Foto Trafic aglomerat în Cluj? De acasă la serviciu, toată lumea trece prin centrul oraşului. DISTRIBUŢIA PE CARTIERE

Trafic aglomerat în Cluj? De acasă la serviciu, toată lumea trece prin centrul oraşului. DISTRIBUŢIA PE CARTIERE

Fluxul constant de trafic din centrul municipiului Cluj-Napoca este generat de naveta zilnică a locuitorilor oraşului între casă şi locul de muncă.  

O radiografie detaliată a distribuţiei pe cartiere a locuinţelor versus locurilor de muncă oferă studiul “Pact pentru mobilitate”.

Unde locuim

Persoanele ocupate reprezintă 45% din populaţia municipiului Cluj-Napoca, iar o bună parte este concentrată în cartierele Mărăşti şi Mănăştur, în special clujenii angajaţi în industrie în perioada comunistă. Specialiştii, managerii şi proprietarii de afaceri au preferat, încă de la mijlocul anilor 1990, casele unifamiliale din Gruia, Grigorescu, Gheorgheni şi Zorilor. Începând cu mijlocul anilor 2000, noii angajaţi pe poziţii de specialişti au preferat ariile nou construite în continuarea cartierelor cu case unifamiliale: Bună Ziua, Europa, Făget, Borhanci. Studiul relevă că noile urbanizări sunt problematic deservite de transportul în comun, iar starea drumurilor publice şi private din aceste zone a solicitat autoturisme cu volum cilindric mare.

Trafic aglomerat în Cluj? De acasă la serviciu, toată lumea trece prin centrul oraşului. DISTRIBUŢIA PE CARTIERE

Trafic aglomerat în Cluj? De acasă la serviciu, toată lumea trece prin centrul oraşului. DISTRIBUŢIA PE CARTIERE

 

Unde lucrăm

Cea mai mare parte a activităţilor din servicii este concentrată în zona centrală şi în zonele cu case unifamiliale din cartierele Gheorgheni, Andrei Mureşanu şi Grigorescu. Activităţile din tehnologia informaţiei şi comunicaţii sunt covârşitor localizate central.

De cealaltă parte, cea mai mare parte din activităţile industriale sunt plasate pe Platforma Industrială Nord, iar depozitele logistice sunt în periferia oraşului în N-E şi N-V. Muncitorii şi lucrătorii în servicii locuiesc în cartiere socialiste şi în zona de nord a oraşului. Parţiala suprapunere între locuinţele muncitorilor şi a activităţilor manuale reduce mobilitatea teritoritală a acestei categorii. Cartierele socialiste sunt bine conectate la nivel de transport public cu platformele industrial şi relative bine cu platformele logistice. Însă volumele de muncă manuală necesare acestei industrii nu sunt acoperite stric de angajaţii rezidenţi în Cluj-Napoca. În realitatea, o bună parte din muncitori fac naveta din zona metropolitană şi din restul judeţului, generând un flux de trafic constant.

Trafic aglomerat în Cluj? De acasă la serviciu, toată lumea trece prin centrul oraşului. DISTRIBUŢIA PE CARTIERE

“Pactul pentru mobilitate”, lansat în ediţia 2018 a conferinţei "Dialoguri urbane", este un plan care a colectat şi analizat datele de trafic de la nivelului oraşului (cele captate de camerele video din oraș, cele deținute de companiile de taximetrie, cele deținute de universități) pentru a putea înţelege cauzele din spatele aglomeraţiei actuale şi a propune acţiuni imediate ce ar putea fi implementate de către administraţia locală, companii, universităţi.

Iniţiativa aparţine Centrului Cultural Clujean şi este unul din proiectele desfăşurate prin Fondul de Inovare Culturală, un mecanism care sprijină identificarea, experimentarea și măsurarea de soluții alternative la probleme ale orașului care sunt astăzi greu de finanțat, greu de abordat sau chiar greu de identificat. 

 

Comenteaza