Traseele de biciclete, îngropate în haosul urbanistic din Floreşti

Traseele de biciclete, îngropate în haosul urbanistic din Floreşti
Început timid pentru proiectul ambiţios al administraţiei clujene de încurajare a transportului ecologic, cu bicicleta în oraş şi via „sateliţii” săi, comunele Floreşti şi Apahida.

În Cluj-Napoca se lucrează la amenajarea de staţii pentru biciclete, au ţinut să anunţe, ieri, oficialii primăriei. În schimb, în Floreşti şi Apahida se retrasează pistele pentru că traseul iniţial al acestora gândit din 2010 a fost acoperit cu trotuare de administraţiile locale. "Primăria nu trebuie să cumpere biciclete sau să facă staţii pentru biciclete. Primăria TREBUIE să facă piste pentru biciclete. Oamenii au biciclete, au nevoie doar de piste unde să circule. Altfel o să fie doar un şmen pe bani publici, primăria finanţează bicicletele şi staţiile dar nu o să avem piste pe unde să circulăm. O monstră de gândire <<economică>> marca Emil Boc", a fost prima postare de pe siteul ziuadecj.ro, după ce primarul de Cluj a prezentat prototipul-minune de bicicletă şi realizările din cadrul proiectului de realizare a unei reţele de staţii self-service pentru închirierea de biciclete(50 de staţii) şi a peste 15,4 kilometri de piste pe traseul Floreşti - Cluj-Napoca - Apahida.

Dacă în ceea ce priveşte amenajarea staţiilor de închiriere biciclete primarul ne-a asigurat că nu sunt probleme, arătând că în municipiu deja s-au făcut şase (Brâncuşi, Calea Floreşti, C.I. Hossu, Mihai Vizeazu, Dorobanţilor şi Detunata) şi se lucrează pentru atingerea cifrei de proiect - 50 de puncte de închiriere, ba mai mult a prezentat în Sala de Sticlă unde s-a ţinut conferinţa de presă şi un prototip de bicicletă cu care se va putea circula după implementarea proiectului, la trasarea traseelor pentru biciclete, edilul a spus că o să existe continuitate în tot oraşul. Potrivit specialiştilor din executiv, la finalul proiectului vor exista 18,8 kilometri de piste de biciclete.

În schimb, reprezentanţii liderului asocierii care a câştigat licitaţia pentru amenajările din cadrul proiectul, Viacor Engineering, recunosc că există probleme legate de traseul propus în 2010 şi aprobat odată cu finanaţarea pentru pistele de biciclete: Floreşti-Cluj-Napoca-Apahida. Managerul de proiect Răzvan Ţiţeiu a declarat ieri că se caută soluţii pentru retrasarea traseului pentru pistele de biciclete deoarece în Floreşti sau în Someşeni, spre Apahida, acesta a fost acoperit cu trotuare, după lucrările de modernizare a străzilor efectuate de administraţiile locale.

Traseul de proiect pentru pistele de biciclete urma să pornească din Floreşti, prin spatele Polus, cu ieşire spre compania ISDC, apoi Mănăştur, pe strada Bucium, pe varianta Zorilor (unde sunt mai multe propuneri: Pasteur, Zorilor, Păstorului, Piezişă). O soluţie recomandă este şi prin cartierul Grigorescu, pe Donath şi pe Dragalina. Apoi se poate intra prin centru pe Eroilor sau pe Dorobanţi, o variantă este şi prin Dâmbul Rotund, ieşirea spre Apahida urma să se facă pe strada Cantonului. În Apahida erau vizate străzile Crişeni, Dârjan, Triaj, Pietroasa, Parcului şi Horea. În mare, în Cluj-Napoca, pentru traseul de piste de biciclete nu se pregăteau intervenţii foarte complicate, mai ales că în unele zone au fost deja create piste de biciclete, astfel că va fi necesar doar să se amplaseze indicatoare, să se creeze legături şi să fie trasate marcaje.
Pentru lucrări de amenajarea a celor 50 de staţii de self-service (din care 43 vor fi pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, patru în Floreşti şi trei în Apahida), Viacor va încasa per total 14,8 milioane de lei, conform contractului încheiat cu Primăria Cluj. Potrivit oficialilor instituţiei, la finalul implementării proiectului, clujenii vor avea posibilitatea să închirieze biciclete de la oricare staţie de self-service (din 500 disponibile), pe baza unor carduri pe care le va elibera primăria. Valoarea proiectului este de 17 milioane de lei, suma de 13 milioane a fost asigurată dintr-un program european de finanţare. Contractul a fost semnat în 2011 între Primărie şi autoritatea de management, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Achiziţia în cadrul proiectului a fost lansată abia în luna martie 2012, după ce documentaţia a fost analizată de Agenţia Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.

Bicicletele care vor fi introduce în circlaţie după implementarea proiectului vor fi produse de o companie bulgară, Cross, şi fiecare dintre acestea costă cel puţin 150 de euro. Au trei viteze, frâne pe ambele roţi şi o apărătoare a roţii din spate, pentru reclame. Primăria va elibera 6.000 de carduri pe baza cărora se va putea circula cu bicicletele, la finalizarea proiectului, în iunie anul viitor. "Acum se lucrează la un manual de utilizare şi un regulament. Vor fi eliberate în momentul finalizării proiectului dar condiţiile încă nu au fost stabilite", a explicat directorul de proiect Ovidiu Câmpean, din cadrul Primăriei.

 

 

Comenteaza