Noua acciză pe combustibil va finanţa un tronson din Autostrada Transilvania

Noua acciză pe combustibil va finanţa un tronson din Autostrada Transilvania
Tronsonul Nădășel-Mihăiești-Suplacu de Barcău este primul proiect de autostradă finanțat exclusiv din acciză, a anunţat Ministrul Transporturilor la Cluj.

Pentru construcția acestuia, pe anul 2014, s-au alocat 55 de milioane de lei, suma fiind motivată de începerea târzie a lucrărilor. Se estimează că lucrările vor începe la sfârșitul lunii noiembrie.

Parte a tronsonului Suplacu de Barcău-Borș al Autostrăzii Transilvania, sectorul Nădășel-Suplacu de Barcău se împarte în două tronsoane cu situație juridică diferită.

Pentru prima parte, formată din 16,8 km, între localitățile Nădășel și Mihăiești din județul Cluj, situația este simplă: "există studiu de fezabilitate făcut în 2012, avizul de mediu este în vigoare din 2004 și confirmat în 2006, nu există terenuri ce să trebuiască expropriate. Se estimează ca aici, lucrările efective să înceapă undeva la sfârșitul lunii noiembrie 2014", spune Șova.

În cazul celor 75 de km ce formează tronsonului Nădășel-Suplacu de Barcău, există mai multe probleme. Prima ar fi refacerea studiului de fezabilitate, întrucât cel existent încalcă anumite condiții. De asemenea, trebuie obținut avizul de mediu, pentru că o parte din cei 75 de km sunt incluși în situl Natura 2000. Totuși, Ministrul Transporturilor crede că, după respectarea procedurilor legale, „vom putea da ordinul de începere a lucrărilor în septembrie-octombrie 2015".

Termenul de finalizare este de 24 de luni.

Costul total al acestor lucrări este estimat în momentul actual la 4,359 miliarde de lei. Unica sursă de finanțare al tronsonului Nădășel-Mihăiești-Suplacu de Barcău va fi acciza la carburanți, intrată în vigoare la 1 aprilie.

După estimările Ministerului Transporturilor, din acciză se vor strânge 500 milioane de euro. Primul raport asupra fondurilor strânse din această acciză va fi publicat de către Ministerul Finanțelor în iunie, făcând referire la primele 3 luni de la intrarea acesteia în vigoare.

Noua acciză pe carburant a intrat în vigoare la 1 aprilie. Aceasta are o valoare de 7 eurocenţi - echivalentul a aproximativ 41 bani - şi adaugă la preţul fiecărui litru de benzină sau motorină comercializat pe teritoriul României. Cuantumul exact în lei va fi actualizat în permanență, în funcție de rata inflației, ceea va duce, inevitabil, la accentuarea volatilității prețurilor benzinei și motorinei. Potrivit calculelor anunţate anterior de Guvern, acciza de 7 eurocenți pe litru va aduce la bugetul de stat circa 2,5 miliarde de lei, aproximativ 500-600 de milioane de euro, doar în 2014, în condițiile în care volumul preconizat de 6 miliarde litri de carburanți accizabili, vânduți pe teritoriul României, va fi atins. Autoritățile mizează, în acest sens, pe dependența românilor față de automobil, estimând o evoluție constantă a consumului de carburant. Sumele colectate ar trebui să intre într-un fond special, dedicat exclusiv proiectelor de extindere și reabilitare a infrastucturii rutiere. Guvernul promite și măsuri menite să îi protejeze pe transportatori, direct afectați de noua acciză pe carburanți. Aceștia vor primi înapoi 4 din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial, exclusiv pe baza facturii de achiziţionare a carburantului.

Teodora Demian

Comenteaza