Judeţul plăteşte avioane spre Bruxelles şi Dusseldorf

Judeţul plăteşte avioane spre Bruxelles şi Dusseldorf
Consiliul Judeţean pune la bătaie fonduri de la buget pentru deschiderea de noi rute cu plecare de pe aeroportul clujean din subordine. Este vorba despre subvenţii pe cinci ani cu gir de la Comisia Europeană, suma maximă necesară până în 2020 fiind de aproximativ 5 milioane de euro.

Conducerea Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca a anunţat ieri că vor începe licitaţiile pentru operarea de pe aerogara clujeană a unor rute subvenţionate timp de cinci ani cu fonduri de la bugetul judeţului. În 20 august se va lansa procedura pentru destinaţiile Bruxelles Sud Charleroi şi Weeze-Dusseldorf, cu termen de depunere a ofertelor 20 septembrie. Tot în septembrie se pregătesc şi licitaţiile pentru Berlin Schönefeld, Alicante, Torino şi Dublin. Nu se exclud negocieri şi pentru zboruri spre Budapesta, Amsterdam sau Praga.

Directorul Aeroportului Internaţional, David Ciceo a explicat ieri că există o aprobare de la Comisia Europeană din 2012 privind acordarea de ajutor financiar la înfiinţare de noi rute cu plecare din Cluj-Napoca, timp de cinci ani. Ajutorul de va acorda companiilor aeriene interesate, în baza unor licitaţii, de la bugetul judeţului, însă în limita disponibilităţile bugetare ale Consiliul Judeţean (CJ), cel care are în subordine aeroportul clujean. Consilierii judeţeni şi-au asumat deja această schemă financiară anuală pe următorii cinci ani printr-o hotărâre din luna mai.

David Ciceo a anunţat ieri că prima licitaţie pentru înfiinţarea de noi rute va fi lansată în 20 august şi vizează destinaţiile Bruxelles Sud Charleroi şi Weeze-Dusseldorf. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 20 septembrie, când acestea vor fi deschise de comisia de licitaţiei din cadrul CJ Cluj. Ora limită pentru depunerea ofertelor este 9.00, iar cea pentru deschiderea acestora, 11.00.
Oficialul a mai menţionat în cadrul unei conferinţe de presă organizate ieri că în luna septembrie se va lansa o nouă procedură de selecţie publică în care vor fi incluse destinaţiile: Alicante (Spania), Torino - Cuneo (Italia), Dublin (Irlanda) şi Berlin Schönefeld (Germania).

Bugetul anual al schemei de ajutor la înfiinţarea de noi destinaţii aeriene a fost estimat printr-o hotărâre de Consiliu din luna mai până în 2020, astfel: 500.000 Euro pentru anul 2012; 990.000 Euro pentru anul 2013; 980.000 Euro pentru anul 2014; 960.000 Euro pentru anul 2015; 940.000 Euro pentru anul 2016; 540.000 Euro pentru anul 2017; 165.000 Euro pentru anul 2018; 105.000 Euro pentru anul 2019 şi 50.000 Euro pentru anul 2020. CJ ar urma să plătească aceste subvenţii lunare, ţinând cont de costurile eligibile fundamentate în planul de afaceri al companiei aeriene şi de numărul de pasageri efectiv realizat în cursul fiecărei luni, pe baza prezentării unui "Raport lunar de activitate" din partea companiilor care vor beneficia de aceste ajutoare.

Potrivit datelor furnizate de CJ Cluj, ajutorul financiar va fi acordat ca o subvenţie directă operatorilor aerieni ale căror oferte au fost acceptate pentru noile rute scoase la licitaţie. "Ajutorul la deschiderea de noi rute se va calcula per pasager îmbarcat de pe aeroportul din Cluj şi nu va depăşi 14 euro / pasager îmbarcat în primul an, şi va fi plătit în temeiul unui sistem degresiv, suma per pasager scăzând cu câte un eură în următorii patru ani. Compania aeriană care va opera o rută finanţată prin schema de ajutor va trebui să facă acest lucru încă 2 ani şi jumătate fără ajutor financiar după expirarea perioadei de 5 ani. Valoarea ajutorului într-un an nu poate depăsi 50% din costurile totale eligibile pentru anul în cauză, iar ajutorul total nu poate depăşi o medie de 40% din costurile eligibile", au informat reprezentanţii Biroului de presă al CJ Cluj.

Aceştia au adăugat că vor fi subvenţionate costuri eligibile referitoare la cheltuieli de marketing şi publicitate survenite pentru publicitatea făcută noii rute, costuri de instalare suportate de compania aeriană, în demersul său de a lansa o rută nouă de pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca (închirieri birouri sau ghişee de check -in, etc.). Nu vor fi subvenţionate costuri de operare standard (chiria sau amortizarea aeronavei, carburant, salariile echipajelor, taxe de aeroport etc.). "În cazul în care un transportator aerian nu îşi îndeplineşte condiţiile contractuale în cadrul schemei de ajutor, plata ajutorului financiar poate înceta în întregime sau în parte, transportatorul fiind obligat să ramburseze contribuţia publică primită ", au mai precizat reprezentanţii CJ CLuj.

Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, a explicat că rutele scoase la licitaţie au fost alese după consultări cu mediul de afaceri, companiile aeriene, aeroporturile partenere şi pasageri. "Avem negocieri şi pentru alte rute cum ar fi Budapesta, Amstedam sau Praga. Deocamdată vom licita rutele anunţate, dar nu renunţăm nici la disucţiile pentru restul destinaţiilor", a menţioant directorul aeroportului clujean.

 

Comenteaza