Video 28 de kilometri de autostradă în 4 ani. Istoricul şi motivele amânărilor

28 de kilometri de autostradă în 4 ani. Istoricul şi motivele amânărilor

Cei circa 29 de kilometri de autostradă de pe loturile 3 și 4 ale autostrăzii A10 Sebeș - Turda au fost deschiși circulației rutiere luni seara. Contractele de execuţie au fost semnate încă din primăvara lui 2014, iar autostrada trebuia finalizată (în totalitate) în 2016. Asociaţia Pro Infrastructura (API) prezintă ISTORICUL tronsoanelor. 

"Vă prezentăm un scurt istoric al acestor tronsoane, un exemplu tipic de lipsă de strategie, pregătire deficitară, grabă inutilă și foarte multă incompetență cu urmări nefaste pentru cetățeni", începe API postarea despre lista "obstacolelor" pentru cei 29 de km de autostradă.

 

Contractele au fost semnate în aprilie 2014, primele lucrări în teren fiind surprinse în iulie 2014. Termenul inițial de finalizare era martie 2016, iar cel promis neoficial era chiar decembrie 2015!

Deși exproprierile nu erau gata și autorizațiile de construire nu erau încă emise, la presiunea Companiei de Drumuri, execuția a continuat într-un ritm susținut până în 2015, când aceasta a fost sistată din cauza lipsei autorizației de construire și a imposibilității CNAIR de a efectua plăți pentru lucrări neautorizate.

Abia în anul 2016 s-a reluat lucrul pe șantier, după soluționarea acestor blocaje birocratice. Întârzierile au continuat să se acumuleze din cauza unor stâlpi de curent nerelocați aflați pe amplasamentul autostrăzii și a unor alunecări de teren care au necesitat consolidare.

În noiembrie 2017 suprafața de rulare a autostrăzii a fost gata pe lotul 3, solicitându-se recepția. Între timp, la mijlocul anului 2017, regulamentul de recepție a fost modificat, nemaipermițând recepții pentru lucrări substanțial finalizate, ci doar finalizate 100%. Din cauza disputelor dintre CNAIR și constructor, recepția a fost suspendată în ianuarie 2018.

Din noiembrie 2017 și până astăzi, 30 iulie 2018, s-au executat lucrări de înlocuire a stratului de uzură de pe lotul 3 pe aproximativ 2 km pentru așa-zise deficiențe de planeitate și rugozitate. Pe lotul 4 s-a rezolvat branșarea centrului de întreținere (CIC) la rețeaua de apă, s-au reparat unele taluze (în afara carosabilului) și s-a terminat înierbarea și betonarea unor șanțuri.

Toate aceste operațiuni s-ar fi putut desfășura sub trafic, așa cum se întâmplă în orice țară interesată să pună la dispoziția cetățenilor orice metru de autostradă atât de vitală pentru dezvoltarea economică, dar mai ales pentru siguranța rutieră net superioară față de drumurile naționale periculoase.

Lansarea în execuție a unor segmente de autostradă fără exproprieri, fără relocări de utilități și fără autorizații de construire, dublată de managementul dezastruos al CNAIR, a transformat 1,5-2 ani de execuție în peste 4.

Astăzi, în loc să aniversăm 2 ani de la deschiderea acestor sectoare, răsuflăm ușurați că ministrul Lucian Șova și Directorul General CNAIR Narcis Neaga, într-un rar moment de luciditate, au catadicsit să încheie acest teatru absurd și să inaugureze primii kilometri de autostradă finalizați în România după anul 2016.

Loturile 1 şi 2 ar urma să fie finalizate în 2019. 

Comenteaza