Autostrada frântă

Autostrada frântă
Autostrada Transilvania, pe ruta Mihăieşti – Suplacu de Barcău, rămâne în aer. Ruptura se îndinde pe o porţiune de circa 50 de km. Tronsonul ar putea fi dat în concesiune, dar nu există încă o propunere oficială în sensul acesta.

Nimeni nu s-a gândit să vină cu soluţii pentru ca Autostrada Transilvania să fie realizată integral, măcar pe porţiunea Borş - Câmpia Turzii, de vreme ce contractul cu americanii de la Bechtel a fost păstrat pentru zona de nord -vest. Mai exact, după ce a finalizat tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, compania Bechtel a rămas cu sarcina de a realiza secţiunea 3C Suplacu de Barcău - Borş. Pentru secţiunea 3A Gilău - Mihăieşti, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) tocmai ce a demarat procedura de licitaţie, în vederea angajării unui nou constructor. Aşa se face că numai pentru secţiunea 3B Mihăieşti - Suplacu de Barcău (de circa 50 de km) soluţiile sunt inexistente.

În trei ani, autostrada ar putea lega Clujul de Vama Borş, însă nu fără o întrerupere majoră. Pentru o secţiune de 50 km, între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău, nu s-a găsit nici o soluţie de finanţare. Conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj nu are o explicaţie pentru faptul că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi CNADNR au lăsat pe dinafară secţiunea 3B. "N-aş putea să vă răspund care este motivul pentru care porţiunea Mihăieşti - Suplacu de Barcău a fost omisă de la finanţare. Ar fi putut fi licitată la pachet cu secţiunea Gilău - Mihăieşti sau putea să rămână în contractul cu Bechtel", a spus şeful DRDP, Eugen Cecan.

Acesta a menţionat că într-o lună CNADNR va anunţa câştigătorul lucrărilor pentru secţiunea Gilău - Mihăieşti. "Imediat ce se va semna contractul, constructorul desemnat câştigător va putea să-şi amenajeze şantierul pentru a începe lucrările. Între timp, Bechtel continuă cu lucrările pe secţiunea Suplacu de Barcău - Borş. Aici s-a avansat mult cu lucrările. Bechtel a lucrat tot anul, fără întrerupere", a comentat Cecan. Astfel, porţiunea care va rupe autostrada este 3B. "Pentru ca şi acest tronson să poată intra în lucru, cel mai bine ar fi să se meargă pe varianta concesiunii, urmând ca firmele care vor avea interes să preia acest proiect să-şi recupereze investiţia din taxele impuse pe autostradă", a menţionat Cecan.

Varianta concesiunii este luată în calcul şi pentru celălalt tronson de autostradă, de pe ruta Câmpia Turzii - Braşov, dar nici fondurile europene nu sunt excluse. Toate aceste propuneri sunt lansate doar la nivel declarativ. "Încă nu s-a luat nici o decizie oficială cu privire la continuarea proiectului autostrăzii. Cu siguranţă se vor face planuri pentru accesarea de fonduri europene, însă până atunci ar fi bine totuşi să se găsească o soluţie clară pentru ca şi secţiunea 3B să intre în lucru", a spus Cecan. Între timp, DRDP Cluj plănuieşte să lege autostrada de centura Vâlcele - Apahida.

Ieşire din autostradă pe la Săvădisla

Tot pe secţiunea Câmpia Turzii - Gilău se are în vedere crearea unei noi ieşiri, cel mai probabil în zona Săvădisla. Proiectul Autostrăzii Transilvania are o lungime de 415 km, din care s-au finalizat doar 50 km, pe ruta Câmpia Turzii - Gilău. Bechtel lucrează pe secţiunea 3C, urmând ca în cazul în care nu există contestaţii sau alte blocaje, anul acesta să demareze lucrările şi pe secţiunea 3B. Fără soluţii de finanţare mai rămân şi tronsoanele Braşov- Târgu-Mureş (161 km), Târgu-Mureş - Cluj Vest (90 km).

 

Comenteaza