Bicicliştii îi bat obrazul lui Boc: "au făcut paşi înapoi faţă de puţinele realizări pozitive"

Bicicliştii îi bat obrazul lui Boc:
Un club al bicicliştilor i-a adus primarului Emil Boc o listă cu peste 1.600 de semnături, în ajunul Crăciunului, în care îi cer să promoveze utilizarea bicicletei ca mijloc de transport în oraş.

Clubul de Cicloturism Napoca a depus în 24 decembrie la Primăria Cluj-Napoca un memoriu pe tema utilizării bicicletei ca mijloc de transport în comun în oraş, însoţit de un teanc de tabele cu 1.600 de semnături. Apelul e expresia nemulţumirii faţă de modul în care Primăria tratează problema mobilităţii urbane durabile şi cea a circulaţiei cu bicicleta, spune preşedintele CCN, Radu Mititean.

Acesta cere autorităţilor realizarea unei reţele "coerente" de piste de biciclete, la standarde de calitate rezonabile - adică cel puţin 1.5 metri lăţime pe sens, plus spaţii de siguranţă, marcare şi semaforizare corespunzătoare şi ridicarea maşinilor care blochează pistele.

Bicicliştii mai cer realizarea de rastele şi alte facilităţi de parcare în siguranţ a bicicletelor în toate zonele de interes public, dar şi în cartierele de blocuri şi în campusurile universitare. "Contextul demersului actual este faptul că asociaţia Clubul de Cicloturism Napoca încearcă de două decenii să convingă Primăria clujeană că un sistem modern de mobilitate urbană durabilă nu se poate axa pe automobile, ci trebuie să încurajeze transportul public, mersul pe jos şi utilizarea bicicletelor, prin politici publice adecvate şi realizarea de infrastructuri specifice", arată reprezentantul CCN, Radu Mititean. "Primăria şi Consiliul Local din păcate au persistat în politicile de promovare a autoturismelor şi au lăsat promovarea bicicletei la nivel doar declarativ şi fie nu au realizat amenajările promise, fie au făcut infrastructuri cu grave deficienţe calitative şi, mai mult, în ultimii ani au făcut paşi înapoi faţă de puţinele realizări pozitive din perioada 2008-2009. În plus, edilii clujeni au îndrăznit chiar să declare că de fapt criticile şi propunerile CCN sunt total nejustificate şi aparţin "câtorva duzini de frustraţi" şi că în rest clujenii ar fi mulţumiţi de realizările şi demersurile Primăriei, motiv pentru care nu au răspuns vreodată oficial şi concret nici acestui apel, nici celor precedente;

Iată textul apelului:

A P E L 2013
catre autoritatile locale pentru promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport in Cluj-Napoca

Noi, cetateni ai municipiului Cluj-Napoca,

Dorind sa avem un oras cu un sistem modern de mobilitate urbana, axata cat mai putin pe autoturisme si cat mai mult pe transport public, deplasare pietonala si circulatie biciclistica,

Vazand ca in ultimii ani Primaria clujeana a realizat concret pe linie de infrastructuri biciclistice extrem de putin din ce a promis (noi piste de calitate adecvata, proiectul de bike-sharing), ba chiar s-au si desfiintat cateva amenajari facute mai demult, iar putinul realizat a fost foarte prost calitativ (de exemplu netesirea bordurilor la trecerile de biciclete de pe asa-zisa pista de pe Calea Dorobantilor, mentinerea de piste de biciclete pe trotuare, necombaterea ocuparii
pistelor de catre pietoni si masini, nerefacerea marcajelor reprezentand unele spatii de acumulare sau treceri pentru biciclete, pastrarea unor semnalizari rutiere gresite),

Constatand ca proiectele elaborate par inadecvate dar Primaria refuza in continuare sa faca publice detaliile tehnice (de exemplu componenta de piste de biciclete din proiectul de  bike-sharing) si implementarea lor este mereu tergiversata (de exemplu adoptarea noului PUG, punerea in practica a proiectului de bike-sharing si noi piste);

Remarcand ca in continuare autoritatile locale manifesta insuficienta transparenta si nu respecta integral legislatia de acces public la informatii si participare publica la luarea deciziilor, Reiterand ca bicicleta este o parte a solutiei, fiind un vehicul ecologic, eficient energetic, suficient de comod si rapid, care ocupa putin spatiu, nu face zgomot, nu emite noxe si are un efect benefic
asupra sanatatii celor care il folosesc in mod regulat,

SOLICITAM DIN NOU
autoritatilor locale clujene:

1. Realizarea unei retele coerente de piste si alte cai de comunicatie specifice pentru biciclete in intregul oras. Dar nu oricum, ci:

- de calitate adecvata (de exemplu respectand latimea de minim 1,50 metri pe sens plus spatii de siguranta, marcare si semaforizare corespunzatoare, ridicarea masinilor care le blocheaza etc.)
- care sa nu ia din putinul spatiu ce a mai ramas pietonilor sau din spatiile verzi (ci din cele folosite acum de masini sau ocupate cu panouri publicitare, tonete etc.)
- care sa se realizeze acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, nu unde e mai usor sau ieftin (trebuind sa se inceapa prin interconectarea zonelor de maxim interes, cum sunt zona centrala, principalele cartiere, zonele comerciale si de agrement, marile unitati de invatamant si
industriale).

2. Realizarea de rastele si alte facilitati adecvate de parcare in siguranta a bicicletelor (in toate zonele de interes public, precum si in cartierele de blocuri, campusurile universitare si alte zone unde parcarea lor in siguranta este acum o mare problema);

3. Deschiderea pentru traficul bicicletelor in ambele sensuri a strazilor care au la ora actuala regim de sens unic si exceptarea bicicletelor de la diverse restrictii impuse autovehiculelor.

4. Descurajarea utilizarii autoturismelor, extinderea zonelor pietonale, implementarea adecvata a regulilor de aprovizionare si acces pentru traficul greu, degajarea trotuarelor si spatiilor verzi de autovehicule si constructii si redarea, catre cetateni, a spatiului public.

* * *
Apel lansat de Clubul de Cicloturism NAPOCA in Saptamana Europeana a Mobilitatii (SEM) 2013, cu ocazia celei de-a 72-a editii a marsului lunar al biciclistilor clujeni.

Etichete
Comenteaza