Ministerul Transporturilor lasă aeroportul fără bani europeni

Ministerul Transporturilor lasă aeroportul fără bani europeni
Proiecte de investiţie pentru extinderea platformei de îmbarcare-debarcare a aeronavelor, precum şi pentru realizarea unor noi suprafeţe de mişcare nu pot avea finanţare europeană.

Proiectele Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca vor fi implementate cu susţinere financiară de la bugetul Consiliului Judeţean (CJ). Preşedintele CJ, Alin Tişe, a declarat ieri că a primit un răspuns negativ de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii referitor la solicitarea de modificare a condiţiilor de eligibilitate în cursa accesării fondurilor europene prin Programul Operaţional Sectorial-Transporturi (POS-T).

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, David Ciceo, a declarat că România este singura ţară care a implus condiţii mult prea restrictive pentru ca aeroporturile să acceseze fonduri europene. "Noi trebuie să ne comportăm ca un investitor privat. Ne-ar ajuta foarte mult să ne dezvoltăm şi banii europeni. Din păcate, nu ne mai încadrăm de anul acesta în normele de acordare a banilor europeni pentru că am depăşit pragul de 1 milion de pasageri. Preşedintele instituţiei căreia ne subordonăm a solicitat modificarea ghidului de finanţare pentru că suntem singurii care am impus o astfel de limitare. Aeroportul din Cracovia are 12 proiecte pe care le derulează pe fonduri europene şi un trafic de 2 milioane de pasageri", a explicat Ciceo.

Preşedintele CJ, Alin Tişe, a afirmat ieri că a primit un răspuns negativ de la Ministerul Transporturilor în ceea ce priveşte modificarea ghidului de finanţare. "Nu putem decât să sperăm că se va obţine o derogare. Împreună cu directorul aeroportului am mai trimis o adresă în care ne-am reiterat solicitatea de modificare a condiţiilor de eligibilitate pentru aeroporturi. Finanţarea europeană pe care intenţionam să o accesăm nu era pentru realizarea noii piste, ci pentru platformele de îmbarcare-debarcare. Nu putem decât să sperăm că vor reveni asupra solicitării noastre. Până atunci, ne vom apuca de pistă", a subliniat Tişe. El a adăugat că deocamdată proiectele de dezvoltare a aeroportului vor fi susţinute cu fonduri de la bugetul judeţului. "Pentru pistă avem buget multianual pe trei ani. Aşteptăm un răspuns şi pentru fondurile europene", a mai spus preşedintele CJ Cluj.

POS-T, programul care include finanţarea din fonduri europene a proiectelor de infrastructură aeroportuară, nu vizează decât acele obiective care nu depăşesc pragul de 1 milion de pasageri, însă aeroportul clujean a depăşit acest prag în martie anul acesta, motiv pentru care nu mai este eligibil pentru accesarea banilor europeni. Toate acestea, în condiţiile în care administraţia judeţeană şi conducerea aeroportului au pe rol un proiect de investiţie pentru extinderea platformei de îmbarcare-debarcare a aeronavelor, precum şi pentru realizarea unor noi suprafeţe de mişcare, pentru care se intenţiona accesarea de fonduri europene. De altfel, licitaţia privind atribuirea contractului de lucrări a fost demarată chiar de anul trecut, însă, pentru că programul de finanţare nu a fost încă deschis, procedura a fost amânată în două rânduri. Contractul privind construirea unor căi de rulare şi extinderea platformei pentru avioane a fost evaluat la 18,8 milioane de euro, fără taxa pe valoarea adăugată.

Oficialul CJ a cerut Ministerului Transporturilor încă din luna martie modificarea unor condiţii din ghidul de finanţare pentru POS-T, asfel încât Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca să poată deveni eligibil pentru accesarea de fonduri europene. Anul acesta, aeroportul clujean a depăşit pragul de 1 milion de pasageri, astfel că, potrivit regulamentului, depăşeşte capacitatea micilor aeroporturi care au dreptul să obţină bani europeni pentru dezvoltare.

 

 

Comenteaza