Primăria a refuzat varianta de parking suprateran de la aeroport

Primăria a refuzat varianta de parking suprateran de la aeroport
Parkingul care trebuie să se realizeze în încinta aeroportului nu a primit avizul urbaniştilor din comisia municipalităţii. Continuă războiul surd între cele două Palate ale administraţiei clujene?

Varianta propusă de Top Proiect pentru viitorul parking suprateran din incinta Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca nu a fost pe placul arhitecţilor din Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism (CTATU) a primăriei. Aceasta a respins proiectul şi a recomandat proiectanţilor să revină cu o variantă mai bună pentru construcţia propusă, dar şi cu rezolvări ale problemelor legate de circulaţia auto şi pietonală care există în prezent la aeroport. Primarul a declarat că susţine varianta unui parking, însă acesta ar trebui să fie coerent şi să degreveze strada Traian Vuia de maşinile care staţionează în prezent în faţa aeroportului.

Parcarea supraterană aflată în planul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca este inclusă într-un proiect mai amplu pe care instituţia l-a atribuit societăţii UTI Management&Hotels. Contractul implică realizarea în incinta aeroportului a unui hotel, dar şi a 2.000 de locuri de parcare (la sol, prin extinderea platformei de parcare şi într-un parking suprateran).

Proiectul parkingului suprateran din incinta aeroportului a fost dezbătut la şedinţa CTATU. Top Proiect a propus o clădire cu demisol, parter, două etaje şi unul retras în zona vestică a aeroportului, cu front la strada Traian Vuia, în partea de vest a actualelor terminale de pasageri. Clădirea urmează să asigure circa 500 de locuri de parcare plus alte peste 100 la sol, în vecinătatea acesteia, dintre care există locuri rezervate pentru taximetre.

Modul de amplasare a construcţiei şi cel al derulării circulaţiei auto şi pietonale între parking şi cele două terminale de sosiri şi plecări din incinta aeroportului i-au nemulţumit însă pe arhitecţii din CTATU. "Zona de acces şi circulaţia intermodală la aeroport funcţionează prost. Este crucial ca în zonă să îşi găsească bine circulaţia toată lumea, inclusiv cea pentru transportul în comun, dar şi cea a autocarelor. N-am regăsit traseul pentru acestea. Este nevoie de un sistem ca să nu circuli ca pasager al aeroportului printre maşini", a subliniat arhitectul Şerban Ţigănaş.

La rândul său, arhitectul Eugen Pănescu a adăugat că nu este delimitată nici zona de manevră de locuri de parcare. Arhitectul Adrian Iancu a atras atenţia că varianta de clădire propusă este mult prea aproape de limita de proprietate şi blochează perspectiva asupra aeroportului. "Nu aţi configurat o faţadă. Propuneţi un «siloz» în stradă", a comentat Iancu. Mai mult, după ce proiectanţii au informat că parkingul se află la o distanţă considerabilă de cele două terminale şi că pasagerii au de parcurs aproape 400 de metri pe jos după ce îşi lasă maşina în parcarea supraterană, acesta a criticat şi modul de amplasare a clădirii. "Trebuia făcut în cealaltă parte, nu în vest. Nu vă încadraţi în nimic din punct de vedere urbanistic. Distanţa este foarte mare şi o parcurge omul prin ploaie", a adăugat Iancu.

Arhitectul Mihaela Agachi a recomandat o revenire cu un proiect mai interesant pentru clădire care, în opinia sa, ar trebui realizată ca în străinătate, să includă şi spaţii de birouri. "În varianta propusă nu va veni nimeni să îşi lase maşina aici. N-aţi rezolvat circulaţia oamenilor cu valize, decât călcaţi de maşini. Aeroportul nu mai poate fi vizibil din cauza acestei case mari", a spus Agachi. Arhitecţii din CTATU au respins proiectul, afirmând că "arhitectural, nu este o izbândă, iar urbanistic, e şi mai rău".

Primarul Sorin Apostu a declarat că primăria susţine proiectul, dar într-o variantă mai bună. "Arhitecţii au semnalat problemele. Noi, din aparatul de specialitate, nici n-am mai intervenit. Toţi doresc să vă ajute. Adevărul nu aparţine unei singure persoane. Trebuie să luaţi legătura cu arhitecţii din comisie să vă dea o soluţie. Luaţi loc cu dânşii şi o să se ajungă la o variantă mai bună. Cea de acum nu asigură nicio garanţie că strada din faţa aeroportului nu va fi tot plină de maşini ca în prezent. Sunt convins că beneficiarii nu v-au spus să faceţi o clădire urâtă", declarat Apostu. Potrivit Top Proiect, parkingul nu va putea fi apropiat de terminale pentru că nu există teren disponibil, parcela indicată de CTATU fiind chiar în litigiu. După şedinţă, aceştia au rămas la consultări cu arhitecţii din CTATU, urmând să revină cu o altă variantă la o şedinţă viitoare.

Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, speră că argumentele CTATU au fost de bună-credinţă, şi nu din raţiunea de a bloca un proiect al aeroportului clujean. "Noi am făcut o licitaţie şi am concesionat un teren unei firme private pentru realizarea parkingului. Acesta nu poate fi amenajat decât pe respectivul teren, în partea stângă a vechiului terminal. Refuz să cred că cei din comisie sau primarul nu doresc un parking la aeroport. Dacă există obiecţii punctuale ale comisiei, din punct de vedere urbanistic sau legate de circulaţii, arhitecţii vor ţine cont de ele şi vor reveni în cel mai scurt timp cu o altă variantă. Totul este ca cerinţele să fie în spiritul legii. Dacă vor fi în afara legii, atunci nu vor putea fi respectate. Sunt convins că şi arhitecţii din comisie, şi primarul, şi consilierii locali ştiu că municipiul Cluj-Napoca nu va putea ajunge capitală culturală europeană fără aeroport. Chiar dacă susţinem toate investiţiile de modernizare a acestuia, suntem deschişi colaborării şi sunt convins că se va ajunge la o înţelegere", a subliniat Alin Tişe.

 

Comenteaza