Proiectele de la aeroport, condiţionate de respectarea culoarului de zbor

Proiectele de la aeroport, condiţionate de respectarea culoarului de zbor
Municipalitatea a avizat investiţia de 24,7 milioane de euro în noi suprafeţe de mişcare, pe care Aeroportul Cluj doreşte să o realizeze din bani europeni.
Comisia Tehnică de Amenajarea Teritoriului şi Urbanism (CTATU) din cadrul Primăriei Cluj-Napoca a avizat ieri documentaţia tehnică pentru studiul de fezabilitate privind modernizarea suprafeţelor de mişcare aeroportuară, susţinută de oficialii Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca. Singura condiţie pusă de primarul Sorin Apostu, cel care conduce această comisie, pentru susţinerea proiectelor de dezvoltare ale aeroportului a fost ca aeronavele să respecte cu adevărat culoarele de zbor.

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj, David Ciceo, a susţinut în faţa membrilor CTATU proiectul privind modernizarea suprafeţelor de mişcare aeroportuară. Ciceo a explicat comisiei că, în condiţiile în care proiectul noii piste nu este eligibil pentru finanţări europene, având în vedere că terenurile nu sunt în proprietatea judeţului, a fost gândită o nouă investiţie pentru atragerea de fonduri în cadrul Programului Operaţional Sectorial gestionat de Ministerul Transporturilor.

“Programul nu este lansat oficial, dar există un draft potrivit căruia se finanţează investiţii între două şi patruzeci de milioane de euro. Condiţia este ca terenul să fie în proprietatea noastră. Pentru amenajarea pistei de 3.500 de metri nu putem accesa fonduri europene pentru că acest proiect nu se încadrează în sumele eligibile, iar terenurile nu sunt în proprietate. De aceea se face o licitaţie care se va deschide pe 5 octombrie. În completare venim cu acest proiect de modernizare a căilor de rulare, de peste 24 de milioane de euro”, a menţionat Ciceo.

Oficialul a explicat că intenţia este de a se realiza căi de rulare şi bretele de legătură pe o suprafaţă de 80.000 de mp, sistemul de iluminat aferent, lucrări de drenaje şi opt locuri de parcare pentru aeronave. “Toate acestea vor duce la eficientizarea circulaţiei în cadrul aeroportului şi scăderea timpului de staţionare pe pistă. În prezent, avem aproape un milion de pasageri şi 130 de aterizări pe săptămână. Avem o singură bretea de legătură, iar, astfel, timpul de aşteptare pe pistă este mai mare”, a afirmat directorul aeroportului.

“Suntem de acord cu dezvoltarea oraşului. Probleme erau dacă era invers şi noi ceream o autorizaţie, iar alţii trebuiau să o dea. Avem o singură observaţie, având în vedere plângerile de la cetăţeni privind zgomotul. Să se respecte culoarul de zbor. Nu vorbim de o singură plângere, sunt foarte multe, vă asigur”, a subliniat edilul Sorin Apostu. Mai mult, arhitectul Adrian Iancu, membru în comisie, a adus în discuţie - având în vedere nemulţumirile celor care nu pot dormi sau se trezesc prea repede din cauza avioanelor - două variante: aplicarea modelului Geneva, unde aeroportul este închis pe durata nopţii, sau menţinerea zborurilor pe direcţia est.

“Culoarul de zbor este influenţat şi de vânt, aşa că derularea zborurilor pe direcţia de est nu se va putea menţine permanent”, a explicat Ciceo. Primarul a subliniat că în prezent este un lucru permanent ca zborurile să nu se deruleze pe culoarul de est şi o excepţie când se respectă culoarul. “Vom încerca să colabărm mai bine cu Autoritatea Aeronautică Civilă, dar şi cu ROMATSA, în aşa fel încât culoarul de zbor să fie menţinut pe direcţia de est”, a explicat Ciceo.

CJ vrea să depună proiectul înainte de finalul anului

Până la sfârşitul lui 2010, CJ şi Aeroportul Internaţional Cluj intenţionează să depună documentaţia privind accesarea de fonduri europene. Investiţia pentru dezvoltarea suprafeţelor de mişcare aeroportuare de la Cluj este evaluată la peste 24,6 milioane de euro. Într-o primă etapă, la începutul acestei luni, Comisia de urbanism din cadrul CJ a aprobat studiul de fezabilitate al acestei investiţii. Durata pentru realizarea ei este de 14 luni, iar reprezentanţii administraţiei judeţene se aşteaptă ca lucrările să demareze de anul viitor.

Comenteaza