Video FC Universitatea Cluj, model pentru formațiile din România: “Dorim un club care să se autofinanțeze prin ceea ce produce”

FC Universitatea Cluj, model pentru formațiile din România: “Dorim un club care să se autofinanțeze prin ceea ce produce”
| Foto: foto Cristian Cosma/fcuniversitateacluj.ro

Președintele clubului, Radu Constantea, a explicat la Realitatea FM Cluj care este obiectivul proiectului și cum își dorește echipa clujeană să devină un exemplu pentru celelalte formații din fotbalul românesc.

Cu un proiect susținut de de sponori din mediul privat, dar şi de universități şi autorități locale, “Șepcile roșii” au început acum doi ani şi jumătate o nouă etapă în istoria de 99 de ani a clubului, în Liga a 4-a. Obiectivul a fost clar încă de la început: revenirea pe prima scenă a fotbalului românesc. “Studenții” evoluează acum în Liga a 2-a, iar la jumătatea campionatului obiectivul trasat în 2016 este realizabil.

Președintele formației clujene, Radu Constantea, a vorbit despre evoluția echipei în actualul sezon.

“Chiar dacă am avut un început ezitant, am recuperat diferența față de primele două locuri, cele care îți oferă posibilitatea de a promova. La început de sezon ne doream să ocupăm una din primele două poziții în acestă perioadă, dar ținând cont că suntem aproape, la două puncte, putem spune că suntem mulțumiți de acest parcurs. Sperăm ca în retur să avem forța necesară de a ne atinge obiectivul”, a declarat conducătorul.

Constantea a explicat și modul în care își dorește ca “studenții” să devină o forță în fotbalul românesc, prin auto-finanțare.

“Noi oferim entertainment, meciurile de fotbal sunt un prilej de a-ți petrece timpul liber pe stadion. Cluburile mari s-au dezvoltat pe un concept de management organizatoric și aceste lucruri vrem să le implemetăm în proiectul nostru. Atât din punct de vedere al managementului sportiv, cât și ceea ce ține de management, marketing, sponsorizări.

Dorim un club care să se autofinanțeze prin ceea ce produce. Nu avem un finanțator în spate, deci trebuie să ne dezvoltăm pe această cultură organizațională, care să permită să ne dezvoltăm pe mai multe paliere. Aceste lucruri se pot implementa doar dacă toți cei din club au aceeași gândire.

În România avem de suferit în ceea ce privește vânzarea biletelor. Doar Universitatea Craiova a reușit să atragă mulți spectatori la stadion, lucru care îți asigură o mare parte din buget. În străinătate, ponderea e undeva la 20-25% din buget. Noi suntem destul de departe, deși suntem un caz fericit, dar în cazul nostru vorbim de 6-8%.

Evoluția ultimilor 10 ani din fotbalul românesc a făcut ca lumea să se îndepărteze de evenimentele sportive. Trebuie să readucem lumea la stadion și pentru a face asta trebuie să oferi ceva în plus. Noi avem o situație fericită pentru că avem o infrastructură foarte bună. E destul de greu să atragi oamenii dacă nu ai un stadion care nu oferă prea multe condiții. În plus, ține și de cultura suporterilor. Un club de fotbal se bazează în primul rând pe suporteri și pe oamenii care vin la stadion. Fără suporteri, fotbalul nu are rost”, a precizat Constantea.

Conducătorul clubul clujean a prezentat mai multe detalii despre finanțarea propriei echipe, dar și a rivalelor în lupta pentru promovare.

“Astăzi, fotbalul românesc e susținut în mare parte de banii din drepturile de televizare. Fără acei bani, cred că jumătate din echipe nu ar mai putea continua. Formațiile se bazează și pe finanțări publice, a căror adepți nu suntem, chiar dacă și noi avem parte de finanțări de la Primărie și Consiliul judeţean. Cred că vom încheia anul fiscal 2018 cu 38% finanțări publice, din totalul bugetului. Este mult mai puțin decât la echipe precum Chindia sau FC Argeș, care au parte de 80%.

Lucrurile au mers foarte bine. Avem un feedback pozitiv din partea companiilor din Cluj. Avem peste 35 de parteneri din mediul de bussiness. Avem câteva nume care nu erau prezente în fotbal. Este important și pentru fotbalul românesc că am reușit să atragem astfel de companii. Imaginea fotbalului românesc din ultimii ani a îndepărtat aceste companii, care nu doreau să se asocieze cu echipele.

Noi avem chiar și companii multinaționale, iar cea mai mare parte din buget este asigurată de acești sponsori. Cred că acesta e drumul pe care ar trebui să meargă și alte cluburi pentru că nu depinzi de o singură entitate sau de un patron. Când responsabilitatea financiară e împărțită pe mai multe paliere cred că sustenabilitatea unui club este mult mai sigură.

Nu vom avea probleme din punct de vedere financiar, sau al sustenabilității, dacă nu vom promova în prima ligă. Acest proiect e gândit să nu depindă de rezultatele sportive. Sigur că pentru noi ar fi important să promovăm pentru că e o diferență mare financiară. Vorbim de un plus de 1,2 milioane de euro din drepturile TV în Liga 1, față de Liga a 2-a. Acum primim 20.000 de euro, ceea ce nu înseamnă nici 5% din bugetul clubului”, a dezvăluit președintele FC Universitatea Cluj.

Comenteaza