Napoca Rally Academy accelerează spre WRC

NTT DATA Romania sprijină echipa clujeană, una dintre cele mai de succes formații din motorsportul românesc. Napoca Rally Academy speră să propulseze un pilot în WRC, cea mai importantă competiție internațională de raliu.

Un proiect pornit din pasiune pentru mașini și motorsport a ajuns una dintre cele mai importante prezențe din Campionatul Național de Raliuri. Napoca Rally Academy nu este doar campioană de cinci ori în întrecerea internă, dar dă și campionii din ultimiii patru ani, de trei ori echipajul condus de Simone Tempestini și o dată cel condus de Bogdan Marișca. În plus, Napoca Rally Academy a demarat și alte proiecte, care au rol educativ în ceea ce privește condusul.

“Napoca Rally Academy a plecat din pasiunea comună a mai multor oameni, în principal Marco Tempestini, care a fost liantul. El e fost campion național al Italiei, fost pilot oficial în Paris-Dakar, venit în România cu business. Împreună cu el, cu Danny Ungur am generat Napoca Rally Academy. Principala pasiune fiind motorsportul, evident că raliurile erau pe primul plan, dar și tot ceea ce s-a acumulat în materie de mers cu mașina. Au apărut tot felul de proiecte speciale, fie în zona de motorsport, fie în zona de safety driving sau acțiuni legate de mașini într-o formă sau alta.

Ca urmare a rezultatelor din ultimii ani, cred că Napoca Rally Academy este cea mai consistentă prezență în Campionatul Național de Raliuri, în clasamentul pe echipe și nu numai. Am obținut de cinci ori titlul în clasamentul pe echipe și avem campionul absolut al ultimilor patru ani, de trei ori Simone Tempestini și o dată noi. Totuși, mai sunt și alte echipe, care încearcă să vină să lupte pentru primul loc și asta generează competiție și interes”, îşi începe pilotul Bogdan Marișca povestea echipei de raliuri.

Ținta: WRC

Performanțele pe plan intern au adus și dorința de a evolua, iar Napoca Rally Academy a devenit vizibilă și la nivel european. În ultimii ani, echipa a organizat la Cluj-Napoca Transilvania Rally, o competiție ce face parte din Tour European Rally (TER). Divizia este una de elită, cu o mare importanță la nivel continental. Mai mult, și rezultatele obținute de piloți, cel mai important fiind titlul mondial la juniori obținut de Simone Tempestini, au propulsat echipa în atenția publicului larg.

“La Cluj, în ultimii doi ani există o competiție care e parte a TER (Tour European Rally), una dintre diviziile FIA, în care există mai multe curse la nivel european și în care am primit din ce în ce mai multe aprecieri, din punct de vedere organizatoric. Este o ligă elitistă în care sunt 6-7 raliuri și mai sunt peste 20 care așteaptă un loc eligibil. Din acest punct de vedere, Transilvania Rally și Napoca Rally Academy sunt prezente la nivel european.

În plus, echipa noastră are singurul pilot din România care a obținut un titlu european sau mondial, Simone Tempestini, care a cucerit titlul mondial la juniori în 2016. El încearcă acum să obțină victorii și clasări cât mai bune în WRC 2, care este anticamera WRC-ului, competiția echipelor de uzină. Simone a obținut anul acesta un loc trei în Sardinia, deci lucrurile merg bine. Noi nu ne gândim acum la ce am făcut, ci la câte mai avem de făcut. Și când vezi câte mai ai de făcut mai e mult până în vârf.

Noi suntem mulțumiți de ceea ce înseamnă Napoca Rally Academy în motorsportul românesc și nu numai. În 2013, noi am ieșit câștigători la nivel de echipe în Campionatul European. Am fost la luptă cu o singură echipă, însă era o echipă de uzină, Renault. Acum încercăm să îl susținem pe Simone să ajungă cât mai sus. Important ar fi să fie pilot de uzină, după care poate încerca să iasă și campion mondial la “grupa mare””, declară plin de optimism Bogdan Marișca.

Echipa clujeană de raliuri se poate lăuda și cu o serie de piloți aflați încă la început de drum. Printre ei se numără Simone Tempestini, Florinel Tincescu, Mihnea Mureșan sau Norbert Maior.

“Eu și copilotul meu stricăm media de vârstă pentru că ne îndreptăm spre 50, ceilalți sunt mult mai tineri. Următorul pilot ca vârstă după mine are 25 de ani, ceea ce nu înseamnă foarte mult, deoarece doar la 18 ani se obține permisul de conducere. În România se poate concura de la 16 ani, dacă cineva garantează pentru tine. Evident există niște restricții de putere și de mașină, dar acesta este motivul pentru care Simone Tempestini a început să concureze aici.

Simone Tempesitini face în curând 25 de ani, Florinel Tincescu are aproape 26, Mihnea Mureșan are 23, iar Norbert Maior are 21. Toți sunt tineri, iar ăsta e un mare plus pentru noi pentru că noi ne propunem să susținem și viitorul motorsportului românesc. Motorsportul este o poveste dinamică și cu o audiență din ce în ce mai bună, iar noi ne dorim să îl ducem acolo unde îi este locul”, povestește Bogdan Marișca.

“Motorsportul este cel mai costisitor sport din lume”

Pilotul a vorbit și despre ceea ce înseamnă pentru un copil începuturile în motorsport. Pentru a ajunge în top, sacrificiile sunt destul de mari, însă și răsplata va fi pe măsură.

“În primul rând trebuie să îți placă foarte mult și când zic asta mă refer că trebuie să muncești nu zile, ci luni sau poate ani de zile. Până să ajungi la performanță trebuie să începi de jos, trebuie să te lupți, să îți cauți parteneri, să găsești surse de finanțare. Trebuie să demonstrezi la un anumit nivel, după care trebuie să o iei de la capăt la un nivel superior.

Ca în orice alt sport, în motorsport este important antrenamentul. Asta înseamnă că trebuie să folosești cât mai mult mașina. Asta implică costuri de utilizare, care nu țin cont că ești la antrenament sau în competiție. Pentru fiecare kilometru se plătesc niște bani. Trebuie să prezinți partenerilor niște proiecte care să stea în picioare și totul să aibă un sens. Trebuie să crezi foarte mult în tine ca pilot și trebuie să îi convingi pe alții că merită să investească în proiectul tău”, spune experimentatul pilot.

Ca și în majoritatea ramurilor sportive din România, problema motorsportului este lipsa de finanțare. Ori motorsportul este cel mai costisitor sport din lume”, spune Bogdan Marișca.

“Motorsportul, din păcate, este un sport mai costisitor chiar și decât tenisul. Cred că în acest moment este cel mai costisitor sport din lume. Trebuie să ne gândim că doar pentru Campionatul Național de Raliuri e nevoie de bugete de sute de mii de euro. Pentru proiectul lui Simone din WRC 2 ar trebui probabil să discutăm de un buget de aproape un milion de euro.

Sigur, cei cu care se luptă au bugete mai mari, de un milion și jumătate, poate chiar două milioane de euro. Din păcate, finanțarea restricționează și accesul la vârf în motorsport. Poate sunt foarte mulți copii talentați care nu au acces la performanță pentru că nu au acces la finanțare”, spune pilotul.

Parteneriat Napoca Rally Academy - NTT DATA Romania

Napoca Rally Academy și NTT DATA Romania au încheiat un parteneriat și vor colabora atât în ceea ce privește Campionatul Național de Raliuri, cât și în alte proiecte.

“Pentru noi e foarte important că suntem susținuți de o astfel de companie pentru că putem să transmitem celor care ne urmăresc un mesaj de spirit de echipă. NTT DATA Romania ne susține prezența în Campionatul Național de Raliuri și asta înseamnă că vom putea genera atât mesaje sportive și cât mesaje din zona de prezență în trafic. Împreună cu NTT DATA Romania încercăm să inițiem și alte proiecte, dar vom veni la momentul potrivit cu informații suplimentare.

Pentru noi este un lucru pozitiv deoarece înseamnă că munca pe care am desfășurat-o noi în ultimii ani are efect și eu sper ca și pentru NTT DATA Romania să fie o colaborare care să le aducă un plus în proiectele pe care ei le desfășoară. În cadrul acestui parteneriat am început să cunoaștem oameni din interiorul organizației, am întâlnit oameni extrem de frumoși, în sens uman și acesta este un mare plus în ceea ce înseamnă colaborarea dintre noi.

Suntem mulțumiți de parteneriatului cu NTT DATA Romania şi ne dorim să îl transformăm într-un parteneriat pe termen lung”, a precizat Bogdan Marișca.

Proiecte de responsabilizare a șoferilor

Pe lângă participare în Campionatul Național de Raliuri, dar și în competiții continentale, Napoca Rally Academy desfășoară și mai multe proiecte pentru public. Printre acestea se numără cele de safety driving și de responsabilizare a șoferilor. În plus, reprezentanții Napoca Rally Academy se adresează și proaspeților soferi, absolvenții de liceu, cărora le vorbesc despre ceea ce înseamnă teribilismul la volan.

“Noi avem tot felul de acțiuni care intră în zona de responsabilizare socială. Una dintre particularitățile motrosportului este că încerci să iei contact cu mașina la limita ei. O folosești la o limită dinamică cât mai bună. Din acest punct de vedere, privești mașina din altă perspectivă decât un șofer normal, care o folosește pentru a se deplasa dintr-un punct în celălalt. Când iei contact cu mașina din perspectiva noastră îți dai seama că mașina se poate transforma un "namic" extrem de periculos.

România stă foarte prost la nivelul comunității europene în ceea ce privește numărul de morți pe șosele. Noi, ca societate, avem foarte mult de lucrat la acest capitol. Făcând această paralelă cu motosportul unde am avut destul de multe incidente, îți dai seama de cât ori ți-a trecut glonțul pe la ureche, ori în trafic, această poveste o vezi zi de zi.

După cum probabil se știe, motorsportul este mult mai puțin periculos decât traficul cotidian pentru că e mai puțin riscant și există mai puține variabile. În România, doza de variație pe care ți-o dă circulația de zi cu zi generează acest număr mare de accidente. Napoca Rally Academy are tot felul de acțiuni de responsabilizare socială.

La nivel național, avem mai multe proiecte, unul dintre ele se numește "Driving Skills for Life", un proiect în care am înâlnit deja 9.000 de cursanți. Proiectul constă în workshop-uri, în care oamenii văd situații limită, simulate în traficul cotidian și felul în care ei pot reacționa sau nu în momentele respective.

Un alt proiect este "Be Cool-Think Forward", care se adresează liceenilor din clasele a 11-a și a 12-a, care acum sunt pe punctul de a obține permise de conducere. Am primit mai multe finanțări și am reușit să facem toate liceele din județul Dolj, din județul Brașov și din sectorul 1 din București. În acest an ne-am propus să trecem prin toate liceele din județul Cluj. Vorbim de peste 10.000 de elevi care vor lua contact cu acest proiect care înseamnă nu alcool, nu droguri, nu teribilism în trafic sau în viață în general. Noi încercăm să transmitem cât mai mult din experiențele noastre.

În rest, facem cursuri de safety driving în fiecare lună, cu diferite companii sau persoane fizice, cam peste tot prin țară. De exemplu, acum două săptămâni am fost la Roman. În același timp avem un curs la București, iar niște colegi de-ai noștri erau plecați la o competiție”, a povestit Bogdan Marișca.

„Motorsportul este selectiv pentru că nu prea ai unde să îl practici”

Experimentatul pilot a vorbit și despre viitorul motorsportului românesc și ceea ce are nevoie pentru a crește. Premisele sunt pozitive, audiența fiind în creștere în ultmii ani, iar Federația încearcă să sprijine tinerele talente din România.

“Motorsportul românesc are nevoie de acea pasiune de care vorbeam, de notorietate. Când am început noi, în anii ’90, vorbeam de 15 mașini la start, la Transilvania Rally au fost peste 100 de mașini la start. Evident că motorsportul este, din punctul nostru de vedere, un vârf al iceberg-ului. Noi am încercat să explicăm mai multor tineri că dacă vor să meargă tare cu mașina să o facă într-un cadru organizat.

România începe să aibă și piste, avem un circuit la Târgu Mureș, unul la Adâncata, unul la Tâgu Secuiesc. Campionatul Național de Raliuri este ofertant pentru tineri, de aceea și în raliuri și în VTM-ul (Viteză pe traseu montan – n.red) din România sunt aproape 100 de mașini la start la majoritatea competițiilor. În rest, motorsportul este selectiv pentru că nu prea ai unde să îl practici. Dacă nu începi cu karting-ul nu ai unde să practici acest sport.

Federația încearcă acum să dea șansa unor tineri organizând niște cupe monomarcă. Aceste cupe au ca și principală calitate faptul că toată lumea merge cu aceeași mașină și astfel se face trierea prin calitatea echipajului. Sunt 15-20 de mașini la start și acolo se poate observa deja o ierarhie a tinerilor piloți.

Motorsportul este o poveste destul de amplă, mult mai complicată și mult mai dinamică. La nivel mondial reprezintă industria auto, care e o parte consistentă a economiei mondiale. Fiind un sport extrem de dinamic sunt și multe companii care încearcă să își asocieze numele cu proiecte din motorsport. Audiența, pe plan mondial, a crescut în ultimii ani, ceea ce a determinat și alte bugete, fie în Formula 1, fie în Campionatul Mondial de Raliuri”, a încheiat Bogdan Marișca.

Comenteaza