Video Firme din Italia, Franța, UK sau Japonia, interesate de metroul și trenul metropolitan din Cluj

Firme din Italia, Franța, UK sau Japonia, interesate de metroul și trenul metropolitan din Cluj

Un număr de 21 de firme/asocieri s-au arătat interesate de licitația pentru realizarea studiului de prefezabilitate a metroului și studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan în Cluj-Napoca. În final, s-au înscris cinci. Oferta câștigătoare va fi anunțată în luna noiembrie 2019. 

“Marți, 30 iulie 2019, a fost termenul final pentru depunerea ofertelor în legătură cu metroul și trenul metropolitan. Pot să vă confirm că, în această dimineață, am validat înscrierile care s-au făcut pentru această licitație și concluzia este următoare: cinci firme, cu sucontractanți, s-au înscris pentru licitația în vederea realizării studiilor de prefezabilitate și fezabilitate la metrou și tren metropolitan. Salut interesul unor firme consacrate și de specialitate. Termenele de realizare, conform caietului de sarcini, sunt următoarele: pentru metrou: la finele lunii 5 - trebuie realizat studiul de prefezabilitate, la finele lunii 16-  trebuie finalizat PUZ pentru aprobare, la finele lunii 26 – studiu de fezabilitate, la finele lunii 27 – documentația pentru licitația de proiectare și execuție.  În privința trenului metropolitan: la finele lunii 12 – spre aprobare PUZ, la finele lunii 14 – studiu de fezabilitate final, cu acordul de mediu și documentația pentru exproprierea terenurilor. În luna noiembrie 2019, ne așteptăm să declarăm oferta cțâștigătoare. Partea mi complicată este cea legată de clarificări, la care legea dă termen în funcție de complexitate”, a declarat edilul Clujului, Emil Boc.

Cele cinci oferte au fost depuse de asocieri de firme din România, Italia, Franța, Marea Britania și Japonia. 

  1. Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) -  SYSTRA (Franța) - METRANS Engineering SRL (România)
  2. Asocierea Explan SRL (România)  - DR. SAUER and PARTENERS (UK)
  3. Asocierea METROUL SA (România) - PADECO CO., LTD ( Japonia)
  4. Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (România) - 3TI PROGETTI ITALIA- INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A. (Italia)
  5. EGIS RAIL SA (Franța)

Conform primarului Boc, proiectul metroului din Cluj-Napoca poate fi un model de bune practici la nivelul UE deoarece se realizează de la zero: „Firmele pot impune de la zero toate tehnologiile de ultimă generaţie existente în momentul de faţă pe piaţă. Costurile de realizare a metroului şi trenului metropolitan vor rezulta din studiile de fezabilitate, sumele vehiculate aproximativ fiind de 800 de milioane - un miliard de euro. De asemenea, studiile ne vor arăta traseul şi tehnologiile care vor fi folosite la metrou şi tren metropolitan”.

Licitația publică privind "Servicii de elaborare studii de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida” - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții" a fost publicată în data de 19 aprilie 2019, iar termenul limită de depunere a ofertelor a fost 30 iulie 2019. 

Valoarea estimată a serviciilor prestate este: Pentru METROU: elaborare SPF = 14.400.000 lei fara TVA / PUZ= 7.200.000 lei fără TVA / elaborare SF= 21.600.000 lei fără TVA. Pentru TREN METROPOLITAN: PUZ- 1.080.000 lei fără TVA elaborare SF = 2.160.000 lei fără TVA. Valoarea estimată totală a serviciilor este de 46.440.000 lei fără TVA. Durata contractului este de 27 de luni, iar finanţarea se face din fonduri bugetare. 

Acord de asociere pentru realizarea metroului și a trenului metropolitan 

Primarii din Cluj-Napoca, Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida au semnat, în aprilie 2019, acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru trenul metropolitan și metrou.

Trasee Metrou - Tren Metropoliotan - Centură Metropolitană

Proiectul de investiții va fi realizat în două etape:

În prima etapă va fi realizat trenul metropolitan pe infrastructura actuală. În această fază va fi implementat un sistem de transport rapid care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășelu și stația de la Bonțida, pe o lungime de 43 km.

Punctele de oprire actuale vor rămâne aceleași și se propune adăugarea unor noi stații de oprire în zonele: Baciu, Tetarom pe str. Tăietura Turcului și la podul IRA pe str. Aurel Vlaicu. Pentru fiecare punct de oprire se vor analiza facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare a biletelor (automate/ case).

De asemenea, se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni și se va realiza conectivitatea cu transportul public local la fiecare punct de oprire.

În cea de a doua etapă va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care urmărește să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la podul Ira, pe o lungime de aproximativ 16 km.

Proiectul va avea două părți. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Florești și Podul IRA pe următorul traseu propus: zona de sud a comunei Florești - viitorul spital regional de urgență - centrul comercial Vivo - cartierul Mănăștur - centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului, respectiv zona Aurel Vlaicu/ Podul IRA.

Pentru zona din afara orașului se va studia posibilitatea realizării metroului suprateran, iar de la intrarea în Cluj-Napoca acesta urmând a fi realizat în subteran. A doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Florești și Gilău.

Până la implementarea celei de a doua etape, conectivitatea dintre Gilău și Florești va fi asigurată prin autobuze care vor deservi această zonă în vederea asigurării accesului oamenilor la metrou. De asemenea, va fi asigurată prin autobuze legătura dintre Gilău și Nădășelu pentru cei care doresc să folosească trenul metropolitan.

Comenteaza