Primarul din Cluj răspunde interesului PSD pentru centura metropolitană. "Urgenţele sunt în altă parte"

Primarul din Cluj răspunde interesului PSD pentru centura metropolitană. "Urgenţele sunt în altă parte"
| Foto: Arhiva

Primarul Clujului le cerea celor 14 parlamentari de Cluj, la începutul anului trecut, să susţină proiectul centurii metropolitane. PSD Cluj a reacţionat abia în 7 mai 2018 şi a trimis o scrisoare deschisă ministrului Transporturilor. Edilul Emil Boc spune că urgenţele sunt în altă parte. 

Primăria Cluj-Napoca a trimis celor 14 parlamentari de Cluj, în ianuarie 2017, o scrisoare deschisă însoţită de un extras din Master Planul General de Transport (MPGT) al României, unde se face referire la centura metropolitană.

"La începutul anului 2017, cele mai importante obiective pentru care este necesar să ne unim eforturile pentru a crea contextul de implementare sunt realizarea centurii metropolitane Gilău - Apahida şi Spitalul Regional de Urgenţă. Centura metropolitană a municipiului figurează în MPGT sub denumirea de Drumul Transregio Gilău - Apahida (TR Feleac, indicativ ET35, cod proiect RTR098 RTR099).

Valoarea lui estimată este de 126,3 milioane de euro. Perioada de implementare a acestui proiect este 2017-2020. Vă transmitem un extras din anexa la MPGT, unde este prevăzută centura metropolitană a Clujului şi care cuprinde mai multe detalii despre acest proiect. Este important ca în acest an să înceapă şi să se finalizeze studiile de fezabilitate pentru centura metropolitană", se arăta în scrisoare. 

Proiectul centurii metropolitane, deblocat de primărie 

Între timp, Primăria Cluj-Napoca a primit aprobarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a realiza, în locul Guvernului, studiul de fezabilitate pentru centura metropolitană a oraşului. Municipalitatea a bugetat cu 9,4 milioane de lei, din totalul estimat de 12 milioane, demersurile pentru începerea construirii centurii metropolitane.

Banii sunt pregătiți pentru studiul de fezabilitate, studii urbanistice, geologice, topografice, documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie, proiect tehnic și detalii tehnice de execuție.  Apelul de acum un an şi trei luni al lui Boc se pare că a ajuns şi la parlamentarii PSD de Cluj.

În mai 2018. Aceştia semnează împreună o scrisoare deschisă adresată colegului lor de partid, Lucian Şova, ministrul Transporturilor, în care îi cer să îşi asume realizarea şoselei şi se întreabă dacă nu cumva vom pierde banii pentru aceşti proiect.

Edilul Clujului spune acum că urgenţele oraşului şi ale judeţului sunt în altă parte. 

"Orice demers de a sensibiliza autorităţile publice naţionale este binevenit, dar urgenţele sunt în altă parte. Dacă tot vor să se implice, să se implice pentru a finaliza lucruri care sunt astăzi în curs şi care ard. Ca să fiu mai concret: nu trebuie făcute astăzi eforturi suplimentare faţă de cele făcute de noi pentru centura metropolitană a Clujului.

De ce? După doi ani de aşteptare, fără sprijinul parlamentarilor PSD, care au dormit, am reuşit să deblocăm proiectul şi să îl luăm în sarcina primăriei. Anul acesta nu trebuie alocări pentru centură, că plăteşte primăria pentru studiul de fezabilitate. După 2020, când va fi gata documentaţia, atunci este important să se prindă banii pentru execuţia lucrărilor, sume care există de la Uniunea Europeană. 

Avem mari probleme la Gilău - Nădăşelu, proiect pe care l-am pregătit încă din 2011. 10 km de autostradă nu sunt în stare să termine! Noi am terminat 42 km într-un an (Gilău - Turda, în 2009) şi încă 10 km în anul următor (Turda - Câmpia Turzii). Toată ziua sunt cu scrisori deschise, dar fără rezultat", a spus Boc, în cadrul matinalului Realitatea FM Cluj. 

PSD Cluj: Scopul comun este să facem bine oraşului

Într-o intervenţie telefonică, în cadrul aceleaşi emisiuni, preşedintele PSD Cluj, Horia Nasra, a declarat că primarul Clujului nu ar trebui să se supere că parlamentarii PSD sprijină proiectul centurii metropolitane. "Scopul comun este să facem bine oraşului", a spus Nasra, care a lansat şi ideea unui parteneriat pentru proiectului metroului. 

DATE TEHNICE - CENTURA METROPOLITANĂ

Transregio Feleac, cum se numeşte centura metropolitană în MPGT, are lungimea de 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro. Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe Drumul Național nr. 1.

Acest drum costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului, 2,3 km, legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti, 9,9 km, şi travesarea DN1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura, 1,9 km.

Cea de-a doua parte este centura Clujului, care pleacă din zona de sud-vest a oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson de drum are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro.

Sectoarele sunt Cluj Sud-Vest - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bd. Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.

Comenteaza