Primul pas către metrou și tren metropolitan. S-a semnat contractul pentru studiile de fezabilitate

Primul pas către metrou și tren metropolitan. S-a semnat contractul pentru studiile de fezabilitate

Primarul Emil Boc a semnat contractul pentru realizarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate pentru proiectul metrou și tren metropolitan la Cluj-Napoca.

Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) - SYSTRA (Franța) - METRANS Engineering SRL (România) va realiza documentațiile necesare.

”E un proiect foarte important pentru zona Clujului. Clujul nu poate rămâne captiv la granițele administrative pe care le are azi. Proiectul nostru are în vedere dezvoltarea economică viitoare a Zonei Metropolitane Cluj. Prima componentă e legată de trenul metropolitan. Avantajul e că avem deja infrastructura pe teren, avem calea ferată, avem proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a căii ferate între Cluj și Episcopia Bihor, inclusiv stațiile de pe traseu. În anul 2024 în octombrie ar trebui finalizată electrificarea acestei căi ferate. În acest context ,noi avem în vedere dezvoltarea pe o rază de 100 kilometri de la Huedin la Dej, iar trenul metropolitan va permite mobilitatea forței de muncă și noi investiții. Zona de bază studiată e cea de la Nădășel până la Bonțida și va viza inclusiv crearea unor stații noi. De xemplu, între stația Baciu și Baciu Triaj va mai fi o stație intermediară, de asemenea, vom avea o stație la Tetarom, o stație nouă la podul IRA unde metroul se va intersecta cu trenul metropolitan, după podul IRAr va urma aeroportul, ca să poți ajunge pe cale ferată până la aeroport”, a declarat Emil Boc înainte de semnarea contractului.

În ce privește metroul, proiectul este gândit în două etape:

”Metroul are 2 etape de implementare. Prima etapă e din Florești, într-o zonă stabilită de specialiști care să permită cât mai multor locuitori din comună să acceseze metroul, se va trece pe la viitorul spitalul de urgență și Polus, după care metroul intră în Cluj-Napoca și continuă până la podul IRA, bineînșeles cu stațiile aferente pe o lungime de circa 20 de kilometri. În Florești ne gândim să avem metrou de suprafață. Așa reducem costurile, mai ales că aici avem și celălalt proiect, de centură metropolitană care va lua din presiunea de trafic.

La toate aceste stații de metrou vor ajunge mijloace de transport în comun care să preia călătorii și să îi transporte spre diferite zone din oraș. De asemenea, au prevăzute soluții de park and ride.

Etapa 2 e din Gilău până în Florești”, a explicat primarul Emil Boc.

Valoarea estimată inițial pentru acest contract era de circa 11 milioane de euro. În urma licitației valoarea adjudecată e de aproximativ 7,4 milioane de euro.

Termenul de livrare a studiilor este de 26 de luni, iar săptămâna viitoare se va da ordinul de începere a lucrărilor. După realizarea și predarea studiilor urmează licitația pentru proiectare și execuție propriu-zisă.

Primarul Emil Boc a precizat că finanțarea pentru aceste proiecte va fi asigurată din fonduri europene, naționale și locale, inclusiv fonduri private, prin intermediul unui parteneriat public-privat.

Ce prevăd cele două proiecte

1. Tren Metropolitan

Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid - tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aprximativ 43 km.

Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:

Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).

2. Metrou

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:

în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA),

în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.

Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1035 m.

Având în vedere importanța comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană.

Comenteaza