Rugăminte pentru Ministerul Transporturilor: "Accidente periculoase pe DN 1 dacă Sebeș-Turda rămâne închisă"

Rugăminte pentru Ministerul Transporturilor: "Accidente periculoase pe DN 1 dacă Sebeș-Turda rămâne închisă"
| Foto: API

Deşi este finalizat de mai bine de 4 luni, tronsonul 3 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda va fi recepţionat de CNAIR abia în luna mai 2018. Asociaţia Pro Infrastructura cere deschiderea traficului, pentru că "pe drumul național paralel extrem de periculos au avut loc numeroase accidente".

"De la finalizarea lucrărilor pe lotul 3 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda și până acum au trecut mai bine de 4 luni, timp în care pe DN1, drumul național paralel extrem de periculos, au avut loc numeroase accidente. În tot acest timp am spus în repetate rânduri că autostrada este perfect circulabilă, fapt dovedit și de filmarea noastră de la bordul unui autovehicul.

Orice deficiențe minore pot fi remediate sub trafic în perioada de garanție a lucrărilor și pe banii constructorului, așa cum se întâmplă oriunde în lume. În plus, neconformitățile invocate de CNAIR și negociate/disputate în tot acest timp cu constructorul nu erau de natură să pericliteze siguranța șoferilor, existând posibilitatea de a fi rezolvate după deschiderea circulației.

Astfel de deficiențe minore găsim pe orice autostradă sau drum național din țară, spre exemplu pe Centura București (DNCB), unde un tronson a fost inaugurat anul trecut cu mare fast de ministrul Cuc, deși ultimul strat de asfalt nu este nici astăzi executat! Ne întrebăm retoric dacă aceste sectoare de drum ar trebui închise de către CNAIR până la remedierea tuturor defectelor.

Înlocuirea unui strat de asfalt pe una dintre benzile de circulație pe o lungime de aproximativ 1 km nu face decât să confirme pozițiile noastre și anume că astfel de operațiuni specifice întreținerii drumurilor în exploatare se pot executa în perfectă siguranță sub trafic, pe perioada de garanție, pe cheltuiala constructorului, prin închiderea acelei benzi.

Întârzierea artificială provocată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în deschiderea traficului a contribuit decisiv la accidentele de pe drumul național paralel cu tronsonul de autostradă închis. În plus, s-au creat premisele unor revendicări financiare ale constructorului, vestitele claim-uri.

Solicităm responsabililor din Ministerul Transporturilor România să nu se mai ascundă în spatele unor reglementări legislative aberante (regulamentul de recepție) și să își asume modificarea lor urgentă, în așa fel încât să răspundă nevoilor șoferilor și ale societății în general, nu ale posterioarelor birocraților din administrație", transmit reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura.

O hotărâre de Guvern absurdă ţine închisă autostrada Sebeş - Turda

Amintim că  deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de transporturi şi infrastructură, a trimis o scrisoare deschisă către Guvern prin care solicită deschiderea autostrăzii Sebeş - Turda. Aproape 30 km de autostradă, între Sebeş şi Turda, sunt gata de folosire, dar stau închi şi din cauza unei hotărâri de guvern absurde adoptată anul trecut. Rezolvarea situaţiei este la îndemâna guvernului care însă nu face nimic pentru a repune lucrurile în normalitate.

Printr-o hotărâre de guvern adoptată în mai 2017 a fost modificat regulamentul privind recepţia construcţiilor care nu mai permite folosirea unei clădiri sau deschiderea unei autostrăzi, în condiţii legale, dacă există orice fel de defecte, fie ele absolut minore, sau dacă există mici lucrări care rămân de efectuat.

Astfel, deşi lucrările de asfaltare, marcare şi instalare de indicatoare sunt finalizate pentru loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş - Turda, cei 28 km nu se pot deschide pentru că nu este încă trasă apa la toalete (se realizează în prezent o aducţiune de apă de la câţiva km distanţă care va fi gata în iunie).

Deputatul USR susţine că, dacă există voinţă politică, la prima şedinţă de guvern se poate schimba regulamentul, mai ales că proiectul de modificare este deja elaborat.

Mai multe detalii AICI.

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a anunţat că deschiderea loturilor 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş-Turda va avea loc în cursul lunii mai 2018.

Autostrada Sebeş-Turda va avea o lungime totală de 70 km şi va traversa parţial judeţele Alba şi Cluj, fiind împărţită în patru loturi. Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia. Lotul doi are o lungime de 24,3 km şi se întinde de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, iar lotul trei, care are 12,5 km, se întinde de la intrarea în Aiud până la Decea. Ultimul lot are 16,3 km şi se termină în Turda.

Valoarea lucrărilor, fără TVA, este de 541.739.137 de lei pentru lotul 1, de 549.332.393 de lei pentru lotul 2, 420.511.921 de lei pentru lotul 3, de 470.004.894 de lei pentru lotul 4, toate fiind finanţate din fondul de coeziune, 85%, şi de la bugetul de stat - 15%.

Comenteaza