Continuă competiţia între Cluj şi Bucureşti. "Și-n timp ce la București două tramvaie model 1980 s-au ciocnit și 4 oameni au fost răniți, la Cluj..."

Continuă competiţia între Cluj şi Bucureşti. "Și-n timp ce la București două tramvaie model 1980 s-au ciocnit și 4 oameni au fost răniți, la Cluj..."

Primăria Cluj pune în circulaţie 10 autobuze electrice, premieră pentru transportul public din România. Situaţia a atras comentariile jurnaliştilor din Bucureşti.

"Și-n timp ce la București două tramvaie model 1980 s-au ciocnit și 4 oameni au fost răniți, la Cluj, începând de azi, circulă autobuzele electrice. 10 bucăți. Primele din România", a scris jurnalistul Mircea marian pe Facebook.

Cele 10 autobuze electrice "Urbino 12 Electric", produse de fabrica Solaris din Polonia, sunt gata să fie puse în circulaţie pe străzile din oraş. Autobuzele au fost prezentate, joi, în cadrul unei ceremonii festive, la care au participat primarul Emil Boc, Ambasadorul Elveției în România, Excelența Sa Urs Herren, reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării şi ai Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca.

Edilul Clujului a mulţumit Uniunii Europene, Ministerului Dezvoltării şi Guvernului Elveţiei pentru ajutorul acordat privind achiziţionarea acestor autobuze şi speră ca până în 2025 toată flota de vehicule a CTP să fie electrică. Cel de-al 11 -lea autobuz electric, cuprins într-un contract separat, va ajunge în următoarele zile la Cluj-Napoca. 

Ambasadorul Elveției în România, Excelența Sa Urs Herren, a declarat că oraşul Cluj-Napoca beneficiază din acest moment de cele mai moderne vechicule electrice de transport în comun, la care elveţienii pot doar să viseze dacă este să luăm în calcul dotările cu care vin autobuzele.

Trei staţii de încărcare lentă au fost instalate şi sunt funcţionle în staţiile din capăt Gheorgheni, Grigorescu şi Ira. Au perioadă de încărcare 4 ore. Cele rapide, care vor fi 4 sau 5 la număr, în 3 locaţii din oraş, urmează să sosească în 15 iunie şi vor avea o perioadă de încărcare de 10 minute pentru 35 de km. Ele vor fi amplasate de către Solaris acolo unde decide Primăria. Autobuzele vor circula pe mai multe linii, între care 27, 28, 30, 32.

Liviu Neag, directorul CTP Cluj, a declarat că, până la finele anului (noiembrie-decembrie, n.red.), alte 10 autobuze vor ajunge la Cluj-Napoca.

În prima fază au fost livrate 10 autobuze, însă contractul prevede un total de 30 de autobuze electrice pentru transportul public. Preţul unui autobuz electric este de 500.000 de euro. În iulie 2017, când a fost finalizată licitaţia, primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, spunea că finanţarea primelor autobuze este asigurată din fonduri elveţiene. Acesta este cel de-al treilea proiect pe fonduri elveţiene al municipalităţii clujene, după reabilitatea termică a 2 şcoli şi modernizarea iluminatului public utilizând tehnologia LED în oraş.

Primăria din Cluj-Napoca este astfel prima din România care achiziţionează şi pune în circulaţie autobuze electrice. Vehiculele au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wifi, cu camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.

Autobuzele sunt produse în fabrica Solaris din Bolechowo, în apropierea oraşului Poznan. Producătorul polonez Solaris a livrat primul vehicul în România în 2002, acela fiind un troleibuz trimis la Bucureşti. De atunci şi până acum, Solaris a vândut aproape 200 de vehicule în România. Autobuze sub brandul Solaris au fost trimise de asemenea şi în Piteşti (70 de vehicule), Craiova (29), Baia Mare (28), Galaţi (14), Oradea (10).

Noi achiziții de mijloace de transport din fonduri europene:

Pe lângă cele 11 autobuzele electrice, Primăria Cluj-Napoca a depus o cerere de finanțare în valoare de 71.537.165 lei (fără TVA) pentru sustinerea transportului electric nepoluant în oras in cadrul Prioritătii de investitii 4e, Obiectivul specific 4.1 din Programul Operational Regional 2014-2020:

  • 30 autobuze electrice;
  • 50 troleibuze;
  • 24 tramvaie.

Valoarea totală a acestor cereri de finanțare (autobuze electrice, tramvaie si troleibuze) este de peste 100 milioane Euro.

Comenteaza