News alert Update Parcări mai scumpe în centrul Clujului. Din 1 ianuarie. Boc: "Nu îţi poţi lăsa maşina în parcare ca să stai 8 ore pe terasă, la cafea"

Parcări mai scumpe în centrul Clujului. Din 1 ianuarie. Boc: "Nu îţi poţi lăsa maşina în parcare ca să stai 8 ore pe terasă, la cafea"

Şoferii vor plăti cu 40% mai mult dacă doresc să parcheze în centrul oraşului Cluj-Napoca, începând cu 1 ianuarie 2019. Decizia a fost luată în şedinţa Consiliului Local de miercuri, 19 decembrie.  

Cea mai importantă măsură luată este modificarea tarifului de parcare pentru o oră, în zona ultracentrală. Acesta va urca de la 5 la 7 lei. Vorbim despre o majorare cu 40%. În urmă cu un an a fost decisă o altă scumpire, de la 4 la 5 lei, ceea ce înseamnă 20% suplimentar la prețul parcării.

Tarifele de parcare în 2019 

30 de minute zona I/1 oră Zona II – 3,5 lei (a fost 2 lei în 2018 și 2017)
1 oră zona I/2 ore Zona II – 7 lei (5 lei a fost în 2018, 4 în 2017)
2 ore zona I/4 ore Zona II – 14 lei (10 lei a fost în 2018, 8 lei în 2017)

VEZI AICI STRĂZILE din Zona I şi Zona II 

Primarul Clujului: "Maşinile nu pot fi lăsate în centru o zi întreagă"

Motivarea primăriei privind majorarea tarifelor de parcare din centrul Clujului este aceea că, în acest mod, mai multe persoane vor beneficia de locurile de parcare. 

"Astăzi, în Zona I nu avem o rată de neocupare a parcărilor. Acesta este un motiv pentru a crea posibilitatea mai multor oameni să aibă acces la locurile de parcare, să fie redus timpul de staționare în parcare. Am avut o recent o dezbatere publică pe această temă, la care au participat 3 cetăţeni. Doi au avut păreri contradictorii. Nu avem date de monitorizare pentru Zona II, dar pot să vă spun că în permanenţă există cel puţin 300 sau 400 de locuri de parcare la Sala Polivalentă şi la Cluj Arena, care nu sunt ocupate, iar tariful este de 1 leu/oră şi abonamentul de 50 de lei/lună. Deci există o alternativă acolo", a subliniat viceprimarul Dan Tarcea. 

La rândul său, primarul Emil Boc a subliniat că prin scumpirea parcărilor din zona ultracentrală se încearcă descurajarea celor care vin cu maşina în centru şi stau ore în şir la terase, fără a avea cu adevărat nevoie de acele locuri de parcare. 

"La inițiativa colegilor mei am amplasat panouri electronice în oraș cu privință la disponibilitatea locurilor de parcare din parking-urile publice. Aceste panouri arată că sunt zilnic sute de locuri libere, în parkingurile de la stadion și Sala Polivalentă, cu o taxă modică. Ce aş dori prin această majorare este să nu vină lumea la terasă şi să stea în parcare o zi întreagă, că are nevoie că nu, numai aşa, să ocupe un loc de parcare. Obiectivul nostru este ca pentru această zonă să asigurăm fluiditatea, să se gândească lumea că nu merite să îşi lase maşina 8 ore şi să stea la cafea 8 ore în centrul Clujului. Pot să vină cu mijloacele de transport în comun şi să vină la o cafea fără să ducă maşina pînă în buza terasei. Să folosească aceste parcări cei care au cu adevărat nevoie de ele", a comepletat primarul Emil Boc. 

Consilierul local Adrian Mureșan (ALDE) a propus un amendament pentru menținerea actualelor tarife pentru parcare, până în momentul în care municipalitatea poate să le ofere şoferilor alternative, amendament care însă nu a fost aprobat. Mureşan a adus în discuţie park&ride-urile gândite pentru intrările în oraş, iar viceprimarul Dan Tarcea a explicat că există deja două locaţii propuse pentru astfel de parcări. 

"Legat de park&ride-uri, avem deja un parteneriat semnat cu Consiliul Judeţean Cluj pentru a face o astfel de parcare la intrare în municipiul Cluj-Napoca în zona aeroportului, suntem în faţa de PUZ. De asemenea, mai avem încă o discuţie destul de avansată cu cei care au magazinul pe Calea Floreşti, cred că Carrefour este în zona respectivă. Le-am trimis ultimele detalii socilitate, iar city-managerul Gheorghe Şurubaru urmează să se întâlnească cu reprezentanţii magazinului ca să putem avansa şi acolo", a explicat Dan Tarcea.

Cum se pot plăti tarifele de parcare 

Odată cu majorarea tarifelor de parcare se modifică şi modalităţile de achitare. Plata se poate face la echipamentele de plată stradale (parcometre), case de plată automate (în cazul parcărilor controlate/ cu barieră), tichete de parcare răzuibile (procurate din reţeaua comercială sau de la persoane autorizate - locaţii specificate pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca), prin SMS, card bancar pe platformă online. 

Intervalele orare de taxare, în funcţie de perimetrul de încadrare a străzilor, sunt Zona I (30 minute, 1 oră, 2 ore) şi Zona II (1 oră, 2 ore, 4 ore). Tichetele de parcare răzuibile vor avea culori diferite, atât pentru zonele de parcare, cât şi pentru intervalul orar de taxare: Zona I (30 minute - verde, 1 oră - violet, 2 ore - albastru) şi Zona II (1 oră - portocaliu, 2 ore - gri, 4 ore - galben)

În cazul parcărilor supraterane Băişoara (cartierul Gheorgheni) şi Minerva (Mănăştur), plata se face la casele automate, în regim de taxare orară, dar şi prin intermediul abonamentelor lunare. În restul parcărilor controlate/ cu barieră, tarifele pot fi achitate doar la casele automate din incinta acestora. 

Schimbări de încadrare a străzilor în zona de tarifare

Parkingul de pe Moţilor va fi introdus în Zona I de tarifare, iar străzile Ilie Măcelaru, A. Einstein şi Cloşca vor fi în Zona II. Nu în ultimul rând, strada Oţelului va fi scoasă din Zona II de tarifare, locurile de parcare fiind desfiinţate după modernizare.

Parcometre cu panou solar. Costă 2,6 milioane lei

Primăria cumpără 100 de parcometre cu panou solar. Primele 40 vor fi instalate, în ianuarie, în Zona I. Conform contractului cadru, de 2,59 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, vor fi furnizate 100 de parcometre, care vor funcționa în regim autonom doar cu energie solară și vor fi dotate cu acumulatori reîncărcabili, care să asigure funcționarea lor independent și permanent. 

Parcometrele vor avea ca modalitate de achitare a taxelor plata cu monede, card bancar clasic sau contactless, carduri preplătite, fiind dotate cu modem pentru comunicaţiile wireless cu centrul de comandă (sistemul de administrare).

Comenteaza