Cum şi-a sancţionat Tişe un coleg de consiliu judeţean. Dar numai pe jumătate

Cum şi-a sancţionat Tişe un coleg de consiliu judeţean. Dar numai pe jumătate
Executivul Consiliului Judeţean Cluj l-a amendat pe unul dintre noii consilieri, dar cu blândeţe.

Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, a semnat un răspuns la o solicitare ZIUA de CLUJ prin care arată cum instituţia pe care o conduce l-a sancţionat pe un coleg din opoziţie, dar numai pe jumătate. Este vorba despre compania de transport rutier de călători Auto Trust Corporation, parte din Alis Grup, la care este asociat cu 66,6% consilierul judeţean PSD Alin Popovici. Alis înseamnă A(lin Popovici), LI(viu Jişa - Tours Claus), S(orin Şipoş - Sosim).

„În perioada 14.07-19.07.2016 au fost efectuate controale care au vizat transportul public de persoane între localităţile Turda şi Corneşti, Cheia, Bădeni, Podeni, Călăraşi. La acestea au participat reprezentanţi ai Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier şi ai Consiliului Judeţean Cluj. În urma controalelor efectuate, Consiliul Judeţean Cluj a aplicat sancţiuni următorilor operatori de transport: (...) SC Auto Trust Corporation SRL, sancţiuni în cuantum de 20.000 de lei pentru efectuarea de transport public de persoane fără a deţine licenţe de traseu, încâlcând prevederile articolului 4, alineat 1, litera d şi sancţionat de articolul 45, alineatul 7, litera a din Legea serviciilor de transport public nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare", se arată în comunicatul semnat de Alin Tişe.

Concret, este vorba despre traseul Turda - Bogata - Cheia, unde pe şosea ar fi trebuit să se afle maşini ale firmei Agrar, din Dâmboviţa, dar era un microbuz Auto Trust, care - culmea - oferea călătorilor bilete de la Agrar. Reprezentantul consiliului judeţean ar fi trebuit să sesizeze imediat poliţia rutieră, dar şi fiscul. În alte zone, maşinile erau închiriate de Agrar de la proprietarii lor, deşi nici această practică nu este legală.

Legea prevede, în această situaţie, indisponibilizarea maşinii pentru 6 luni, adică ridicarea plăcuţelor de înmatriculare şi a talonului. E drept, demersul trebuia făcut de poliţia rutiera. În loc să cheme un echipaj de poliţie, membrii echipei de control s-au ascuns în spatele expresiei „nu este de competenţa mea".

Art. 17 din Hotărârea de Guvern 69/2012, actualizată în 2016, spune următoarele: "(1) În cazul utilizării la efectuarea transportului rutier a unui vehicul rutier fără a se putea face dovadă că se dețin următoarele documente valabile, după caz: licență de transport/licență comunitară, copia conformă a licenței de transport/copia conformă a licenței comunitare, certificat de transport în cont propriu, copia conformă a certificatului de transport în cont propriu, licență de traseu, autorizația specială de transport, autorizația de transport internațional sau documentul de transport pentru transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale, după caz, pe lângă aplicarea amenzii corespunzătoare, inspectorii/poliţiştii rutieri aplică și măsură suspendării dreptului de utilizare a autovehiculului prin reținerea plăcutelor de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare (...)".

Altfel spus, cei care au făcut controlul au văzut „infractorul", dar nu au chemat poliţia. Reprezentantul consiliului judeţean a mai făcut o greşeală: nu a dat nicio sancţiune pentru Agrar, deşi firma dâmboviţeană este principala vinovată de situaţia creată şi putea rămâne fără licenţă de traseu.

Agrar a primit o sancţiune drastică în altă parte: 20.000 de lei pentru că a circulat cu maşini închiriate. Câştigătoare a licitaţiei pe grupa de trasee Turda - Corneşti, Cheia, Bădeni, Podeni, Călăraşi, Agrar SRL ar fi trebuit să vină cu maşinile cu care a licitat; în schimb, a preferat să închirieze autovehicule de la persoane private, fapt care contravine legii. Se prevede explicit că o firmă poate opera trasee numai cu maşini proprii sau în leasing.

Din păcate, desi sancţiunile sunt mari, datele obţinute de noi sunt că de ani buni amenzile nu se colectează decât în cazuri izolate. Vom reveni cu acest subiect.

Controlul efectuat de consiliul judeţean vine ca urmare a unui articol din ZIUA de CLUJ. (AICI)

În luna iunie scriam că, aşteptată la Cluj după atribuirea din luna aprilie, Agrar SRL nu a venit cu nicio maşină, niciun şofer, niciun mililitru de carburant. Doar cu bilete.

Din 2 mai, pe traseele deţinute de Agrar au continuat să circule exact aceleaşi maşini ca înainte. Fotografiile obţinute de ZIUA de CLUJ arată clar: autobuzul/microbuzul este acelaşi, numărul de înmatriculare, identic, doar sigla Alis a dispărut. Informaţiile noastre arătau că mijloacele de transport de pe traseele din zona Mihai Viteazu aparţineau unor oarecare Iosif Crişan, Traian Şipoş, Dumitru Zăhan, Petho Ştefan, Vasile Ilieş. Auto Trust Corporation şi Tours Claus, membre Alis Grup, aveau şi ele maşini pe trasee. Am sunat atunci la Agrar SRL să ne lămurească. „Maşinile nu sunt înmatriculate de noi. Avem oarecare... Nu vă pot da informaţii la telefon", s-a scuzat un domn care nu a dorit să se prezinte.

După controalele efectuate în urmă cu două săptămâni, Agrar a decis să trimită mai multe maşini la Turda, pentru a nu rămâne fără licenţă.

 

Comenteaza