Autostrada, legată de centură
- Scris de Luminita Silea
- 05 Iul 2011, 23:52
- Administraţie
- Ascultă știrea

Tronsonul 2B al Autostrăzii Transilvania şi Centura Cluj Est vor fi conectate printr-un drum de legătură între Ciurila şi Vâlcele. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) este în curs de achiziţie a studiului de prefezabilitate pentru varianta care va lega centura de autostradă, aproximată la 5,4 kilometri. În buget, sunt prinşi peste 20.000 de lei în acest sens.
"Chiar dacă centura Vâlcele-Apahida se va da în circulaţie, în continuare traficul greu va tranzita municipiul Turda şi trebuie rezolvată această problemă. O legătură între autostradă şi centură ar maximiza utilizarea segementului de autostradă şi a centurii Cluj Est. În următoarea perioadă vom da anunţul pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate care să ne ofere date complete asupra traseului, costurilor şi lucrărilor implicate", a declarat şeful DRDP, Ion Pantelimon. "Extremităţile acestei legături sunt Vâlcele, în zona nodului de urcare pe centură, şi Ciurila, punct unde va fi nevoie de realizarea unei bretele de urcare pe autostradă. În buget avem prinsă achiziţia studiului de prefezabilitate. Avem peste 20.000 de lei în buget", a mai spus Pantelimon. Şeful DRDP a adăugat că după faza de prefezabilitate, care ar putea fi gata anul acesta, urmează licitaţia pentru proiectare şi execuţie. "Acum nu putem estima termene pentru că nu avem costurile acestei legături", a afirmat oficialul.
Ideea legării autostrăzii de Centura Cluj Est a fost anunţată public de primarul Sorin Apostu în 2008, pe când acesta ocupa postul de viceprimar. "E vorba despre numai câţiva kilometri, aproximativ opt, şi este cu mult mai ieftin ceea ce vom propune noi. De la nord de localitatea Ciurila, printr-o bretea, se poate lega actuala centură ocolitoare Vâlcele - Apahida de Autostrada Transilvania, iar astfel se vor putea crea intrări în oraş atât prin Gilău, cât şi de pe Calea Turzii", a clarificat Apostu. Suma avansată de actualul primar în toamna lui 2008 pentru acest proiect a fost de circa 20 de milioane de euro.
Breteaua a fost inclusă şi în strategia dezvoltării judeţului cu termen de realizare 2009-2013, însă cu fonduri europene. În ceea ce priveşte bugetul necesar demarării investiţiei, acesta urmează să fie calculat. Ca sursă de finanţare este menţionat Programul Operaţional Regional - Axa prioritară 2 - îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale. În afară de această posibilitate, sunt menţionate ca surse bugetul de stat, bugetul local sau alte surse de finanţare (de exemplu, creditul furnizor - n. red.).
Legătura între centura Vâlcele - Apahida şi Autostrada Transilvania este cu atât mai importantă cu cât ar facilita un acces mai rapid către zona turistică Băişoara. În 2009, printr-un memoriu care a rămas deocamdată fără ecou, mai mulţi proprietari de case de vacanţă şi pensiuni din Băişoara i-au semnalat premierului Emil Boc faptul că zona turistică nu a fost "racordată" la autostradă şi au solicitat remedierea acestei deficienţe.
DN 1, între Turda şi Cluj, va fi reabilitat
Concomitent cu studierea traseului şi a costurilor unui racord între Centura Cluj Est şi autostradă, DRDP Cluj are în vedere şi lucrări de ranforsare sau asfaltare a DN 1, între Turda şi Cluj. Astfel, la nivelul Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, în subordinea căreia se află DRDP Cluj, a fost demarată o licitaţie pentru realizarea unei expertize care să propună soluţii pentru reabilitarea DN 1, pe mai multe porţiuni sau tronsoane între Sibiu - Sebeş, Sebeş - Alba, Alba - Aiud, limita Alba - Turda, Turda - Cluj, Huedin - Hida. La pachet mai sunt şi porţiuni din DN 75 Lunca - Arieşeni, Arieşeni - Câmpeni şi Câmpeni - Turda. Deschiderea ofertelor este programată în 21 iulie, termenul maxim de execuţie este de 60 de zile, iar contractul este estimat la peste 151.000 de lei. "Sunt drumuri care au 10 ani de funcţionare şi au nevoie să fie reabilitate. Expertizele vor stabili lucrările necesare ca să aducem aceste drumuri la capacitatea iniţială, fie că vorbim de ranforsare sau de covoare asfaltice", a explicat şeful DRDP Cluj, Ion Pantelimon.
Lucrări de peste 5,3 milioane de lei pe DN 1 cu bani de la BEI
Potrivit DRDP Cluj, pe DN1, între Sibiu şi Cluj, au fost demarate lucrări de consolidări sau drenaje cu bani ai Băncii Europene pentru Investiţii din (BEI). În prezent, sunt în execuţie prin programul BEI II lucrări de peste 22,6 milioane de lei, dintre care pe DN 1 în valoare de peste 5,3 milioane de lei. Toate lucrările au termene de finalizare anul acesta. Este vorba despre lucrări la km 400<500 (constructor Dacia Faber, peste 563.000 de lei, termen de finalizare 12 iulie), la km 427<542 (constructor Dacia Faber, peste 483.000 de lei, termen de finalizare 12 iulie), la km 428<300 (constructor Fulga, peste 434.000 de lei, termen de finalizare 13 iunie), la km 451<350 (constructor 2Invest, peste 1 milion de lei, termen de finalizare 8 iunie), la km 470<100 şi 470<200 (constructor Dacia Faber, peste 1,3 milioane de lei, termen de finalizare 12 iulie), la km 470<280 - 470<420 (constructor NordConforest, peste 1,4 milioane de lei, termen de finalizare 30 iunie).