A fost 10 lei, apoi 100 lei! De ce nu mai are Floreștiul taxă de acces pentru mașinile de mare tonaj

A fost 10 lei, apoi 100 lei! De ce nu mai are Floreștiul taxă de acces pentru mașinile de mare tonaj

Deși administrația celei mai mari comune din țară dorește instituirea unei taxe de acces pe drumurile publice pentru autovehiculele de mare tonaj, este imposibil să pună în practică o astfel de decizie. 

Primarul Floreștiului, Horia Șulea, explică motivele pentru care este imposibilă o astfel de taxă. 

1. În 2009, prin HCL 19, Consiliul Local (CL) instituia o taxă de acces a mașinilor de mare tonaj pe drumurile din Florești de 10 lei pe zi. Această sumă urma să fie plătită de agenții economici care foloseau drumurile publice din unitatea administrativ-teritorială (UAT) Florești cu mașini de tonaj mediu și mare. Fondurile obținute urmau să fie folosite la repararea drumurilor deteriorate de traficul greu.

2. În 2016, în UAT Florești s-a ajuns ca 95% din drumurile publice să fie asfaltate. De asemenea, ritmul de dezvoltare a construcțiilor a devenit unul extrem de dinamic. În aceste condiții, normal, am propus CL mărirea taxei de tonaj de acces pe drumurile publice. Deliberativul local a subscris ideii și prin hotărârea nr. 124/2016 se stabilea o taxă mult mai conformă cu realitatea, de 100 de lei pe zi. Actul administrativ a fost beneficiat și de controlul de legalitate al Instituției Prefectului.

3. O firmă, Lale Serv, a atacat în instanță decizia Consiliului Local și a avut câștig de cauză. Justiția a decis anularea HCL respective.

4. Imediat, în 2018, problema a fost repusă pe tapet și a apărut HCL nr. 39/2018, prin care se instituia o taxă de 50 lei/zi. Actul administrativ a primit viza de legalitate din partea Instituției Prefectului. Aceeași Lale Serv, alături de Contech Logistic, au contestat în instanță și această HCL și au obținut suspendarea actului administrativ (a HCL). 

5. În aceste condiții, a reintrat în vigoare HCL nr. 19/2009 (care prevedea o taxă de 10 lei).

6. Anul acesta, având în vedere mai ales obținerea avizului Poliției Rutiere și intrarea în vigoare a planului de sistematizare rutieră a UAT Florești, precum și cuantumul taxei (10 lei), dar și profiturile realizate de agenții economici, deliberativul local a luat decizia abrogării HCL nr. 19/2009.

7. Astfel, în prezent, la nivelul UAT Florești nu există absolut nicio taxă de acces auto de mediu/ mare tonaj. Pur și simplu se respectă indicatoarele auto și prevederile OUG nr. 95/2002 privind circulația pe drumurile publice. O nouă HCL pe același subiect este acum imposibil de dat din punct de vedere juridic atât timp cât HCL 39/2018 este suspendată, problema pe fond urmând a fi tranșată de justiție.

"Interesant este faptul că unii agenți economici de bună-credință, care sunt conștienți de faptul că ei realizează un profit, dar creează un disconfort și deteriorează străzile reabilitate care apoi au nevoie de reparații, au solicitat reintroducerea unei taxe de acces pe drumurile publice a auto de tonaj mare. 

Asta în timp ce alții își doresc profit, abuzând de domeniul public. Ba chiar mai mult, pun presiune pe administrația publică locală și pe poliția locală, dezinformează și îndeamnă la nerespectarea prevederilor legale", transmite primarul Horia Șulea. 

Comenteaza