Concurență pentru bulevardele 21 Decembrie și Dorobanților. Proiectul care schimbă din temelii modul în care se circulă în Cluj-Napoca

Concurență pentru bulevardele 21 Decembrie și Dorobanților. Proiectul care schimbă din temelii modul în care se circulă în Cluj-Napoca
| Foto: Ziua de Cluj

Traficul care traversează acum orașul pe axa est-vest este absorbit, în mare parte, de vechile bulevarde. Nu peste mult timp, clujenii vor avea parte de o nouă variantă.

Culoarul de Mobilitate Nord este o investiție importantă pentru dezvoltarea urbanistică echilibrată a Clujului, un proiect care face parte din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și în Planul Urbanistic General (PUG) al orașului.

Culoarul de Mobilitate Nord are o miză strategică: transformarea și conectarea coerentă a unor zone urbane, unele părăsite, foste industriale, printr-o alternativă viabilă la axa de transport Est–Vest.

Culoarul se construiește pe aliniamentul căii ferate, conectând mai multe zone ale municipiului Cluj-Napoca: Piața Gării, Parcul Feroviarilor, Piața 1 Mai, strada Fabricii și zona IRA – Expo Transilvania.

Această axă de mobilitate va ajuta la reconversia urbanistică a vechilor platforme industriale și va completa proiectele de mobilitate durabilă deja în pregătire de către municipalitate.

Prin dezvoltarea culoarului de nord, se urmărește atât decongestionarea traficului pe arterele aglomerate, cât și interconectarea eficientă a mai multor cartiere, într-un plan urban coerent, și funcțional.

Obiective urmărite de Culoarul de Mobilitate Nord 

  • conectare integrată zonală și generală prin asigurarea condițiilor cadru a mobilității urbane – ca și condiție decisivă a dezvoltării urbane durabile
  • asigurarea condițiilor de circulație în regim structurat, fluent, continuu, optimizat, decongestionat
  • conectarea zonelor dezvoltate în urma unor investiții recente sau preconizate în viitor (Podul Oașului-Răsăritului, Parcul Feroviarilor, Parcul Armătura, reconversia platformei Carbochim, Piața 1Mai, platforma Clujana și zona podului Porțelanului, Mărăști Est-Expo Transilvania, zona străzilor Ghioceilor-Beiușului-Plevnei-Câmpul Pâinii, Nod IRA, Ocolitoare Nod 15-Parcul Est-arealul Băilor Someșeni)
  • integrarea rețelei stradale având ca și rezultat indirect decongestionarea și implicit fluentizarea arterelor supraaglomerate: strada Paris, zona Abator, strada Aurel Vlaicu, strada Fabricii de Zahăr, descărcarea zonei centrale de trafic tranzitoriu (Sopor/ Someșeni/ Mărăști – Baciu), descongestionarea traficului aglomerat în zonele de locuire
  • conectarea pe direcția nord-sud - strada Oașului – strada Traian, strada Porțelanului – strada Paris, strada Fabricii de Zahăr (segmentele cuprins între: Bdul Muncii-str. Ialomiței-str. Aurel Vlaicu), strada Beiușului (Bdul Muncii-Nod IRA)
  • asigurarea condițiilor primare de urbanizare printr-o rețea de artere pentru reconversia zonelor industriale.

Culoarul Nord, integrat cu autobuzele, trenul metropolitan și metroul metroul 

Culoarul va ajuta la interconectarea facilă a transportului public de suprafață (autobuze și troleibuze) cu infrastructura feroviară (trenul metropolitan) și cu viitoarea rețea de metrou. Proiectul va integra facilități pentru transferul intermodal, esențial într-un oraș cu ambiții smart city.

Prin implementarea Culoarului de Mobilitate Nord, Cluj-Napoca își propune:

  • creșterea calității vieții, prin reducerea poluării și a aglomerației,
  • valorificarea zonelor subutilizate și regenerarea urbană,
  • susținerea coerenței arhitecturale și dezvoltarea armonioasă a cartierelor adiacente.

Dezvoltatorii privați investesc alături de Primăria Cluj în Culoarul de Mobilitate Nord

Dezvoltatorul Prime Kapital, inițiator al PUZ Sanex, va investi în construcția acestui culoar, susținând eforturile autorităților locale.

În concret, vorbim de realizarea lucrărilor la tronsonul Culoarului de Mobilitate Nord situat între str. Fabricii de Zahăr și Podul IRA; bretelele de acces în și din zona Pod IRA/str Traian Vuia; cele trei sensuri giratorii propuse: acces la proiect, intersecție cu strada Beiușului, intersecție cu strada Turnu Roșu; două stații de autobuz; realizare bretea suplimentară de coborâre de pe pod IRA cu racordare în culoarul de mobilitate.

Culoarul de Mobilitate Nord nu este doar un proiect de infrastructură, ci un pilon de transformare urbană, care va pregăti nordul Clujului pentru provocările și oportunitățile următoarilor ani. Acest demers vine în completarea unui oraș inteligent, conectat, verde și incluziv, unde mobilitatea durabilă este cheia dezvoltării urbane responsabile.

Comenteaza