Pe ce vor clujenii să cheltuie banii primăriei

Pe ce vor clujenii să cheltuie banii primăriei
A trecut puţin peste o săptămână de la anunţul municipalităţii prin care clujenii erau informaţi că au la dispoziţie 2 milioane de euro pentru programul de bugetare participativă pe internet. Concret: cetăţenii propun proiecte menite să îmbunătăţească viaţa urbei, Primăria Cluj-Napoca finanţează cele mai bune idei.

Aproape 50 de propuneri au fost înscrise până în prezent în cele şase domenii disponibile, mare parte reiterând proiecte deja expuse în spaţiul public, de ani buni, de autorităţi sau de partide politice în campaniile electorale fie de tineri informaticieni (metrou suspendat, Someşul navigabil, aplicaţie pentru transportul în comun, Parcul Est), există înscă şi câteva idei ce merită o atenţie deosebită din partea factorilor decidenţi. 

ZIUA de CLUJ vă prezintă, mai jos, propunerilor clujenilor înscrise pe platforma www.bugetareparticipativa.ro până la data de 26 iulie, inclusiv. 

Alei, trotuare şi zone pietonale - 12

Reabilitare alei din spatele străzii Parâng (Mănăştur) - 50.000 euro

Reabilitare strada Clinicilor - 150.000 euro

Reamenajarea trotuarului şi spaţiului verde de pe strada Gavril Musicescu - 50.000 euro

Reabilitare trotuar Pod Nod N până la pârâul Gârbău - 50.000 euro

Reamenajare pod pietonal, barajul de pe Someş - 30.000 euro

Reamenajare Parcul Rozelor - 50.000 euro

Reabilitare şi asfaltare drum de acces din Republicii - 10.000 euro

Remenajarea promenadei Elisabeta - 80.000 euro

Asfaltare, amenajare spaţiu verde şi noi locuri de parcare - Aleea Balea - 20.000 euro

Clujul Curat - 125.000 euro

"Ar consta în inspectarea diferitelor străzi ale oraşului de către inspectori sanitari, iar în funcţie de situaţia de pe teren să se acorde calificative de : 1- stradă, cartier curat; 2-stradă, cartier aproape curat; 3-stradă, cartier murdar. Cele care întră la 2 şi 3 să fie luate în vizor, cu 3 prioritar, şi să se vină cu soluţii pentru a remedia situaţiile. Soluţiile ar putea fi informarea asociaţiilor de proprietari, implicarea voluntarilor, şcolilor din zonă, chiar şi a firmelor pentru a face curat. De asemenea, supraveghere specială şi intensa a Poliţiei Locale şi sancţionarea acelor oameni care produc mizeria. Nu în ultiul rând, înmulţirea coşurilor de gunoi existente, chiar montarea de camere de supraveghere", scrie Robert Dimeny.

Pasarelă Calea Turzii - 150.000 euro

"Propun realizarea unui proect de pasarelă pietonală şi pentru biciclete sau trotinete, role, etc. peste Calea Turzii, în zona porţii Cimitirului Central. Proiectul poate fi pus la concurs către tineri arhitecti; un exemplu ar fi pasajul din Millenium Park", scrie Tudor Bota.

Pietonală Napoca/Eroilor - 100.000 euro

"Propun ca strada Napoca şi strada Eroilor să fie închise şi transformate în zone pietonale. Traficul deviat pe Avram Iancu, care devine sens unic. Odată cu aceste străzi vor fi închise şi Universităţii, străduţele adiacente şi latura estică a Pieţeu Unirii. Se poate merge mai departe şi sub aceste străzi să fie amenajată parcare publică cu plata, 3 lei/30 min", propune Adrian Tudor.

Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei - 10

Pasaj subteran Regionala CFR - USAMV - ? 

Modernizare strada Wolfgang Amadeus Mozart - 100.000 euro 

Metrou suspendat pe cursul Someşului - ?

Limitatoare de viteză pe asfalt - 10.000 euro 

Realizare pasaj tactil pentru uşurare acces persoane cu handicap de vedere - 65.000 euro

Maşini electrice pentru taximetrie - 100.000 euro

Semafor pentru benzi Floreşti - 100.000 euro

Treceri de pietoni la nivelul trotuarelor - 10.000 euro

Taxa pe centru - ?

"Având în vedere traficul generat de cei care vin cu maşina din Floresti, cred că ar fi foarte bună o taxă pe centru. Pentru cei care îşi plătesc impozitele la Primaria din Cluj, acea cartelă sau dovadă a plăţii să se primească la plata impozitului", este de părere Andrei Condurache.

Fluidizarea traficului - 150.000 euro

"Proiectul propus de mine are ca obiectiv fluidizarea traficului prin construirea unor pasaje subterane sau a unor pasarele care să înlocuiască trecerile de pietoni din cele mai aglomerate intersecţii sau de pe bulevarde", scrie Sergiu Mihai Girbe.

Spații verzi și locuri de joacă - 9

Reabilitarea Parcului Colina - 70.000 euro

Amenajare zonă pentru practicarea caiacului pe Someş - 75.000 euro

Reabilitare teren sport Bdul 21 Decembrie - 100.000 euro

Mese de ping pong noi în parcuri - 1.300 euro 

Amenajare parc şi realizare iluminat public în Parcul Armătura - 150.000 euro

Eliminarea gardurilor din Parcul Rozelor şi Parcul Babeş - 100.000 euro 

Loc de joacă noi în Zorilor - 2.500 euro

Parcul Între Lacuri - 100.000 euro 

Clujul verde - un copac la trei parcări - 30.000 euro

"Proiectul vizează plantarea câte unui copac la fiecare trei locuri de parcare aflate la nivelul solului. Sunt vizate atât parcările publice, cât și cele private. Copacii plantaţi trebuie să fie specii foioase indigene, cu coroana extinsă, care pot oferi umbră cât mai mare, specii cu toleranţă la seceta şi soare, rezistente la solicitările solurilor compactate (înconjurate de asfalt). Costul împăduririi unui hectar este de aproximativ 1.600 de euro. Cu un buget anual de 30.000 euro se pot planta copaci corespunzatori la 20 ha", explică Zsolt Bodola.

Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public) - 6

Restaurarea statuii Mihai Viteazu - 150.000 euro

Poligon auto - 50.000 euro 

Amenajarea spaţiilor publice cu unităţi de colectare inteligentă a gunoiului - 120.00 euro

Integrarea pârăului Văii Chintăului în circuitul de promenadă al cetăţenilor - ?

Open space pentru antreprenori - 120.000 euro

"Propun un spaţiu aerist cu pereţi de sticlă sau geamuri foarte mari amplasat într-un loc aproape de centru sau de transportul în comun, preferabil în zonă cu vegetaţie abundentă, unde un antreprenor sau angajat remote poate să îşi programeze o anumita perioadă în care sa lucreze alături de alte persoane pentru a nu avea sentimentul de necolegialitate, pe care îl poate resimţi când lucreaza de acasă. Pe lângă spaţiul pentru birouri se poate integra o cafenea", sugerează Alex Petrişor.

A doua şansă pentru un viitor mai bun - 130.000 euro

"Oamenii fără adăpost ar trebui educaţi şi ajutaţi de comunitate pentru că şi ei pot ajuta ca acest oraş să se dezvolte tot mai mult. Studeţii de la specializarea medicină veterinară pot aplica teoria învăţată alături de medicii veterinari cu experienţă, iar animalele fără stăpân pot simţi şi ele poate pentru prima dată puţină afecţiune şi compansiune.Totodata atacurile câinilor fără stăpân s-ar diminua sau disparea complet. Mai mult decât atat, acest adăpost ar putea încuraja adopţia unui patruped", scrie Mihai Andrei Cenan.

Infrastructură educațională și culturală - 7

Amenajare zonă subterană bloc 11 A (lângă Cinema Dacia) - 10.000 euro 

Grădiniţă în Mănăştur - 150.000 euro  

Parcare pentru şcoala Nicolae Titulescu - 80.000 euro

Cluj Street Art Festival - 150.000 euro 

Artă în curtea şcolii - 50.000 euro 

Autobuze şcolare cu circuit închis - 100.000 euro

"Traficul din Cluj este grav afectat de către părinţii care îşi transportă copiii la şcoli, mai ales în centru. Propun implementarea unui proiect de autobuze/microbuze şcolare cu circuit închis, în cooperare cu toate şcolile, iar copiii să fie luaţi din cea mai apropiata staţie de locuinţa acestora. Dupa masă, la fel, copiii să fie transportaţi către locuinţele lor. Monitorizarea transportului se va face printr-o aplicaţie", este ideea Cristinei Roman.

Hub de orientare în carieră - 145.000 euro

"Orientare în carieră, anunţuri şi prezentări de joburi, anticafenea, cazare, loc de practică, start-up-uri", explică Cristian-Dumitru Berbece.

Oraşul digital - 3

Monitorizare autobuze şi taxi în timp real - 6.000 euro

Siguranţă 24/7 - ?

"Sincronizarea funcţionării semafoarelor cu imaginile video din trafic (înregistrate de camerele fixe) pentru detectarea automată a autovehiculelor ce traverseaza intersecţia pe culoarea roşie a semaforului", propune Sorin Săcară.

Realizare aplicaţie inversă MyCluj - 50.000 lei

"Realizarea unei aplicaţii în care Primăria să fie cea care aduce anumite probleme, proiecte, situaţii din teren, iar specialiştii să fie cetăţenii acestei urbe formate din ingineri, doctori, profesori, artişti, zugravi. Un arhitect să dea indicaţii referitoare la cum să arate, un inginer constructor cum să se construiască, un doctor despre ce-ar fi încă nevoie în sănătate, dacă e o problema de administratie cetăţenii din zonă să-şi spună cuvântul etc. Sau ar fi posibilă chiar şi aderarea Clujului la site-ul citymart.com, care mijloceşte astfel de relaţii cu oraşe precum Barcelona | Dublin | New York | Bradford | Long Beach | Philadelphia | Austin | Buenos Aires | Helsinki | Sao Paulo | Paris | Nashville", indică Robert Dimeny.

Proiectele clujenilor pot fi depuse până în 20 august 2017, iar cele care obțin cel mai mare număr de voturi vor fi implementate de către Primăria Cluj-Napoca începând cu 2018. Este primul proces de bugetare participativă online din România, prin care municipalitatea urmărește implicarea directă în luarea deciziilor privind proiectele orașului a tuturor celor care locuiesc, muncesc sau studiază în Cluj-Napoca și au cel puțin 18 ani.

Bugetarea participativă cuprinde următoarele etape:

1. Înregistrarea participanţilor: înregistrarea se face pe platforma online www.bugetareparticipativa.ro, adaptată pentru dispozitivele mobile. Înregistrarea este obligatorie pentru a putea trimite propuneri de proiecte sau pentru a putea vota.

2. Depunerea propunerilor de proiecte: fiecare cetățean poate formula una sau mai multe propuneri de proiecte (câte un proiect pentru fiecare domeniu) prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro. Valoarea maximă a bugetului estimat pentru fiecare proiect este de 150.000 de euro (inclusiv taxa pe valoarea adăugată).

3. Analiza tehnică şi legală a proiectelor de către municipalitate: propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale ce va fi realizată de către departamentele din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. În urma acestei verificări, se va stabili lista proiectelor eligibile. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă. Toate proiectele declarate eligibile urmează să fie supuse votului cetăţenilor.

4. Votul cetăţenilor: are loc în două etape distincte, iar acţiunile necesare pentru implementarea proiectelor care obțin cel mai mare număr de voturi urmează să fie cuprinse în bugetul primăriei.

Calendarul propus este următorul:

17 iulie - 20 august - depunere proiecte
21 august - 1 octombrie - analiză proiecte
2 octombrie - 22 octombrie - prima etapă de vot
23 octombrie - 29 octombrie - validare vot I
30 octombrie - 19 noiembrie - a doua etapă de vot
20 noiembrie - 26 noiembrie - validare vot II
27 noiembrie - afişare rezultate finale

Pot fi înscrise propuneri de proiecte online, pe platforma www.bugetareparticipativa.ro.

Persoanele care nu au acces la internet vor putea înscrie propuneri de proiecte, în perioada 17 iulie - 20 august, cu sprijinul primăriei. La Centrul de Cultură Urbană Casino va fi amenajat un birou unde, în fiecare zi lucrătoare din perioada de depunere, orele 13:00-17:00, doi funcționari ai primăriei vor ajuta cetățenii să depună proiecte pe platformă și vor oferi informațiile necesare. Vor fi luate în considerare doar propunerile care sunt depuse prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro.

Bugetarea participativă are următoarele obiective:

1. Creşterea nivelului de dialog şi de colaborare dintre cetăţeni şi administraţia publică
2. Ajustarea politicilor publice la nevoile și așteptările cetăţenilor, pentru a îmbunătăți calitatea vieții în Cluj-Napoca
3. Creşterea gradului de asumare şi co-creare a procesului de dezvoltare urbană de către cetăţeni
4. Consolidarea democraţiei prin participarea cetăţenilor la un exerciţiu de luare a unor decizii ce privesc întreaga comunitate
5. Creșterea transparenței activității administraţiei publice locale

Propunerile de proiecte depuse trebuie să îndeplinească criteriile stabilite prin Regulamentul procesului de bugetare participativă, disponibil integral pe platformă. Analiza tehnică şi juridică a propunerilor este realizată de către Primăria Cluj-Napoca, ale cărei servicii verifică conformitatea acestora cu standardele regulamentului şi cu alte reglementări legale în vigoare.

Propunerile care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pot suferi ajustări tehnice din partea primăriei, dacă este necesar. Similitudinea conținutului propunerilor sau proximitatea spațială a acestora poate duce la integrarea diferitelor propuneri într-un singur proiect.

Alegerea proiectelor

Votul asupra proiectelor are loc online, pe platforma bugetării participative www.bugetareparticipativa.ro, în două etape distincte:

a. În prima etapă de vot, fiecare cetățean înscris pe platforma bugetării participative poate alege 6 proiecte (câte unul pentru fiecare dintre cele șase domenii stabilite). În această etapă, se vor selecta maximum 30 proiecte, primele trei proiecte clasate în funcție de numărul de voturi din fiecare domeniu vor intra automat în a doua etapă de vot, iar celelalte în funcție de numărul de voturi, indiferent de categoria din care fac parte.

b. În a doua etapă de vot, fiecare cetățean poate alege un singur proiect din cele maxim 30 stabilite în prima etapă.

La finalul celei de a doua etape de vot, vor fi selectate 15 proiecte. Primul proiect din fiecare domeniu clasat în funcție de numărul de voturi va fi selectat automat, iar restul proiectelor vor fi selectate în ordinea numărului de voturi, indiferent de domeniul din care fac parte. Eventualele modificări ale calendarului vor fi publicate pe platforma www.bugetareparticipativa.ro.

Vor fi implementate, începând cu 2018, proiectele care obțin cel mai mare număr de voturi.

Comenteaza