Adio ridicării maşinilor parcate nelegal

Adio ridicării maşinilor parcate nelegal
Un clujean a obţinut la Curtea de Apel suspendarea hotărârii forului local prin care la Cluj-Napoca se pot ridica sau bloca maşinile parcate neregulamentar.

Administraţia locală nu mai are bază legală să ridice sau să blocheze maşini la Cluj-Napoca din 16 mai, după ce Curtea de Apel a decis să suspende hotărârea care reglementează ridicarea şi blocarea maşinilor. Deocamdată, primăria nu şi-a schimbat practica deoarece, spune primarul interimar Radu Moisin, se aşteaptă motivarea instanţei pentru a vedea dacă aceasta a dispus suspendarea hotărârii per ansamblu sau doar a unor articole.

Este pentru a doua oară în ultimele şase luni când instanţele clujene iau o asemenea decizie în defavoarea ridicării şi blocării autoturismelor parcate neregulamentar la Cluj-Napoca. Anul trecut, după o decizie similară a instanţelor de judecată, primăria a adoptat o nouă hotărâre prin care a dispuns acelaşi tratament pentru maşinile parcare neregulamentar, aceasta având la bază, potrivit oficialilor primăriei, Legea poliţiei locale, care nu era în vigoare în momentul adoptării vechii hotărâri privind regulile de parcare şi sancţiunile aplicate şoferilor care parchează nelegal în oraş.

Săptămâna trecută (în 16 mai), Curtea de Apel a suspendarea caracterul executoriu al Hotărârii Consiliului Local (HCL) nr. 438/2011 (hotărâre cu un conţinut practic identic cu al reglementării anterioare - HCL nr. 149/2009 - anulată de către Curtea de Apel Cluj prin decizia nr. 4821 pronunţată în 18 noiembrie 2011). Aceasta până la soluţionarea pe fond a cauzei din procesul în care s-a cerut anularea respectivei decizii a forului local clujean. Prin hotarârea suspendată se oferea baza legală pentru ca poliţiştii locali să dispună măsuri de blocare şi ridicare a autoturismelor staţionate pe domeniul public/privat al municipiului Cluj-Napoca.

Procesul a început anul trecut, când un student al Facultăţii de Drept şi-a parcat maşina în faţa instituţiei, dar s-a trezit fără maşină când a vrut să plece de la cursuri. Ulterior, acesta a atacat HCL în instanţă. "În calitate de şofer am contestat, am atacat această hotărâre în temeiul art. 14 din Legea contenciosului administrativ, solicitând instanţei să suspende executarea acestui act normativ, pe motiv că acesta conţine aceleaşi vicii de legalitate care au determinat suspendarea primului act normativ şi în continuare ar avea o cauză ilicită 12", a afirmat, pentru REALITATEA TV Cluj, Sergiu Gherdan, reclamant. El susţine că deliberativul local nu mai poate adopta un alt act normativ cu acelaşi conţinut. "Având în vedere efectele suspendării şi normele incidente în materie, Consiliul Local Cluj nu mai poate emite o hotărâre cu un astfel de conţinut pentru că aceasta ar fi suspendată de drept, ne spune acest lucru legea", a mai declarat Gherdan sursei citate.

În ciuda deciziei instanţei, primăria nu a pus-o deocamdată în aplicare. Primarul interimar Radu Moisin a precizat că administraţia locală trebuie să primească mai întâi motivarea deciziei pentru a vedea exact dacă a fost suspendată întreaga hotărâre sau doar articole ale acesteia. "Decizia dată anul trecut de instanţele clujene s-a referit doar la anularea unor articole. Deocamdată nu am primit motivare de la Curtea de Apel în cazul deciziei de suspendare a hotărârii prin care prevede sancţiuni suplimentare pentru şoferii care parchează neregulamentar în municipiu (blocare roţilor sau ridicare maşinilor - n. red.). În funcţie de ce prevede această decizie, fiind una irevocabilă, atunci suntem obligaţi să o punem în aplicare. Trebuie să analizăm însă în ce fel vom face acest lucru", a menţionat primarul interimar.

În schimb, Sergiu Gherdan spune că administraţia locală nu mai are o bază legală pentru a ridica maşini în municipiu. "Din informaţiile noastre Poliţia Locală şi Regia Autonomă a Domeniului Public au ridicat în continuare maşini. Probabil vor invoca faptul că «nu au ştiut» despre decizia Curţii de Apel Cluj, însă această apărare nu ar fi o scuză, căci potrivit art. 129 alin. (1) din Codul de Procedură Civilă, «părţile au îndatorirea ca, în condiţiile legii, să urmărească desfăşurarea şi finalizarea procesului [...]»", a mai atras atenţia Gherdan.

Oficialii primăriei au menţionat că pentru moment activitatea de blocare/ridicare nu a fost stopată pentru că nu se cunoaşte exact la ce se referă decizia instanţei. "Există cazuri în care maşinile parcare neregulamentar obstrucţionează circulaţia în anumite zone, astfel că nu putem să punem în pericol traficul rutier", au precizat aceştia.

Ioan Morocăzan, directorul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP), care se ocupă de ridicarea/blocarea roţilor, a declarat că regia acţionează la dispoziţiile primăriei. "Am citit despre această decizie în presă. Deocamdată, primăria nu ne-a dat o dispoziţie prin care să nu mai ridicăm maşini. Cu siguranţă, dacă acest lucru se va întâmpla, vom fi afectaţi. Avem 12% din personal implicat în această activitate. Din 2006 până în prezent, circa 6% din încasările regiei le-a reprezentat partea de ridicat/blocat autoturisme", a menţionat Morocăzan.

Ca să-şi recupereze maşina ridicată de RADP, proprietarii trebuie să achite o taxă de transport şi depozitare de peste 450 de lei la sediul regiei de pe strada Meşterul Manole fn. Pentru deblocarea roţilor, taxa este de 100 de lei. Sancţiunea complementară pentru parcarea neregulamentară la Cluj-Napoca este amenda între 200 şi 400 de lei, iar şoferii au posibilitatea, dacă o plătesc în termen de 48 de ore, să achite doar jumătate din valoarea acesteia.

Oficalii Poliţiei Locale din cadrul primăriei au informat că media pe şase luni de sancţiuni aplicate de către inspectorii din cadrul Serviciului Control Trafic Rutier este de peste 5.000 de sancţiuni pentru şoferii care parchează neregulamentar în municipiu şi că într-un interval identic se ridică sau se blochează roţile în cazul a peste 2.500 de vehicule.

 

 

Comenteaza