RATUC îşi întinde tentaculele

RATUC îşi întinde tentaculele
Regia vrea, pe lângă introducerea sistemului electronic de eliberare a biletelor, să îşi extindă liniile de transport în localităţile de lângă municipiu.

Liviu Neag, directorul Regiei de Transport Urban Călători (RATUC) aflată în subordinea Consiliului Local Cluj-Napoca, a anunţat ieri că regia intenţionează să-şi extindă serviciile şi în judeţ. Pentru început, RATUC doreşte să “atace” comunele prin extinderea liniilor de transport cu autobuzul. De asemenea, dacă se va obţine finanţare europeană, tramvaiul va junge la Gilău şi Jucu.

 

în prezent, RATUC asigură transportul public de persoane în Cluj-Napoca. Reţeaua de transport public acoperă 43 de linii, dintre care trei sunt deservite de tramvai, şase de troleibuz, iar restul de autobuze. Dintre acestea, opt linii sunt preorăşeneşti, extinse spre Baciu, Chinteni, Floreşti, Apahida, Luna de Sus, Dezmir, Someşu Rece, Pata - Boju. în total, RATUC are trasee pentru autobuze de 464,4 kilometri, pentru troleibuze de 85,1 kilometri şi pentru tramvaie de 52,8 kilometri.

 

 în comunele învecinate municipiului, dar şi cele din zona de influenţă metropolitană, transportul public este realizat momentan de operatori privaţi, selectaţi pe bază de licitaţie. “Vrem să devenim operatori regionali de transport. Ne-am uitat şi în alte părţi, spre vest, şi aşa se procedează. Serviciile unui operator local se extind în comunele de lângă oraşe, iar mai apoi, într-un întreg judeţ. Mai întâi suntem concentraţi să ne extindem serviciile în Zona Metropolitană. în primă fază, prin prelungirea liniilor de transport cu autobuzul. Apoi, mai există planul de extindere a liniei de tramvai spre Gilău şi Jucu şi punerea în funcţiune a unui S-Bahn ca în Germania (tren / metrou de suprafaţă – n.red.). Această direcţie este susţinută în Uniunea Europeană, pentru că transportul cu tramvaiul este unul ecologic”, a afirmat directorul Liviu Neag.

 

Pentru a pune aceste planuri în practică sunt necesare fonduri consistente. “Noi am demarat deja procesul de modernizare a parcului auto. Cele două autobuze din lotul celor 25 licitate de Primărie se comportă bine. Restul vor veni, însă depind de finanţare, iar partea aceasta necesită un pic de timp. Avem în pregătire proiectul cu reabilitarea  liniei de tramvai, pe care îl vom depune în toamnă. De asemenea, avem create şi posibilităţi de a extinde liniile de troleibuz şi în alte zone deservite de autobuze. Există nodurile, mai trebuie identificate resursele ca să operăm şi pe Brâncuşi sau chiar pe Bd. Muncii”, a explicat directorul RATUC.

 

Neag a amintit că regia a făcut demersurile necesare pentru conectarea noilor zone de dezvoltare la oraş, dând ca exemple introducerea unor linii de transport pentru str. Plevnei (36 şi 36 barat) şi pentru cartierul Bună Ziua (21). “Legislaţia europeană ne obligă să mergem înspre transportul ecologic, adică spre reducerea gradului de poluare şi a zgomotului”, a precizat Neag. Există şi planuri pentru extinderea transportului pentru persoanele cu dizabilităţi. “Acum lucrăm şi la punerea în practică a ideii cu montarea de suporţi pentru biciclete de autobuzele care urcă în Zorilor, tocmai ca să îi ajutăm pe biciclişti să parcurgă zona de deal”, a atras atenţia oficialul RATUC.

 

Regia forului local mai are ca obiectiv accesarea de fonduri europene prin intermediul Asociaţiei “Zona Metropolitană” pentru modernizarea liniei de tramvai din municipiu. Proiectul, ce include modernizarea a 26 de kilometri de şină, a fost evaluat la peste 30 de milioane de euro. Conform noilor criterii, proiectul trebuie rupt în două, iar în prezent regia şi consultantul municipalităţii, firma Relians, lucrează la documentaţie, care va fi depusă în toamnă pentru finanţare.

 

Ulterior, printr-un alt program de finanţare, municipalitatea vrea să obţină alte fonduri pentru a prelungi linia de tramvai pe rutele Cluj - Gilău şi Cluj - Jucu, un proiect evaluat la alte 60 de milioane de euro. Pe această rută, intenţia este de a se introduce S-Bahn-ul care funcţionează cu succes în Germania, ca legătură între marile oraşe şi zonele rurale. “Un alt proiect (evaluat la 2 milioane de euro – n.red.) vizează introducerea sistemului de ticketing la Cluj, adică eliberarea în sistem electronic a biletelor de călătorie. Lucrăm şi la acesta”, a mai spus Neag.

 

Parcul RATUC a ajuns la cifra 380

 

în prezent, parcul RATUC este compus din 380 de maşini - 230 de autobuze, 110 troleibuze şi 40 de garnituri de tramvai.

 

Comenteaza