Circulăm cu autobuze electrice, în 2015. CTP vrea să mai cumpere troleibuze şi tramvaie

Circulăm cu autobuze electrice, în 2015. CTP vrea să mai cumpere troleibuze şi tramvaie
Directorul Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca, Liviu Neag, a vorbit, pentru ZIUA de CLUJ, despre proiectele pe 2015. Parcul de vehicule de transport urmează să fie primenit semnificativ şi în acest an.

 

Cumpărarea în 2014 a celor 40 de autobuze poloneze articulate care au început în 2015 să circule prin cartiere a fost un adevărat eveniment. Dacă vorbim de perioada postdecembristă, niciodată transportul public din municipiu nu a beneficiat de o asemenea infuzie de vehicule noi.

Directorul CTP susţine că este doar începutul. În acest an, compania ar urma să beneficieze de 10 autobuze nearticulate, de alte 10 autobuze electrice, prevăzute să ajungă la Cluj într-un parteneriat între guvernele roman şi elveţian, respectiv 20 de troleibuze. Se discută şi despre tramvaie, având în vedere că achiziţia trenurilor urbane s-a oprit la cifra patru, în 2012.

Prima ţintă: sistemul de ticketing

Unul dintre principalele proiecte este finalizarea sistemului de ticketing. Acesta trebuia finalizat în toamna anului trecut, dar compania care produce programul informatic, CS Vision, a obţinut o amânare de la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, având în vedere că este un proiect pe fonduri europene.

"Sper ca până la finalul lunii martie să începem efectiv probele, pentru ca o lună de zile să putem verifica funcţionarea în totalitate a sistemului. Acest sistem trebuie să ne spună, atunci când va fi funcţional în totalitate: numărul de bilete vândute, numărul de abonamente vândute, numărul de călători, numărul de kilometri parcurşi de aceştia, să ne dea toţi parametrii care de fapt definesc transportul public pe durata unei zile sau a unei luni", a dezvăluit Neag.

20 de troleibuze noi

Un alt proiect al CTP e licitaţia pentru 20 de troleibuze noi. Dacă tramvaie mov avem din 2012, iar autobuze mov, din 2014, e timpul ca în 2015 să avem şi troleibuze mov. "Domnul primar Emil Boc susţine acest proiect, ne va sprijini şi cu finanţarea. Una dintre sursele de finanţare este bugetul companiei, iar alta, bugetul local. Sperăm ca prin punerea în operă a acestui proiect să putem să eliminăm troleibuzele vechi din oraş, astfel încât să dăm şi aici o notă de civilizaţie şi de aspect comercial în ceea ce priveşte transportul cu troleibuzul", a spus Neag.

Se semnează contractul pentru autobuzele "elveţiene"

Neag a anunţat în exclusivitate că, în curând, la Cluj vor circula şi autobuze electrice. Discuţiile pentru cumpărarea celor 10 autobuze finanţate de Guvernul Elveţiei sunt vechi, dar au ajuns la final. "Am fost informaţi de către Ministerul Finanţelor că în aprilie-mai se va semna contractul de finanţare între Guvernul României şi cel al Elveţiei privind cele 10 autobuze electrice. Acestea vor aduce un plus pentru oraş în ceea ce priveşte confortul, dar va fi şi un semnal că avem grijă de mediu, că suntem preocupaţi de transportul nepoluant", a mărturisit directorul CTP.

El a subliniat că şi autobuzele cumpărate anul trecut, cele 40, sau cele aflate în procedură de achiziţie, cele 10, sunt cu standard Euro 6, deci cu grad redus de poluare.

Clujul "verde", axat pe tramvaie şi troleibuze, inclusiv în Floreşti şi Apahida

Cele 10 autobuze electrice reprezintă doar o parte din preocupările CTP pentru un Cluj "verde". "Preocuparea noastră va fi permanentă să implementăm un transport cu grad de poluare redus sau nepoluant. În acest context, am demarat discuţiile cu Consiliul Local Floreşti şi cu Consiliul Local Apahida privind un proiect comun între CTP şi primării pentru introducerea în cele două comune a transportului electric.

S-a discutat deja să se prindă în bugetul pe 2015 bani pentru efectuarea studiilor de fezabilitate.Aceste studii ne vor spune ce soluţii să se implementeze astfel încât să obţine finanţare pe bani europeni. E un punct de vedere aici: Apahida, după cum văd eu, dar vedem ce spune şi studiul de fezabilitate, se pretează cel mai bine pentru transportul electric, în special pentru transportul cu troleibuzul.

Vedem ce va spune studiul de fezabilitate la Floreşti, dacă va fi necesar troleibuz, tramvai, autobuz sau autobuz electric. Studiul de fezabilitate va face o analiză comparativă pe trei-patru mijloace de transport şi ne va spune care ar fi cel mai potrivit pentru transportul public pe respectiva relaţie", a declarat Neag.

Şeful CTP spune că, tot în spiritual unui transport nepoluant, parcul de vehicule al companiei ar urma să fie completat cu tramvaie. "Încercăm să demarăm tot în acest an un proiect mai amplu privind dotarea cu tramvaie, care, de asemenea, sunt nepoluante. De aceea vom demara un studiu de fezabilitate pentru achiziţia de tramvaie pe fonduri europene.

Asta ar însemna ca până în a doua jumătate a anului să terminăm acest studiu, astfel încât atunci când se va da startul depunerii cererilor de finanţare - având studiul de fezabilitate şi cel de mobilitate - să ni se accepte", a spus Neag. În opinia sa, un transport public modern va duce la sporirea calităţii vieţii clujenilor, a celor care folosesc zilnic autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele companiei.


Studiu de mobilitate făcut de Bruxelles

Directorul CTP, Liviu Neag, a explicat că există o comisie de la Bruxelles care realizează un studiu de mobilitate, iar concluziile acesteia vor sta la baza strategiei de transport public şi vor ajuta oraşul să acceseze mai uşor fonduri europene. "La nivelul Clujului, care este un pol de creştere, s-a demarat încă de anul trecut acest studiu de mobilitate, care se va finaliza undeva la primăvară, în luna mai. Este o comisie de la Bruxelles, care face studiul şi la Timişoara. Periodic avem întâlniri cu membrii acestei comisii, iar ei vor face la final nişte recomandări privind cererea noastră de finanţare pentru dotări. Ei vor spune: "Se recomandă să fie sprijiniţi pentru finanţarea de achiziţii de autobuze electrice, pentru dezvoltarea infrastructurii de transport cu troleibuzul etc.". Legislaţia privind accesarea fondurilor europene dă prioritate transportului electric.  Vom încerca să ne folosim de această prevedere pentru a dezvolta un transport nepoluant", a spus Neag.

Comenteaza