METROU la Cluj. Şerban Ţigănaş: "O utopie nefundamentată"

METROU la Cluj. Şerban Ţigănaş:
Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), dă de pământ cu ideea introducerii metroului în Cluj, lansată în spaţiul public de Primărie.

Primăria Cluj-Napoca a pornit o dezbatere cu mai mulţi specialişti pe tema introducerii în zona metropolitană a (măcar) unei linii de metrou, în următorii 20-30 de ani. Tema a fost lansată la Radio Realitatea FM Cluj de primarul Emil Boc şi dezvoltată de viceprimarul Dan Tarcea.

„E Jules Verne, dar nu un Jules Verne care a anticipat viitorul"

Preşedintele OAR consideră însă că ideea metroului la Cluj este deplasată. „Mi se pare o utopie nefundamentată. Este rodul unei disperări de a nu găsi soluţii, soluţii despre care s-a discutat de peste un deceniu, când era de anticipat dezvoltarea Clujului şi nevoia de mobilitate foarte bună.

Clujul nu se potriveşte fizic, geografic, are o configuraţie colinară, este pe o vale, dar zonele de locuit sunt pe dealuri. Structura sa nu conduce către posibilitatea de a folosi acest tip de echipament. Nu se potriveşte nici ca dimensiune urbană. Numărul de locuitori, densităţile, volumele de trafic, ceea ce justifică un metrou ca rentabilitate nici nu seamănă cu ce avem.

Uitaţi-vă la oraşele care şi-au dezvoltat metroul şi uitaţi-vă că dezvoltarea de reţele consistente a durat 100 şi ceva de ani în oraşele pe care le cunoaştem în Europa. E Jules Verne, dar nu un Verne care a anticipat viitorul, ci un Verne care ţi-a scris o poveste ca să ai ce citi", spune şeful OAR.

Calea ferată urbană: „Dacă eram în Olanda, s-ar fi întâmplat deja"

Cunoscutul arhitect clujean a arătat că utilizarea căii ferate existente ar fi mult mai economicoasă şi mai la îndemână. „Direcţia pe care s-ar putea instaura un metrou este deja mobilată cu o cale ferată pe care nu o folosim. Există calea de transport, dar nu avem echipament şi nu avem staţiile.

De ce să facem o altă cale ferată? Dacă am fi în Olanda, ar fi absolut logic, s-ar fi întâmplat deja. Dacă suntem în România, orice discuţie despre România pare că ar trebui să înceapă cu „e nerealist, pentru că suntem aici".

Aceasta este, evident, calea cea mai sustenabilă, mai uşoară, mai rapidă de folosit; vorbim despre o infrastructură care există şi care este protejată. Investiţiile care ar trebui făcute, tot reglajul cu „Mersul trenurilor", este de „N" ori mai simplu de realizat decât să construieşti o cale ferată într-un tub sub pământ. O investiţie imediat de folosit cu eforturi minime", arată Ţigănaş.

Acesta i-a ironizat pe administratorii Clujului, pe care i-a numit „vizionari". „În momentul în care suntem la câteva luni de la încheierea unui studiu integrat de mobilitate, adoptat de primărie şi care nici nu pomeneşte de metrou, să vii să spui „avem o soluţie nouă care este metroul"  înseamnă că este total paralelă colaborarea dintre specialişti şi administratori.

Sau „vizionari", nu ştiu cum să îi numesc. Nu ştiu a cui este ideea, dar se pare că nu aparţine specialiştilor, care au vorbit despre mobilitatea rutieră, noduri intermodale, extinderea reţelei de tramvai, folosirea căii ferate.

Iar tu vii acum cu o soluţie complet nouă a unui tub pe sub pământ, metroul, care în mod absolut evident nu poate să acopere Clujul, poate să vină cu o reţea liniară şi cu o bifurcaţie, două ca să acopere eventual nişte puncte de pe vale, când problemele noastre cele mai grave sunt pe dealuri", a subliniat Ţigănaş.

Acesta a amintit şi de posibilitatea ca noua linie să intersecteze numeroase vestigii arheologice, având în vedere că până şi amenajarea laturii vestice a Pieţei Unirii, „unde s-a excavat o roabă de pământ", a dus la descoperirea unui cimitir din secolul al XV-lea.

Tarcea: „Metroul ar rezolva problema de fond a traficului"

Ideea metroului a fost detaliată, în urmă cu o săptămână, de viceprimarul Dan Tarcea, la Realitatea FM. „Trebuie să gândim soluţii pe termen lung. Tot ce facem acum pentru ameliorarea aglomeraţiei din trafic sunt pansamente, nu rezolvă problema de fond a traficului. Ne propunem realizarea centurii metropolitane, dar şi la un metrou, ca proiect pentru următorii 20 de ani", a spus Tarcea.

El a explicat care este condiţia principală pentru ca oraşul să demareze acest proiect. „Municipiul Cluj-Napoca ar trebui să aibă minimum 500.000 de locuitori pentru a putea avea metrou. Toate studiile din lume spun că într-un oraş fără o jumătate de milion de locuitori nu se justifică metroul. Sunt nişte costuri de mentenanţă foarte mari, pe care o primărie cu mai puţin de 500.000 de locuitori nu şi le poate permite. Acesta este punctul minim de la care pornim", a precizat Tarcea.

De-a lungul timpul, ideea metroului a mai fost aruncată în spaţiul public, inclusiv sub administraţia Funar. În campania electorală din 2016, candidatul la primărie Octavian Buzoianu a venit cu un proiect care prevedea introducerea metroului în următorii 30 de ani. Chiar şi actualul primar, Emil Boc, a vorbit despre trenul subteran, anul trecut, într-un dialog pe Facebook cu clujenii.

Comenteaza