Proiectele must-do ale Clujului. Măsuri pentru un transport public civilizat şi pentru un sistem de parcări modern

Proiectele must-do ale Clujului. Măsuri pentru un transport public civilizat şi pentru un sistem de parcări modern
Un grup de specialişti a studiat traficul din Cluj şi a venit cu soluţii. Astăzi vă prezentăm proiectele considerate must-do, de făcut neapărat.

Studiul de mobilitate pentru Cluj a fost comandat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, iar măsurătorile au avut loc în prima parte a acestui an. Firma care l-a realizat este ARUP, din Marea Britanie; echipa de specialişti a fost coordonată de Willem Brouwer. Rezultatele acestui studiu, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), care are 300 de pagini, se află în consultare publică pe website-ul Primăriei Cluj-Napoca.

Planul prezintă rezultatele măsurătorilor efectuate la Cluj, interpretarea lor şi prezintă un plan de acţiune. El vizează crearea unui sistem de transport pentru facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii pe toate caile posibile, îmbunătățirea siguranței și securității în deplasare, reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră și a consumului de energie, creșterea eficienței și a eficacității costurilor pentru transportul de persoane și mărfuri, creșterea atractivității și a calității mediului urban.

Transportul public trebuie reorganizat

În cadrul PMUD există şi 16 proiecte care sunt de "prioritate zero". Acestea sunt considerate a fi „precondiții" ale planului și includ proiecte privind implementarea unor reforme organizaționale sau instituționale, proiecte necesare pentru buna funcționare a sistemului de transport în comun, proiecte critice pentru creșterea atractivității transportului în comun și sporirea cotei modale a acestuia, proiecte critice pentru creșterea cotei modale a transportului nemotorizat, cu accent pe creşterea spaţiului pietonal şi extinderea reţelelor de piste de biciclete, alte proiecte privind îndeplinirea unor cerințe fundamentale de sustenabilitate a mobilității sau de rezolvare a unor probleme critice.

ZIUA de CLUJ vă prezintă cele mai interesante proiectele „must-do", dintre cele 16. Poate nu întâmplător, mai multe astfel de proiecte sunt legate de transportul public. PMUD include în plan înnoirea flotei de transport în comun (conform statisticilor, sunt 22 de tramvaie vechi, arătate cu degetul şi de harta de zgomot a Clujului, şi doar 4 noi), reorganizarea punctelor majore de transfer în transportul public şi modernizarea stațiilor de transport în comun și a accesului la acestea. Chiar dacă avem un sistem de ticketing nou, realizatorii PMUD au ajuns la concluzia că accesibilitatea în staţiile de transport public este în proporţie de 45% slabă sau moderată, iar calitatea zonei de aşteptare este în proporţie de 40% slabă sau moderată.

În PMUD apare şi recomandarea de a se înfiinţa o agenție metropolitană pentru planificarea transporturilor. Acest punct pare mai degrabă o critică la adresa Asociației de dezvoltare intercomunitară „Asociația Metropolitană de Transport Public Cluj", care nu şi-a asumat o astfel de planificare.

Avem deja prima recomandare a specialiştilor ignorată de Consiliul Local

Specialiştii vorbesc şi despre o reformă a politicii de parcare, prin eliminarea abonamentelor în zona centrală pentru non-rezidenți. Deşi acest lucru a fost pe punctul de a fi implementat, pentru că a existat un amendament în acest sens dezbătut în consiliul local, cei care conduc oraşul au decis să nu facă valuri, ca să nu aibă surprize în 2016, an electoral.

ZIUA de CLUJ a scris ieri că amendamentul viceprimarului Horvath Anna, pe tema parcărilor din zona centrală, a divizat Consiliul Local. A primit voturi insuficiente, 11, dar din tot spectrul politic. La PSD, Gabriel Oniga a fost de acord, Claudia Anastase s-a abţinut. La PNL, Ovidiu Florian a susţinut amendamentul, Radu Moisin, nu. Doar UDMR-iştii au votat in corpore de partea colegei lor. Consilierii au socotit că decizia este prea importantă şi că este nevoie de o dezbatere publică. Întrebarea este de ce s-au mai angajat specialişti precum cei de la ARUP dacă tot nu avem curajul să luăm măsurile recomandate.

PMUD mai prevede creșterea spațiului pietonal în zona urbană şi amenajarea de locuri de încărcare / descărcare de marfă în centrul orașului.

Comenteaza