în fotbal în ultimii ani, preluând mai multe echipe din Austria, SUA, Germania, Ghana sau Brazilia. Producătorul de băuturi energizante şi-a făcut intrarea în fotbal în 2005, când a preluat SV Salzburg, echipă căreia i-a schimbat denumirea în Red Bull (în competiţiile europene, care nu permit echipelor să poarte denumirea unor branduri comerciale, clubul joacă sub numele de FC Salzburg - n. red.).

Apoi, Red Bull a trecut oceanul în SUA, unde a preluat controlul asupra echipei New York MetroStars (2006). La fel ca şi în cazul precedent, austriecii au schimbat denumirea echipei în New York Red Bulls.

În 2007, Red Bull a preluat un club anonim de liga a cincea din Germania, SSV Markranstadt, a cărui denumire a fost schimbată în RB Leipzig (prescurtarea de la RasenBallsport Leipzig e.V., pentru că regulamentele federaţiei germane nu permit introducerea unui brand comercial în denumirea cluburilor, n. red.). La finalul sezonului trecut, echipa a promovat în Bundesliga, unde are un început de sezon foarte bun, ocupând locul 2 după 10 etape, la egalitate de puncte cu Bayern Munchen.

Tot în 2007, Red Bull a înfiinţat un club nou în ţara Cafelei, Red Bull Brasil, cu sediul într-o suburbie din Sao Paulo. În fine, în 2008 austriecii au ajuns şi în Africa, mai exact în Ghana, unde au fondat Red Bull Ghana. Echipa a fost desfiinţată în 2014.

Multe dintre achiziţiile efectuate de Red Bull în fotbal au fost întâmpinate cu reticenţă de suporteri. Aşa s-a întâmplat la Salzburg, unde fanii SV Salzburg au abandonat clubul şi şi-au înfiinţat propria echipă, după ce Red Bull a schimbat emblema şi culorile tradiţionale, alb-violet, cu cele ale brandului de băuturi energizante, alb-roşu.

"Tradiţia nu poate fi cumpărată". Suporteri ai Dynamo Dresda protestează împotriva RB Leipzig / foto sportstarlive.com
"Tradiţia nu poate fi cumpărată". Suporteri ai Dynamo Dresda protestează împotriva RB Leipzig / foto sportstarlive.com

Însă cazul de la Leipzig este, poate, cel mai emblematic. Ascensiunea RB Lepzig, având în spate zero istorie, dar multe milioane de euro, a atras dispreţul suporterilor de pretutindeni. Detalii puteţi citi într-o excelentă radiografie a controverselor provocate de ascensiunea echipei patronate de Red Bull în fotbalul german, publicată de colegii de la lead.ro: "Cum a devenit RB Leipzig cea mai disprețuită echipă din Germania. O poveste despre fotbalul-marketing și ascensiunea „clubului-problemă" în topul Bundesligii".

Rămâne de văzut dacă Red Bull se află sau nu în spatele celor care negociază preluarea CFR Cluj. Cert este că informaţia circulă de ceva vreme printre angajaţii clubului, care speră că perioada de "secetă", financiară şi sportivă, va lua sfârşit în curând.

Comenteaza