USR, despre scumpirea metroului: ''vrem un Cluj care dă bine în poze, sau unul în care ne e cu adevărat bine?'' / Boc: ''unii au aflat mai târziu că e război în Ucraina''

USR, despre scumpirea metroului: ''vrem un Cluj care dă bine în poze, sau unul în care ne e cu adevărat bine?'' / Boc: ''unii au aflat mai târziu că e război în Ucraina''

Ambele tabere ale USR, atât cea din Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca, cât și cea din comuna Florești, s-au abținut de la votul privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul metroului clujean, motivând că proiectul are multe lipsuri, a suferit deja câteva amânări, iar licitația este suspendată.

Un parlamentar clujean a explicat decizia:

''Clujul nu e pentru toți clujenii! Asta e, din păcate, realitatea orașului nostru. Și e motivul votului de neîncredere de azi al consilierilor USR din Cluj-Napoca (și Florești) chemați să se exprime asupra majorării cu 500 milioane de euro a costurilor pentru metroul clujean. După amânări repetate ale licitației, urmează un previzibil eșec al încadrării în jaloanele PNRR: cele 300 milioane de euro din acest fond sunt condiționate de încheierea contractelor de achiziție pentru 70% din suma alocată până la finalul lui 2022. Deci mai avem sub patru luni pentru atribuirea contractelor de proiectare și execuție, obiectiv neatins în 10 luni de la semnarea PNRR. Nu am crezut în viabilitatea acestui proiect și am criticat în repetate rânduri lipsa de expertiză a administrației locale în managementul proiectelor complexe de infrastructură.

Clujul nu e doar despre imobiliare scumpe, festivaluri și imagini instagramabile din centru. Clujul e și despre clujenii care stau în trafic cu orele, sau cei cu apartamente pline de noxe și praf din blocurile din sensul giratoriu Mărăști, sau cei ce locuiesc pe Valea Chintăului, fără trotuare, racordați la rețele electrice arhaice. Administrația locală nu poate fi doar în slujba unora, în timp ce proiectele pentru majoritatea sunt doar promisiuni goale!

În acest moment, nu este nimeni cu putere de decizie în administrația locală clujeană care să aibă viziunea necesară dezvoltării Clujului în toate direcțiile necesare tuturor locuitorilor săi. Clujeni, trebuie să ne hotărâm: vrem un Cluj care dă bine în poze, sau unul în care ne e cu adevărat bine, tuturor?'', a scris parlamentarul USR
Viorel Băltărețu, pe Faceook.

Luni, consilierii locali (minus cei de la USR) au aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției, respectiv o creștere cu circa 35% a costurilor pentru realizarea magistralei de metrou de la Cluj-Napoca, ca urmare a creșterii prețurilor materialeleor de construcție.

„Nu cred că are rost să comentăm foarte mult. Probabil că unii au aflat mai târziu că a fost un război declanșat de către Rusia în Ucraina și de aceea trebuie să se actualizeze acești indicatori tehnico-economici. Proiectul trebuie să urmeze cu exactitate procedurile legale. Spun asta legat de procedurile de a oferi participanților dreptul de a depune în termen oferte de lucru. Noi am sperat până în ultimul moment că vor fi ofertanți pentru metrou în baza indicatorilor tehnico-economici aprobați. Până când am constat că nu se întâmplă, nu aveam de unde să știm, până în ultimul moment, dacă va fi vreun participant sau nu. Când am avut această confirmare, atunci am putut cere suspendarea procedurii în vederea actualizării indicatorilor tehnico-economici”, le-a replicat Boc celor de la USR.

Odată aprobați noii indicatori tehnico-economici de către Guvern, licitația poate continua, însă va avea un termen limită de depunere a ofertelor mai restrâns, întrucât se consideră că firmele interesate au avut deja tim să pregătească o ofertă.

Potrivit proiectului de hotărâre, valoarea inițială de 6.581.365.277 lei cu TVA a proiectului crește la 9.127.526.424 lei cu TVA, așadar o creștere de 35,7% a costurile aferente realizării Magistralei I de metrou.

Comenteaza