Clujul va avea regulament pentru reclamele luminoase
- Scris de Luminita Silea
- 16 Iul 2012, 23:10
- Administraţie
- Ascultă știrea

Mai mulţi operatori comerciali care funcţionează în municipiu au solicitat primăriei să le accepte instalarea unor panouri luminoase care să le permită clienţilor să îi găsească mai uşor în oraş. La discutarea documentaţiei, urbaniştii din comisia primăriei au constatat că regulamentul publicitar în vigoare are o breşă la capitolul casete luminoase.
Societatea Andra Com Service a cerut avizarea în şedinţa Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism (CTATU) a unor panouri de semnalizare şi orientare pe Calea Turzii. Proiectanţii au explicat că e vorba despre casete luminoase de îndrumare a clujenilor către magazine din oraş. Unul dintre clienţii pentru care s-a dorit montarea de panouri de direcţionare a fost grupul german Kaufland, au explicat susţinătorii documentaţiei. Arhitecţii din CTATU au replicat că panourile de direcţionare sunt o formă de publicitate stradală, motiv pentru care trebuie tratate prin prisma regulamentului în vigoare pentru Cluj-Napoca.
"Aceste panouri se folosesc şi în scopuri publicitare, dar principalul scop este ca magazinele să fie mai uşor găsite de către clienţi", au recunoscut proiectanţii. Arhitectul Adrian Iancu, membru al CTATU, s-a pronunţat împotriva propunerii. El a argumentat că reţelele comerciale din municipiu practică un comerţ de proximitate, adresându-se clienţilor din cartierele unde sunt amplasate, motiv pentru care nu au nevoie de panouri de direcţionare luminoase montate la ieşirile din oraş. Nici arhitectul Eugen Pănescu nu susţine montarea de reclame luminoase mari deoarece sunt agresive în spaţiul public. "Excesul de publicitate de direcţionare este dăunător oraşului", s-au pronunţat specialiştii. Totuşi, proiectanţii au spus că locaţia aleasă permite amenajarea şi au insistat pentru autorizarea panourilor.
Primarul Emil Boc a menţionat că, în condiţiile în care CTATU ar autoriza panourile propuse, ar însemna că va avantaja un anume jucător de pe piaţa clujeană de retail. "Am crea un precedent. Poate şi Iulius, şi Polus doresc astfel de panouri", a atras atenţia Boc. Acesta s-a interesat asupra prevederilor din regulamentul de publicitate outdoor adoptat la Cluj. Specialiştii l-au informat că acesta nu reglementează clar casetele luminoase. Din acest motiv edilul a cerut specialiştilor din comisie să gândească un set de reguli la acest capitol. "Dacă veniţi cu propunerile, cred că în septembrie putem intra cu ele în Consiliul Local (CL) pentru a le discuta şi pentru a avea un regulament şi în ceea ce priveşte publicitatea luminoasă", a apreciat primarul. Acesta a recomandat proiectanţilor să revină în CTATU cu propunerile după ce va exista un regulament.
CL a aprobat în 2009 un nou regulament pentru publicitatea exterioară, domeniu în care nu existau prevederi clare. Regulamentul a fost promis din 2006, însă municipalitatea a amânat adoptarea lui pentru că primarul din acea vreme, Emil Boc a invocat de fiecare dată apropierea unei campanii electorale şi faptul că municipalitatea poate fi acuzată de favoritisme. Regulamentul din 2009 vine cu reguli clare pentru amplasarea tuturor tipurilor de mijloace publicitare pe două zone: centrul - zona protejată şi zona cartierelor de locuinţe, au explicat specialiştii Direcţiei de Urbanism a Primăriei Cluj-Napoca. Panourile au fost standardizate şi licitate, iar acum există obligativitatea afişării beneficiarului, a numărului autorizaţiei şi a contractului de închiriere. Casetele luminoase au fost introduse în regulament în ziua în care acesta a fost discutat şi aprobat de către consilieri, convenindu-se ca ele să fie tratate la fel ca şi panourile publicitare. În ceea ce priveşte publicitatea de direcţionare nu se fac menţiuni în regulament.