Metrou pana in 2026, tren metropolitan mai repede

Metrou pana in 2026, tren metropolitan mai repede

Viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, declara recent ca locuitorii orasului vor circula cu metroul pana in 2026. Suma de 300 de milioane de euro va primi metroul din Cluj prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

''Aici sunt mai multe surse de finantare. Toata lumea merge pe PNRR, dar acum 3 ani nu stiam despre acest program. Cert este ca cei 350 de milioane de euro trebuie cheltuiti pana in iunie 2026. Daca nu, statul roman trebuie sa ii dea inapoi. Suntem in faza elaborarii studiului de fezabilitate. Nu exista niciun proiect de investitii care sa poata fi facut la nivelul municipiului, fara sa aiba in spate un studiu de fezabilitate, studiu care iti da variante si multe alte detalii, proiectul de executie fiind o parte mult mai mica apoi. Studiul de fezabilitate spune care este traseul, incarcarea, statiile, iar componenta de proiectare vine ulterior. Pana in 2026 mai avem 5 ani, pot sa mai fie multe alte surse de finantare, sunt optimist. Sa ne uitam la centura Valcele Apahida sau Autostrada Transilvania, bugetul de stat sau alte programe europene pot sa fie aceste surse de finantare'', a declarat viceprimarul, la ZIUA LIVE.

''Metroul nu inlocuieste centura metropolitana. Si trenul metropolitan este prins acolo, nu se exclude. In prima etapa, metroul merge din Floresti la Ira, in a doua este extins catre Gilau, iar trenul merge de la Bontida in Baciu, adica are alt traseu. Categoric, poate fi realizat mai repede decat metroul, infrastructura exista. Studiul de fezabilitate va include si aceste detalii, termenul fiind sfarsitul anului, depinde de avizele de mediu, pentru ca sunt foarte multe dezbateri publice. Nu avem intarzieri majore, institutiile statutului isi dau concursul pentru a rezolva situatia, apoi trebuie aprobat in CL. Va pot da mai multe detalii in luna octombrie'', a mai mentionat acesta.

Metroul ușor va avea o capacitate adecvată cererii, dimensiunea maximă a trenurilor fiind de 51 m lungime * 2,65 m lățime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din București), sistemul oferind o capacitate maximă de transport de 15.200 călători/oră și sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde; așadar 380 călători/tren*40 trenuri/oră). Datele preliminare din modelul de transport arată că încă de la deschidere pe anumite secțiuni la ora de vârf se va atinge cca. 45% din capacitatea teoretică maximă. Valoarea de investiție este estimată la aproximativ 1.300-1.500 mil. Euro fără TVA.

Perioada de implementare este în total 80 luni din care:

- Proiectare Preliminară (SPF, SF) – 17 luni (Mai 2020-Septembrie 2021);
- Proceduri de licitație – 15 luni (Septembrie 2021 - Decembrie 2022);
- Proiectare (PTh, PAC) și Execuție lucrări, inclusiv Achiziție Material Rulant – 48 luni (Ianuarie
2023 – Decembrie 2026).


Se estimează că unele dintre contractele propuse în Planul de achiziție ar putea începe mai devreme (Iulie 2022) în funcție de desfășurarea procedurilor de atribuire.

Comenteaza