Pierde METROUL din Cluj banii din PNRR? Boc: "În acest moment nu avem niciun obstacol să le continuăm, nici financiar, nici tehnic"/ Cum e cu banii din PNRR

Pierde METROUL din Cluj banii din PNRR? Boc: "În acest moment nu avem niciun obstacol să le continuăm, nici financiar, nici tehnic"/ Cum e cu banii din PNRR

Primarul Emil Boc spune că administrația locală nu a primit deocamdată nicio informație de la Guvern privind banii din PNRR pentru metroul de la Cluj-Napoca.

Emil Boc spune că administrația locală nu a primit încă nicio informație de la Guvern privind banii din PNRR pentru metroul de la Cluj.

"Nu am primit nicio informare deocamdată cu privire la metrou, dacă rămâne sau nu în PNNR, este o decizie exclusivă a Guvernului. Ce a spus însă Guvernul, și a spus foarte clar, și a fost valabil pentru tronsoanele de autostradă din Moldova, faptul că, datorită unei erori tehnice, repet, nu erori a Ministerului Transportului sau de la Cluj, la metrou nu s-a sincronizat SEAP-ul românesc, Sistemul Electronic de Achiziții Publice din România, cu Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Și-am dat exemplu de la Cluj - noi am publicat în SEAP, i-au trimis la JOUE, JOUE-ul trebuia să ne răspundă în 48 de ore, să ne răspundă dacă e vreo problemă, nu ne-a răspuns nimic în 48 de ore și după 72 de ore a trimis la SEAP, 'știți, e o problemă'. Acum, Comisia Europeană ne acuză de ceea ce nu suntem vinovați, pentru că ei nu au respectat prin JOUE termenele standard. Dar ce negociază Guvernul, dacă merge mai departe la Curtea Europeană de Justiție a Uniunii Europene sau redirecționează altfel, este decizia exclusivă a guvernului", a explicat Emil Boc, vineri, într-o conferință de presă.

Primarul a spus că finanțarea pentru metroul clujean se poate renegocia.

"România are două căi la dispoziție: să stea cu dreptatea ei și să se certe cu Comisia, să meargă la Curtea Europeană de Justiție, să ne dea dreptate, dar până atunci, banii sunt blocați, sau să renegocieze, să spună, ok, scoatem din PNRR banii care nu sunt gratuiți. De fapt, ce se întâmplă acum? Banii pe care noi, teoretic, nu-i luăm, nu sunt bani gratuiți. Sunt bani pe împrumut. Deci nu pierdem ceva bani gratuiți, ci mutăm aceste fonduri la Programul Operațional Sectorial de Transport unde sunt bani gratuiți de la Uniunea Europeană și completăm cu alte surse, din fonduri verzi, din bugetul de stat, din parteneriat public-privat - sunt mai multe surse pe care pot fi avute în vedere. Am înțeles că Guvernul a optat pentru această variantă, de a cheltui tot ceeea ce este gratis de la Uniunea Europeană până în 2026 și banii care erau cu împrumut, să nu se mai certe cu Comisia, ci să-i luăm din altă parte ca să continuăm lucrurile, să nu se blocheze. Cred că o decizie până la urmă înțeleaptă", a mai spus Boc.

Edilul Clujului a mai precizat că metroul are autorizație de construire în baza legilor speciale.

"Vreau să mai precizez la metrou, pentru că tot văd pe unii care spun că nu are autorizație de construcție metroul. 
Avem deja autorizație de construcție în baza legilor speciale pentru autostrăzi și metrou. Ce trebuie să se înțeleagă e că la aceste lucrări de infrastructură mare nu poți să așteptați să se imită autorizația de construcție pentru tot tronzonul de 50 de km, de 100 de km, că nu mai termini niciodată lucrarea. Și atunci, eu în 2010 am modificat legislația, și am spus ca în momentul în care sunt întrunite condițiile minimale, să imită autorizația de construcție globală, după care sectorial, când vii cu un sector, vii după aceea cu detaliile tehnice de executare a lucrărilor, vii cu proiectul tehnic și tronson cu tronson le aprobi. Până la sfârșitul lucrărilor trebuie să ai toată autorizația emisă globală. Așa și la autostradă, așa și la metrou. De cei care mai vorbesc prostii, să se informeze în privința autorizației de construcție. Suntem cu toate actele la zi și legale", a declarat primarul Emil Boc.

Potrivit lui Boc, în acest moment nu există "niciun obstacol, nici financiar, nici tehnic" ca lucrările la metrou să fie continuate.

"Evident că sunt probleme în aplicare, că sunt și când îți faci un coteț acasă, darmite când faci un metrou. Am găsit soluțiile tehnice cu cei 94 de piloți fără să-i blocăm, să-i punem acolo, să stabilizăm dealul. Am anunțat graficul de începerea lucrărilor la puțul de lansare, locul ăla unde trebuie să intre două cârtițe mari care să facă două tunele, adică acele mașini mari grele care intră în subteran și fac două tunele, unu pentru dus, unu pentru întors, pentru metrou. Am anunțat graficul, repet, de începere a lucrărilor în această lună și începutul lunii august pentru puțul de lansare a cârtițelor, a TMB-urilor. În privința lucrării, în momentul de față, nu avem nici un obstacol să le continuăm. Nici financiar, nici tehnic. Dar, repet, sunt lucrări de amploare foarte mare. Nu sunt lucrări care se fac peste noapte", a punctat edilul Clujului.

Linia 1 de metrou va avea o lungime de 21 de kilometri și 19 stații. Contractul pentru construirea Magistralei I de metrou din „Capitala Ardealului”, în valoare de două miliarde de euro, a fost semnat pe 25 mai 2023, iar lucrările la această linie ar urma să fie finalizate în 2031.

 

Comenteaza