Soluţii pentru finalizarea “centurii de diamant”: corp de control şi “capul lui Pantelimon”

Soluţii pentru finalizarea “centurii de diamant”: corp de control şi “capul lui Pantelimon”
Noul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a declarat ieri la Cluj că varianta ocolitoare se va scumpi din nou. Ultimul preţ era de 6,4 milioane de euro pe kilometru.

Centura Cluj Est, Vâlcele - Apahida, va fi terminată după ce corpul de control al Ministerului Transporturilor va face verificări ale situaţiilor de lucrări la sediul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj. Ministrul Ovidiu Silaghi a declarat în cadrul unei vizite de lucru pe şantierul centurii că nu exclude schimbarea actualului director de la drumurile clujene, Ion Pantelimon. Cele două măsuri vor duce la rezolvarea problemelor şi la repornirea lucrărilor, a susţinut ministrul Transporturilor. Având în vedere noile alunecări de teren apărute în zonă, costurile centurii Clujului vor creşte, a estimat Silaghi.

"Aici, din păcate, s-a pornit cu un buget de aproximativ 60 de milioane de euro şi sunt deja peste 150 de milioane de euro. A fost şi o greşeală de proiectare, dar şi dorinţa de a tăia panglici. Vrem să facem şi s-a făcut, dar important este în cât timp, cu ce costuri şi cu ce calitate. Am ajuns în situaţia comică de a avea o centurică a centurii şi un pod care nu duce nicăieri. Care este explicaţia? Există deja o plângere penală formulată de senatorul Horea Uioreanu şi o sesizare la Curtea de Conturi făcută de senatorul Sorin Bota. Eu cu siguranţă luni voi trimite corpul de control al ministerului la Direcţia de Drumuri să facă o evaluare. Panglicile s-au tăiat, dar drumul nu s-a finalizat. Am aici bugetul Clujului şi lucrarea apare ca recepţionată şi cu banii consumaţi, 150 de milioane de euro", a declarat ieri ministrul Ovidiu Silaghi.

Vizita pe centura Clujului a oficialilor de la Ministerul Transporturilor a avut loc în zona alunecărilor de teren de pe tronsonul I al rutei ocolitoare. Ministerul Ovidiu Silaghi a fost însoţit de senatorul Marius Nicoară, deputatul Horea Uioreanu, senatorul Alexandru Cordoş, senatorul Sorin Bota, dar şi de lideri ai PSD Cluj. Au lipsit şefii Direcţiei de Drumuri şi Poduri, dar şi reprezentanţi din conducerea firmelor care se ocupă de lucrări - Diferit sau Keler, care lucrau în zona expusă alunecărilor de teren de pe tronsonul I. A fost prezent doar directorul de proiectare al Vegyepszer, Ştefan Covrig.

Ministrul Silaghi a declarat că, deocamdată, nu poate preciza de câţi bani mai este nevoie pentru finalizarea lucrărilor. Ceea ce a putut confirma este că terminarea centurii Clujului va fi susţinută din bugetul Ministerului Transporturilor, cel puţin partea deja contractată. Silaghi a estimat însă că în mod cert vor creşte costurile centurii, având în vedere că în zona tronsonului I au mai apărut noi alunecări de teren.

Reprezentantul Vegyepszer a declarat că pe contractul iniţial de lucrări încheiat cu DRDP Cluj pentru consolidarea zonei expuse alunecărilor (unde s-a realizat o bretea pentru a se putea derula circulaţia rutieră pe centură) mai sunt de plată 40 de milioane de lei. "Noi suntem în conciliere cu DRDP. Vrem să ne apucăm de lucru. Termenul de contract este 30 iunie pentru finalizarea lucrărilor, însă în situaţia actuală, având în vedere că în decembrie şantierul a fost sistat, nu poate fi unul realist. Vom face o evaluare pe care o vom expune domnului ministru. Tehnic este posibil orice, se poate termina lucrarea", a spus Ştefan Covrig.

Ministrul Transporturilor a declarat că în situaţia în care se află şantierul "30% din lucrări au fost comisioane, iar 70% incompetenţă" şi este convins că acţiunea corpului de control va fi una foarte bună. "Boc a tăiat panglici în loc să taie capete", a afirmat Silaghi, menţionând că fostul premier nu a mai lăsat în buget fonduri pentru lucrările la centură, aceasta apărând ca un obiectiv deja recepţionat.

Oficialul a precizat că ia în calcul şi schimbarea conducerii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, responsabilă pentru situaţia în care s-a ajuns în cazul lucrărilor la centură. Vizat este actualul şef susţinut de PDL, Ion Pantelimon. Liderii USL prezenţi pe şantier au declarat că deocamdată nu au nominalizat un potenţial înlocuitor al lui Pantelimon. "Avem mai mulţi care vor, dar nu s-a luat nici o decizie la nivel de partid, nu am discutat acest aspect. Dacă se va lua decizia de schimbare mai repede de data alegerilor locale, atunci vom veni cu propunerea pentru un înlocuitor", a precizat preşedintele PSD Cluj-Napoca, Remus Lăpuşan. Directorul DRDP Cluj, Ion Pantelimon, nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri.

Centura Cluj Est a fost pusă în circulaţie, fără a fi terminate lucrările, cu o bretea de ocolire de aproximativ 2 kilometri pe tronsonul I, care să permită derularea traficului în zona unde se lucra la consolidarea alunecărilor de teren. Din decembrie pe şantierul centurii Cluj Est nu s-a mai lucrat, motivele invocate de DRDP fiind legate de faptul că constructorii de la Vegyepszer sunt în insolvenţă. După trecerea iernii, au apărut alunecări de teren suplimentare.

Lucrările la Centura Cluj Est, cunoscută sub denumirea Vâlcele - Apahida şi intitulată generic de presă "centura de diamant", au demarat în octombrie 2006. Varianta ocolitoare la Cluj, care însumează 23,7 km şi care are două benzi de circulaţie, a fost licitată în 2006 pe trei tronsoane: I (8,59 km), II (9,35 km) şi III (5,67km). Potrivit datelor oficiale, tronsonul I trebuia terminat în 30 iunie 2008, iar tronsoanele II şi III, în 30 iunie 2010.

Pe Centura Cluj Est a lucrat la tronsonul I consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer şi Diferit la partea de consolidări (a câştigat în 2010 o licitaţie pentru consolidări pe tronson, după apariţia unui front de alunecări de teren, la valoarea de peste 17 milioane de euro - n. red.). Tronsonul II a fost asfaltat din 2010, cu excepţia unei porţiuni care s-a surpat (în 2010) şi care a fost reparată, pe asigurare, tot de consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi. Tronsonul III, întins pe teritoriul comunei Apahida, este circulabil din 2009 şi a fost executat de compania Vegyepszer. DP Consult este proiectant, iar Search Corporation & Primacons Group este consultant.

Potrivit Hotărârii de guvern nr. 733 din 2009, Centura Cluj Est a ajuns la o valoare de peste 658 de milioane de lei plus taxa pe valoarea adăugată (adică 6,4 milioane de euro pe kilometru).

 

Comenteaza