Adio, tramvaie mov! Primăria pleacă în căutarea banilor europeni

Adio, tramvaie mov! Primăria pleacă în căutarea banilor europeni
Cu un dosar redeschis de Direcţia Naţională Anticorupţie privind licitaţia pentru achiziţia
de tramvaie de compania poloneză PESA, primarul Emil Boc tranşează situaţia: anul acesta nu se cumpără tramvaie, patru fiind de ajuns pentru nevoile oraşului.

Şeful Companiei de Transport Public (CTP), Liviu Neag, spune că situaţia nu are de-a face cu acuzele Astra Arad privind favorizarea PESA la licitaţia organizată de primărie, fiind vorba despre un proces fabricat. Până în toamnă, CTP va pune la punct un proiect pentru a atrage bani europeni cu care să se achiziţioneze tramvaie.

2014 va fi anul modernizării parcului auto al Companiei de Transport Public (CTP), administraţia locală anunţând că va pune la bătaie 75 de milioane de lei pentru achiziţia a 50 de noi autobuze, dar şi că va cheltui banii nerambursabili elveţieni pentru a cumpăra cel puţin 5 autobuze electrice. Edilul Emil Boc a precizat deja că are planuri de modernizare a transportului în comun, serioase, pe partea de infrastructură (benzi speciale pentru autobuze şi troleibuze, achiziţie de noi autobuze şi troleibuze) dar şi legate de celelalte servicii oferite de regie clujenilor (introducere bilete electronice şi modernizare staţii, pe bani europeni, proiect în derulare), plus introducerea unei taxe de parcare în centrul oraşului, după ce strategia de reformare a CTP va fi pusă în operă.

În ceea ce priveşte achiziţia de noi tramvaie, pe acordul cadrul încheiat în 2012 cu compania poloneză PESA, primarul Emil Boc a fost categoric: nu se vor mai face alte comenzi. "Avem deja patru", a menţionat edilul. În acest an, după cum a adăugat Boc, politica municipalităţii e să cumpere autobuze. "Anul trecut ne-am ocupat de tramvaie, am cumpărat patru, anul acesta cumpărăm 50 de autobuze noi", a traşat edilul.

Acordul-cadru pentru achiziţia de tramvaie de la PESA Polonia a fost semnat în martie 2012, cu firma poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Polska Akcyjna. Contractul prevedea comandă fermă pentru patru garnituri, cu posibilitatea de a cumpăra până la 12 astfel de tramvaie. "Obligaţia contractuală e să asigure un tramvai pe lună începând din a şasea lună de la semnarea contractului, dar s-au angajat că până în 31 mai, când se finalizează modernizarea liniei de tramvai pe traseul Mănăştur - Gară, să aducă la Cluj primul tramvai omologat", spunea atunci primarul interimar Radu Moisin.

Licitaţia primăriei privind achiziţia de tramvaie a fost amendată de Astra Vagoane Arad care a participat, de asemenea, la procedură. Asta a făcut sesizări la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) acuzând primăria că a favorizat firma poloneză chiar dacă tramvaiele puse la bătaie de aceasta nu respectau caietul de sarcini. Dosarul a fost redeschis anul trecut de procurori, după ce iniţial, au decis neînceperea urmării penale împotriva membrilor din comisia de licitaţie a primăriei.

"Faptul că nu se mai cumpăra tramvaie de la PESA nu are legătură cu cercetările DNA şi procesul cu Astra. Se va doveni că acesta este unul fabricat, veţi vedea. Timpul o va dovedi. Astra nu are până în prezent un tramvai în circulaţie. A pierdut procedurile de licitaţie la Sofia, dar şi în Ungaria. Să vedem ce va face la Arad. Despre tramvaiul Astra nu se poate spune în prezent dacă este bun sau rău pentru că nu a circulat. Preţul dat de iei la licitaţie a fost mult mai mare pentru un produs inferior celui ofertat de PESA. Între un pahar mai mare şi plin şi un pahar mai mic şi aproape plin, să fim serioşi, alegi paharul mai mare. Acuzele Astra s-au legat de faptul că tramvaiul polonez are o uşă în plus şi că este mai lung. Dar astea la un preţ mult mai mic", a declarat şeful Companiei de Transport Public, Liviu Neag.

Acesta a declarat că nu se pune problema renunţării la achiziţia de tramvaie. "Dacă nu se cumpără anul acesta, nu înseamnă că nu trebuie să mâncăm. Ne bucurăm că există deschidere la primărie pentru achiziţionarea a 50 de autobuze, că s-a început cu troleibuzele şi că se vor lua şi autobuze electrice. Transportul ecologic este prioritar la următorul ciclu de finanţări din bani europeni. Acolo vrem să atacăm şi pregătim şi un proiect pentru achiziţia de tramvaie. Până în toamnă sunt convins că vom găsi o modalitate pentru a depune un proiect care să vizeze şi tramvaiele, aşa cum ne-am ocupat şi de linie, din bani europeni. Aşa că, din 2015, se pot relua discuţiile şi privind achiziţia de noi tramvaie", a menţionat Neag.

Potrivit datelor furnizate de CTP în decembrie 2013, parcul societăţii se compunea din 330 de mijloace de transport în comun, din care 207 avea durata normală de exploatare îndeplinită sau chiar depăşită. Din 197 de autobuze, 136 aveau durata de exploatare depăşită (în condiţiile în care durata normală de exploatare este de 10 ani), din 96 de troleibuze, 38 au durata îndeplinită sau depăşită, iar în ceea ce priveşte tramvaiele, din 38 de garnituri aflate în parcul CTP, 33 au durata de exploatare depăşită. Strategia expusă de CTP era, cel puţin pentru autobuze şi troleibuze, ca parcul auto să fie înnoit cel puţin cu 10% pe an.

 

Comenteaza