Scandal cu miză de 60 de milioane de euro în plenul Consiliului Judeţean Cluj

Scandal cu miză de 60 de milioane de euro în plenul Consiliului Judeţean Cluj
„Discuţie penibilă!", „Cine pune beţe-n roate Aeroportului?" sunt doar câteva dintre expresiile folosite miercuri de consilierii judeţeni şi reprezentanţii executivului judeţului într-un scandal fără precedent care a avut loc în plenul deliberativului judeţean.

Toate acestea s-au întâmplat la discuţiile pe  tema aprobării acordului de asociere între CJ Cluj, Primăria Cluj-Napoca, Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj (AIAIC) şi CFR SA, necesar pentru accesarea unei finanţări nerambursabile de 60 de milioane de euro pentru proiectul care ar urma să lege aeroportul de Gara Cluj-Napoca.

Două ore a durat dezbaterea pe acest proiect, iar la un moment dat plenul CJ Cluj a luat chiar o pauză, pentru a modifica proiectul conform cererii directorului aeroportului, David Ciceo, şi a câtorva consilieri judeţeni.

Ciceo a arătat că pentru a putea fi depusă cererea de finanţare până la termenul limită de 26 februarie trebuie modificat proiectul de hotărâre iniţiat de preşedintele interimar al CJ, Vakar Istvan, astfel încât să prevadă doar obţinerea avizelor legale necesare pentru depunere şi că forul judeţean trebuie să fie lider al asocierii, pentru a da o şansă în plus proiectului să fie aprobat de către Comisia Europeană.

Deşi toată lumea a declarat că vrea ca aeroportul să se dezvolte, au existat disensiuni asupra formulării hotărârii, iar secretarul general al judeţului, Simona Gaci, a ameninţat că nu va contrasemna hotărârea dacă ea va lua forma cerută de unii consilieri.

După câteva schimburi dure de replici şi adoptarea mai multor amendamente, Ciceo, sprijinit de majoritatea consilierilor judeţeni, a reuşit să îşi impună punctul de vedere, iar CJ Cluj a aprobat cu 30 de voturi din 34 posibile proiectul de hotărâre în forma cerută de directorul regiei.

S-a votat un acord de principiu de asociere între CJ, Primăria Cluj-Napoca, CFR şi AIAIC, astfel încât în 26 februarie să se poată depune cererea de finanţare la Uniunea Europeană. Există posibilitatea de a obţine 60 de milioane de euro fonduri nerambursabile dintr-un proiect total de 71 de milioane de euro. Este vorba de un procent de 85% bani de la UE.

Considerăm că este unul dintre cele mai importante proiecte de dezvoltare a judeţului, va ajuta mult la fluidizarea traficului, la dezvoltarea economiei - este vorba de realizarea unui terminal cargo pentru CFR, un terminal cargo pentru aeroport, o pasarelă de legătură, facilităţi extraordinare pentru pasageri şi marfă, cu beneficii directe şi indirecte asupra economiei judeţului Cluj", a declarat David Ciceo, pentru ZIUA de CLUJ.

Directorul regiei clujene spune că există o concurenţă foarte mare între aeroporturi, atât din ţară, cât şi în afara ei pentru a obţine o asemenea finanţare nerambursabilă de la UE.

Judeţul Timiş şi judeţul Ilfov au de peste un an un asemenea acord de principiu, deşi studiul lor de fezabilitate nu este gata, pe când noi avem gata studiul de fezabilitate în ce priveşte aceste obiective. Sunt şi alte aeroporturi din vecinătatea noastră, precum cel din Debrecen (Ungaria) şi cel din Târgu-Mureş, care lucrează pentru accesarea banilor europeni", a mai afirmat Ciceo.

La finalul şedintei, consilierul judeţean PSD Valentin Cuibus a cerut ca „pe viitor să facem în aşa fel încât ţigănia de astăzi să nu se mai repete. Discuţia a fost mai mult decât penibilă. Cred că este clar pentru toată lumea că există o relaţie tensionată între Aeroportul Cluj şi unii reprezentanţi ai executivului, dar aşa ceva nu este normal să se întâmple", a conchis Cuibus.

Studiul de fezabilitate pentru transportul intermodal propune realizarea unui terminal cargo la aeroport, a unui terminal cargo CFR, a unei staţii CFR pentru călători. Acelaşi studiu mai prevede construirea unei legături pietonale gară-aeroport şi a unei legături rutiere între terminalele cargo.

Dacă proiectul va fi aprobat de Comisia Europeană, aceste obiective ar urma să fie realizate între anii 2016 şi 2020.

 

Comenteaza