METROUL revine în forţă, la Cluj. Primăria a contactat mai mulţi specialişti. "Cred că e soluţia viabilă"

METROUL revine în forţă, la Cluj. Primăria a contactat mai mulţi specialişti.
Primăria a demarat discuţii cu specialişti pentru a realiza proiectul unui metrou care să lege Floreştiul de aeroport.

Primăria Cluj-Napoca a pornit o dezbatere cu mai mulţi specialişti pe tema introducerii în zona metropolitană a (măcar) unei linii de metrou. Dacă până acum s-a ironizat posibilitatea ca la Cluj să funcţioneze un tren subteran, acum reprezentanţii municipalităţii spun că tema este tratată cu multă seriozitate.

Viceprimarul Dan Tarcea a dat şi detalii, marţi, la Realitatea FM Cluj. „Trebuie să gândim soluţii pe termen lung. Tot ce facem acum pentru ameliorarea aglomeraţiei din trafic sunt pansamente, nu rezolvă problema de fond a traficului. Ne propunem realizarea centurii metropolitane, dar şi la un metrou, ca proiect pentru următorii 20 de ani", a spus Tarcea. El a explicat care este condiţia principală pentru ca oraşul să demareze acest proiect.

„Municipiul Cluj-Napoca ar trebui să aibă minimum 500.000 de locuitori pentru a putea avea metrou. Toate studiile din lume spun că într-un oraş fără o jumătate de milion de locuitori nu se justifică metroul. Sunt nişte costuri de mentenanţă foarte mari, pe care o primărie cu mai puţin de 500.000 de locuitori nu şi le poate permite. Acesta este punctul minim de la care pornim", a precizat Tarcea.

De-a lungul timpul, ideea metroului a mai fost aruncată în spaţiul public, inclusiv sub administraţia Funar. În campania electorală din 2016, candidatul la primărie Octavian Buzoianu a venit cu un proiect care prevedea introducerea metroului în următorii 30 de ani. Chiar şi actualul primar, Emil Boc, a vorbit despre trenul subteran, anul trecut, într-un dialog pe Facebook cu clujenii.

„Clujul este un oraş istoric şi este greu să găsim alte soluţii. S-a vorbit despre monorail, care ar fi mai ieftin, dar nu cred că am primi aviz de la comisia de monumente istorice. În oraşe noi, monorailul este integrat cu uşurinţă în structura urbană. La Cluj nu cred că se potriveşte un asemenea vehicul cu o clădire veche. Soluţia viabilă pentru următorii 20 de ani este un metrou.

La dinamica pe care o are oraşul, până atunci se va atinge pragul de 500.000 de locuitori, iar zona metropolitană se va închega. Sigur, avem nevoie de bani europeni sau guvernamentali, pentru că oraşul nu poate să suporte singur o asemenea investiţie", a afirmat Tarcea. El a precizat că nu există deocamdată o estimare de costuri şi că un kilometru de tunel poate costa între 5 şi 15 milioane de euro.

Acesta a subliniat că metroul ar urma să deservească întreaga zonă metropolitană şi că mai întâi ar trebui legată comuna Floreşti de aeroport, respectiv de Apahida. Apoi ar urma să intre în discuţie realizarea altor tronsoane.

„Noi pregătim acest proiect, astfel încât cei care vor veni peste patru sau opt ani la guvernarea locală să aibă de unde să pornească. În momentul de faţă suntem în faza de dezbatere cu specialiştii, adunăm toate ideile, vedem ce se întâmplă, apoi vom trece la alocări bugetare pentru studii", a mai subliniat viceprimarul.

În acest moment, Bucureştiul este singurul oraş din România care are metrou, dar Timişoara a anunţat că doreşte, de asemenea, să introducă trenul subteran.

DECLARAŢIE
„S-a discutat despre metrou şi pe vremea fostului primar Gheorghe Funar, dar atunci se spunea că nu se poate realiza din cauza pânzei freatice. În momentul de faţă există soluţii mult mai performante. Se construiesc şosele şi trenuri pe sub mări şi oceane".
Dan Tarcea, viceprimarul Clujului

Comenteaza