Bechtel nu se lasă scos de pe Autostrada Transilvania

Bechtel nu se lasă scos de pe Autostrada Transilvania
Contractul cu compania Bechtel va fi reziliat, însă, nu se ştie când. În continuare, această companie deţine sute de mii de metri cubi de material de construcţie, pe şantierul Autostrăzii Transilvania, astfel că unele voci din PSD apreciază că rezilierea nu trebuia luată în calcul de actualul Guvern.

 Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, se lăuda că până la finalul lui aprilie, contractul cu firma Bechtel va deveni istorie. A trecut luna aprilie, la fel şi luna mai, iar ministrul Şova iese acum să anunţe că, de fapt, nu s-a ajuns la o înţelegere fermă cu reprezentanţii companiei americane. El promite în continuare că acest contract se va rezilia, însă, nu spune când anume. Nu explică nici faptul că americanii de la Bechtel deţin sute de mii de metri cubi de material de construcţie pe şantierul Autostrăzii Transilvania, astfel că statului român nu îi va fi deloc uşor să-i determine pe aceştia să renunţe la contract. Cel care a foast secretar de stat în Ministerul Transporturilor pe vremea negocierilor cu Bechte, în 2003, Sorin Bota (în prezent senator PSD de Maramureş), e de părere că Guvernul trebuia să aleagă să continue lucrările cu Bechtel în regim de parteneriat public privat.

Situaţia companiei americane Bechtel în proiectul Autostrăzii Transilvania rămâne în continuare incertă. Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, nu a reuşit să ajungă la o înţelegere în privinţa penalităţilor, astfel că deşi se doreşte rezilierea acestui contract de lucrări, nu s-a încheiat o înţelegere fermă în acest sens. După două luni de negocieri, Şova susţine acelaşi lucru: că acest contract, ce vizează tronsonul Borş - Suplacu de Barcău (64 de km), se va rezilia, dar fără să spună în ce condiţii. Conform surselor ZIUA de CLUJ, pentru a pleca de pe şantier, Bechtel cere aproape cam tot atât cât ar fi încasat dacă ar fi lucrat (adică peste 150.000.000 de euro), astfel că, cel mai probabil, pentru rezilierea acestui contract se va ajunge la Curtea de Arbitraj. Conform informaţiilor ZIUA de CLUJ, Bechtel ocupă în continuare şantierul autostrăzii, pe ruta Borş - Suplacu de Barcău, cu sute de mii de metri cubi de materiale de construcţie. În aceste condiţii, compania americană nu va putea să fie îndepărtată oricum. Această cantitate de material trebuie negociată la un anumit preţ, iar la acest preţ ar urma să se adauge şi acele penalităţi ce includ rezilierea contractului. „Până când Bechtel nu va ajunge la o înţelegere financiară convenabilă cu statul român, nu va accepta să părăsească şantierul, au informat sursele ZIUA de CLUJ. Şova îşi păstrează totuşi poziţia, susţinând că în maxim câteva zile va anunţa rezilierea acestui contract: „Rezilierea contractului este o chestiune de zile, mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă", a declarat acesta pentru agenţia Mediafax.

Şi premierul Victor Ponta a precizat că a trimis Corpul de Control pentru a verifica contractul cu Bechtel, informaţie confirmată, de altfel, şi de Dan Şova: „inspectorii vor verifica derularea contractului de la început şi până în prezent, deoarece opinia publică doreşte să ştie cum au fost cheltuite fondurile".

Fost secretar in Ministerul Transporturilor, deputatul PSD de Maramureş, Sorin Bota, afirmă că demerusl rezilierii contractului cu Bechtel este o greşală a actualului Guvern. „Din păcate, asta este ceea ce îşi doresc cei care conduc această structură guvernamentală, rezilierea contractului cu Bechtel. Fireşte, dacă asta se vrea, asta se va întâmpla. Cu alte cuvinte, mai devreme sau mai târziu, acest contract se va rezilia. Din punctul meu de vedere, aceasta nu este o soluţie care să ducă la finalitatea proiectului Autostrăzii şi e normal să nu fiu de acord cu ea", a spus Sorin Bota. Pentru că a mai negociat cu Bechtel, pe vremea când era secretar de stat la Ministerul de Transporturi, el afirmă că şi de data aceasta soluţia era cu totul alta decât cea aleasă de Ministerul lui Dan Şova. „Ar fi trebuit ca Bechtel să se ocupe în continuare de acest proiect în regim de parteneriat public privat. Cu alte cuvinte, negocierile în direcţia ar fi trebuit să meargă. Pe vremea când eu eram la Minister, am negociat şi alte contracte de parteneriat public-privat, dar, din păcate, cei care au venit după mine nu au mai avut nici un interes să atribuie aceste contracte. Din acest motiv constatăm că nu s-a realizat nimic până în prezent. Aceeaşi soartă o va avea şi Autostrada Transilvania. Dacă s-ar fi negociat cu Bechtel şi ar fi primit lucrările în regim de parteneriat public privat, ar fi putut să lucreze, pe cheltuiala lor, şi aşa proiectul ar fi ajuns la o finalitate", a spus Bota.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012. Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.

Comenteaza