Cum a ajuns proiectantul dezastrului de la centura Vâlcele mai marele drumurilor din România

Cum a ajuns proiectantul dezastrului de la centura Vâlcele mai marele drumurilor din România
PSD Cluj se dezice de numirea lui Mircea Pop la şefia CNADNR. Firma lui Pop este proiectantul centurii Vâlcele-Apahida, supranumită şi “centura de diamant”, având în vedere că, deşi n-a fost încă finalizată, a înghiţit de peste trei ori mai mulţi bani decât s-a contractat.

Organizaţia locală a PSD a fost, dintotdeauna, cea mai vehementă în privinţa situaţiei în care a ajuns proiectul centurii Vâlcele-Apahida. În prezent însă, după ce PSD şi PNL au ajuns la putere, cel care a gândit acest proiect mult criticat - reprezentantul societăţii clujene DP Consult, Mircea Pop - este numit şef peste cea mai importantă structură de stat, care gestionează infrastructura rutieră - Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Preşedintele PSD Cluj-Napoca, Mircea Jorj, spune că nu ştie cine putea să-l numească în acest post cheie pe Mircea Pop şi că poate garanta că nominalizarea nu a plecat în nici un caz de la Cluj.

USL a venit la putere şi continuă, în aceeaşi manieră deja obişnuită în politica românească, să-şi impună propriii oameni în funcţiile cheie de la nivelul unor instituţii şi structuri deconcentrate. O situaţie inedită se petrece însă la nivelul CNADNR, unde recent a fost numit în funcţia de director Mircea Popa, cel care a proiectat controversata centură Vâlcele-Apahida. Acest proiect a stârnit de-a lungul timpului un imens scandal şi în continuare creează probleme, având în vedere că din pricina structurii amplasamentului lucrările nu s-au încheiat nici până în prezent.

Dacă, potrivit estimării iniţiale, lucrarea ajungea undeva la 45 de milioane de euro, ea a fost contractată ulterior la peste 65 de milioane, pentru ca pe parcurs să ajungă undeva la 180 de milioane de euro, cu tot cu costurile de consultanţă. Trebuie spus că DP Consult, la care este acţionar Mircea Pop, a realizat acest proiect tot pe vremea PSD, înainte ca alianţa DA (PNL şi PD) să vină la putere. Dacă ministrul Transporturilor PSD nu a ales la vremea respectivă să implementeze proiectul lui Popa, a decis în schimb să facă acest lucru Emil Boc, cel care câştigase Primăria Clujului la alegerile din 2004. Astfel, împreună cu ministrul Transporturilor PDL, Gheorghe Dobre, prin 2006 s-a luat decizia ca această centură să se realizeze, în ciuda faptului că liberalul Marius Nicoară (care la vremea respectivă era preşedinte al Consiliului Judeţean) a atras atenţia că este un proiect nefuncţional, care va ajunge la costuri imense.

De altfel, planul lui Nicoară era de a dezvolta o variantă ocolitoare tot pentru zona de est a Clujului, însă pe traseul drumurilor comunale, care urmau să fie lărgite, urmând ca o serie de localităţi să fie ocolite. Decizia lui Boc a fost mai puternică însă decât argumentele invocate de Nicoară, astfel că s-a ajuns în situaţia actuală, cu o centură de trei ori mai scumpă decât era estimat, cu păduri tăiate, alunecări de teren, litigii şi o porţiune de drum lipsă (de circa 3 km). Nimeni nu şi-a asumat acest eşec de proiect.
Între timp, PDL a plecat de la putere şi încet, încet pleacă şi oamenii partidului. A venit USL, care începe să-şi instaleze propriii oameni. O surpriză pentru Cluj, rezervată de noua putere, este numirea care s-a făcut la şefia CNADNR. Astfel, din cel mai hulit proiectant de drumuri, Mircea Pop s-a transformat în şef peste această structură extrem de importantă, care gestionează toate marile proiecte de infrastructură din ţară. O explicaţie aruncată pe surse spune că, de fapt, Mircea Pop lucra în cadrul CNADNR şi că acesta a fost motivul pentru care liderilor PSD le-a fost la îndemână să-l numească director. De altfel, noul ministru de la Transporturi, Ovidiu Silaghi, a menţionat că vechiul director, Mihail Başulescu, ar fi fost demis pentru că foarte multe proiecte erau întârziate. Sursele ZIUA de CLUJ informează însă că, de fapt, Mircea Pop este un apropiat al unor lideri importanţi din PSD şi că aceştia ar fi făcut presiuni pentru a fi numit la şefia CNADNR.

Nu este un secret că de-a lungul timpului firma lui Mircea Pop a derulat foarte multe contracte cu statul, indiferent cine a fost la putere. De altfel, declaraţia de avere a lui Mircea Popa arată impresionant. Astfel, potrivit datelor apărute în presa centrală, deşi bugetar de profesie, Popa deţine un automobil Mini Cooper din 2006 (cu preţ orientativ între 18.000 şi 25.000 de euro), un Mercedes SL, tot din 2006 (între 100.000 şi 125.000 de euro, în funcţie de dotări şi motorizare) şi chiar şi un Jaguar XF din 2010 (circa 60.000 de euro). La categoria imobile, acesta are o vilă cu două garaje în Cluj-Napoca (210 mp, valoare de piaţă 250.000 de euro înainte de criză), o casă de vacanţă la Băişoara, Cluj, (construită în 1997, are 200 mp şi valoare de piaţă 100.000-150.000 de euro) o casă în Massarosa, Italia (cumpărată în 2008, 165 mp, preţ estimativ 200.000 de euro), dar şi multe alte conturi bancare şi bijuterii valoroase.

Organizaţia PSD transmite că nu ştie cine se face responsabil de numirea lui Mircea Popa la şefia CNADNR. "Este o decizie foarte proastă, pentru că acest om nu are ce căuta într-o astfel de funcţie, având în vedere dezastrul de la centura Vâlcele-Apahida. Personal nu-l cunosc, însă vă pot spune că nominalizarea nu a plecat de aici. Nu ştiu cine poate fi responsabil de numirea lui la şefia CNADNR, dar noi cu siguranţă nu avem nici cel mai mic amestec în treaba asta. Lucrurile au fost aranjate la Bucureşti", a transmis preşedinte PSD Cluj-Napoca, Mircea Jorj. Noul director al CNADNR nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei pentru a oferi mai multe detalii.

 

Comenteaza