Primăria dă pălinca pentru arterele private care se predau de constructori

Primăria dă pălinca pentru arterele private care se predau de constructori
Un nou trend impus la urbanism, verbal, de primarul Emil Boc: drumul să meargă în paralel cu construcţia caselor, în noile zone de dezvoltare a oraşului.

Administraţia locală clujeană vrea să dea un nou exemplu imobiliarilor din oraş. Un proiect de amenajare a unor case pe strada Smaranda Brăiescu a fost avizat, cu condiţia ca drumul să fie adus până la finalizarea construcţiilor până la stratul de uzură, ca administraţia să-l poată prelua. Primarul a promis şi o pălincă dacă proprietarii drumului vin cu actele la primărie ca să-l predea. Asta ca să nu se mai ajungă în situaţia din anii trecuţi când administraţia nu a putut prelua nici măcar o singură stradă privată din planşele proiectelor imobiliare avizate pe bandă rulantă în anii de dinanintea crizei financiare.

O documentaţie discutată la şedinţa de urbanism de săptămâna trecută privind amenajarea a şase case în zona Sopor a fost prilej pentru primarul Emil Boc de a-şi spune năduful privind situaţia străzilor private din oraş şi imposibilitatea preluării acestora de către primărie.

Radu Brie a supus atenţiei primăriei un Plan Urbanistic de Detaliu privind amenajarea a şase locuinţe familiale pe strada Smaranda Brăiescu, pe un teren de aproximativ 3300 de mp, divizat în parcele între 400 şi 600 de metri pătraţi. "Aşteptăm de un an să ni se avizeze proiectul. Am dezmembrat şi terenul pentru drum, avem o stradă de opt metri. Drumul nostru chiar este mai bun decât cel al Soporului. Este o stradă privată, suntem mai mulţi proprietari", au explicat beneficiarii proiectului, prezenţi la şedinţa Comisiei Tehnice de Amenajarea Teritoriului şi Urbanism (CTATU) de săptămâna trecută.

Primarul Emil Boc s-a declarat, însă, sceptic că, fiind o vorba despre un proiect într-o nouă zonă de dezvoltare a oraşului, dezvoltatorii nu vor face decât să vândă construcţiile, cu strada neasfaltată sau neamenajată. "O să păţim exact ca pe Edar Quinet unde ne-a trezit că au venit cetăţenii care s-au mutat în zonă să ţipe că noi suntem de vină că nu preluăm strada. Dezvoltatorii construiresc, vând şi apoi vin proprietarii la primărie şi ne cer să le facem strada, să le-o deszăpezim sau mai ştiu eu ce. După ce constructorii s-au angajat cu lacrimi de crocodil că o fac ei, când le-am autorizat proiectele. Eu trebuie să mă asigur că situaţiile nu se mai repetă. Pentru că oamenii nu fac distrincţia între străzi private şi publice. Ei vin la primărie la audienţe la primar şi ne cer nouă să le facem străzile, ori noi nu putem să băgăm niciun leu în aceste străzi private pentru că vine Curtea de Conturi şi ne leagă. Oamenii nu pricep aceste nuanţe", a subliniat edilul Emil Boc.

Primarul a cerut specialiştilor de la Direcţia de urbanism să-l gardeze şi să găsească o soluţia ca în momentul în care constructorii de pe Brăescu termică casele, drumul să fie într-o stare decentă. "Când e gata casa să fie gata şi drumul gata şi apoi bem o pălincă şi luăm şi drumul în proprietatea noastră", a tranşat edilul noua politică privind drumurile private. „Dacă noi nu dăm dovezile de luare în folosinţă din cauza drumurilor, oricum constructorii se duc la Tribunal şi le obţin. Noi nu oprim pe nimeni să construiască, doar că trebuie să ca şi drumul să meargă concomitent cu celelalte lucrări. Cu Edgar Quinet stăm într-o fundătură. Dezvoltatorul a plecat în America şi nu îl mai găsim ca să preluăm drumul", a mai spus Boc, după ce beneficiarii proiectului de case de pe Smaranda Brăiescu i-au explicat că nu pot amenaja drumul pentru că, oricum, acesta s-ar deteriora după tranzitarea zonei cu maşini grele care vor lucra la viitorul şantier.

În final, specialiştii CTATU au dat undă verde proiectului de pe Brăiescu, cu menţinea că, în momentul finalizării şi drumul trebuie adus în faza de asfalt. Măcar până la stratul de uzură să fie, după cum a cerut primarul. Cetăţenii au reproşat încă din anii trecuţi că, după ce aprobă documentaţii pentru proiecte în zone fără infrastructură, Primăria nu mai are niciun control asupra dezvoltatorilor care teoretic sunt obligaţi să rezolve accesul către noile locuinţe. În aceste condiţii, cumpărătorii din noile blocuri sunt nevoiţi să facă presiuni ca străzile lor să intre în circuitul public al taxelor şi impozitelor locale. Aşa s-a întâmplat şi cu artera Edgar Quinet. Consilierii USL au cerut la începutul anului trecut ca aceasta să fie preluată în domeniul public, însă de atunci nu s-a reuşit mare lucru din cauza situaţiei juridice a acesteia dar şi a faptului că nu este capacitată ca pe planşele aprobate în şedinţa CTATU din 2008. Mai mult, în cartierul Bună Ziua, în urma proiectelor imobiliare aprobate pe planşe şi acceptate în realitate au apărut străzi cu lăţime de trei merti sau artere fără trotuare sau cu o situaţie juridică care împiedică preluarea în domeniul public.

 

Comenteaza