De la târguri, prin Oser, la mall

De la târguri, prin Oser, la mall
Comportamentul de consum al clujeanului ce a început sã sufere schimbãri încã de la apariţia Metro a continuat odatã cu intrarea în Cluj a marilor lanţuri de retail sã devinã cu totul altfel decât acum câţiva ani.
Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

Retailerii, Billa, Cora, Kaufland şi chiar Selgros şi Metro, au reuşit sã influenţeze achiziţia de produse alimentare. Cu apariţia mall-urilor, se schimbã şi preferinţele de shopping în domeniul vestimentar, cosmetic, de design interior şi cel de entertainment. în doi ani se va putea vorbi la Cluj, fãrã nici o exagerare, de revoluţia de tip mall.

Clujenii, în cea mai mare parte rurali şi ruralizaţi, trãiesc încã cu amintirea târgurilor de ţarã organizate periodic, sau chiar sãptãmânal, în comunele şi orãşelele din zona Clujului. Imediat dupã ’90, atracţia sfârşitului de sãptãmânã a început sã o reprezinte celebra piaţã din zona Oser, iar mai apoi locul de interes s-a mutat la piaţa de maşini.

Toate aceste locuri nu au reprezentat de-a lungul timpului doar locuri de negoţ, ci s-au constituit în locaţii unde clujenii sau ardelenii din zona Clujului socializau. în timpul studenţiei mele, nu cu mult timp în urmã, locul de întâlnire şi plimbare preferat, mai ales pentru orele de pauzã dintre cursuri care se pot traduce şi în ore de chiul, era bãtrânul magazin Central.

Loc de altfel ce s-a consacrat mult timp şi ca un pol al shopping-ului din aceastã parte a Transilvaniei. Alba, Sibiu, Bistriţa, Baia-Mare, Sãlaj şi, normal, Cluj erau judeţele de unde la sfârşit de sãptãmânã sau în apropierea sãrbãtorilor veneau oamenii la cumpãrãturi. Dupã epoca de glorie a Centralului, Sora Shopping Center a reuşit timp de doi-trei ani sã se constituie într-o alternativã localã de shopping şi entertainment.

Acum clujenii şi cei din zona noului pol de dezvoltare al Ardealului au douã puncte de atracţie care vor schimba în timp stilul de viaţã şi comportamentul vizitatorilor şi cumpãrãtorilor. Dezvoltarea fantasticã pe care o are oraşul în acest moment se vede şi în boom-ul mall-urilor şi al retail-ului.

Centralul şi Sora nu erau doar locuri de shopping, ci se constituiau în alternative de plimbare şi pierdut vremea pentru zilele cu ploaie, ceaţã şi frig atât de numeroase la Cluj. La Central şi Sora mergeai sã vezi, sã fii vãzut, sã “agheţi” sau sã te laşi admiratã şi, eventual, “agãţatã”, în cazul domnişoarelor.

Acum poţi face toate aceste lucruri mult mai bine, la mall-uri, adevãrate orãşele în miniaturã. Indiscutabil Iulius şi Polus înseamnã în primul rând intrarea în Cluj sau chiar în ţarã a unor nume prestigioase din domeniul shopping-ului, dar nu trebuie neglijat nici aspectul de distracţie şi aşa-zisã relaxare pe care îl reprezintã mall-urile clujene.

Au fost peste 200.000 de clujeni şi ardeleni în primul weekend de funcţionare a complexului Polus de la marginea Clujului. La doar o lunã distanţã, Iulius a reuşit în doar douã zile sã sarã de 300.000 de vizitatori. Avantajul în favoarea Iulius fiind dat cu siguranţã de poziţionare şi poate chiar de o anumitã promovare reciprocã a Clujului în zonã, ca centru de shopping.

Pentru cei veniţi din afara Clujului, Iulius sau Polus nu înseamnã foarte mult ca individualitate, vizitatorii fiind încã extrem de volatili. Probabil Iulius va câştiga datoritã conceptului, poziţionãrii, arhitecturii şi designului interior şi finisajelor peste cele ale centrului aparţinând giganţilor de la Immoeast-TriGranit.

Mixul de chiriaşi este în acest moment foarte tare, peste aşteptãri la ambele. Polus mai are în acest moment doar avantajul unei ancore principale, Carrefour, cu o notorietate mai mare decât Auchan de la Iulius, pentru cã ancora secundarã, spaniolii de la Zara, merg în douã luni şi la Iulius. în rest, Marks&Spencer, Mango, Bershka, Hervis, Intersport, Polo Garage by Ralph Lauren, Musette, New Yorker, Stradivarius, Gant, Lacoste sau Adidas nu sunt cu nimic mai tari decât Stefanel, Nautica, Calvin Klein, Manetti, Gas, Miss Sixty, Mustang, Benetton, Timberland, Nike, Mango Touch sau Starbucks.

Diferenţa dintre cele douã o vor face de acum încolo şi strategiile de marketing pentru care vor opta. Important este însã cã aceste douã adevãrate monumente ale societãţii de consum sunt în urbea de pe Someş. în rest, dacã eşti “nãscut pentru cumpãrãturi” viziteazã “singurul mall din oraş” sau, dacã “ai chef de o cafea sau de cumpãrãturi”, spune “Servus!” în cealaltã parte a oraşului.

 

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Comenteaza