Turda are transport public „temporar". Licitaţie amânată cu repetiţie

Turda are transport public „temporar
Societatea de Transport Public Alba îşi încheie în weekend contractul pentru asigurarea transportului local în Turda. Primarul asigură că acesta va fi prelungit si ca va organiza o licitatie, dar contractul de delegare a serviciilor de transport nu a fost aprobat de consilierii locali.

UPDATE Vineri, în urma publicării acestui articol, municipalitatea turdeană a revenit cu o propunere mai stabilă adresată STP: şase luni, cu posibilitate de prelungire; în schimb, contractul devine nul dacă va fi organizată între timp o licitaţie şi va fi desemnat un câştigător.

--- 

Societatea de Transport Public Alba, punctul de lucru Turda, se află la finele a şase ani de contract cu primăria turdeană. La 1 mai, teoretic, autobuzele roşii ar trebui să îşi încheie misiunea, numai că momentan nu există altele care să le ia locul. Soluţia găsită de municipalitate este prelungirea cu trei luni a contractului, dar actele nu s-au semnat încă.

A bătut vântul la dezbaterea publică

Joi, la primărie a avut loc o dezbatere publică privind viitorul transportului local din Turda, de care localnicii nu au fost deloc interesaţi. Mulţi dintre ei nici nu au ştiut, odată ce întâlnirea a fost anunţată abia marţi. Doar două persoane şi-au făcut apariţia la ora stabilită. „Eu nu am fost prezent, dar am aflat că au participat un reprezentant al Alis Grup şi unul al STP", a spus primarul Tudor Ştefănie. Alis şi STP sunt tocmai firmele care au luptat în 2009-2010 pentru a pune mâna pe transportul local din Turda.

Municipalitatea anunţase încă din februarie că va organiza o licitaţie, dar a amânat cu repetiţie momentul. În martie, urma să se dezbată, într-o şedinţă de consiliu local, contractul de delegare a serviciilor de transport pentru următorii ani, însă proiectul de hotărâre a fost scos de pe ordinea de zi. În plenul din aprilie s-a sărit din nou peste acest capitol important. Chiar şi aşa, primarul Ştefănie susţine că licitaţia se va ţine în curând. „În 6 mai, demarăm procedura, care va dura 60 de zile. Eu cred că în trei luni vom avea un nou operator de transport", a spus liberalul din fruntea Turzii. Fără votul consilierilor, licitaţia nu poate avea însă loc.

Caietul de sarcini propus de aparatul din primăriei consiliului local are cerinţe severe şi costisitoare. Firma desemnată drept câştigătoare a licitaţiei trebuie să aibă un parc de 27 de autobuze, din care cel mult opt cu normă de poluare mai mică de Euro 4, şi, foarte important, să implementeze pe cont propriu, încă din primele patru luni de contract, un sistem de ticketing. De asemenea, să plătească o redevenţă anuală de 200.000 de lei. Pe de altă parte, societatea de transport nu primeşte subvenţiile de la bugetul local prevăzute în reglementările naţionale şi internaţionale pentru serviciile de transport şi beneficiază de un nivel redus al acoperirii gratuităţilor (pensionari, elevi, persoane cu dizabilităţi, eroi martiri, veterani de război).

Prelungire pe trei luni, licitaţie cine ştie când

Între primărie şi STP a avut loc un schimb de mailuri în ultimele săptămâni. Municipalitatea a propus prelungirea contractului pe trei luni, STP s-a arătat de acord să continue să facă transport local, dar până la definitivarea licitaţiei şi intrarea unui alt operator pe rutele din oraş. Ideea nu i-a surâs primarului, care a rămas ferm pe propunerea de prelungire cu trei luni.

„Propunerea noastră de prelungire a contractului pe o perioadă de trei luni de zile cu stipularea în actul adiţional şi a faptului că „perioada de valabilitate stipulată în prezentul act adiţional mai poate fi prelungită cu acordul părţilor în baza unui nou act adiţional" este determinată de două argumente pertinente: necesitatea limitării exprese în timp a perioadei de prelungire; chiar dacă nu se poate estima data certă a finalizării procedurii de licitaţie deschisă şi, implicit, data încheierii noului contract de delegare, avem posibilitatea prelungirii actualului contract şi, implicit, asigurarea continuităţii serviciului, în baza unui nou act adiţional", se arată într-o notificare trimisă STP de primar în 19 aprilie.

„Eu cred că în trei luni vom avea un câştigător al licitaţiei. Dacă nu, următorul consiliu local va putea să prelungească din nou contractul cu STP, până la expirarea duratei maxime prevăzute în contract, doi ani", a completat primarul, pentru ZIUA de CLUJ.

„Sunt convins că vor trece multe luni până va fi semnat contractul de delegare a gestiunii. Sunt multe probleme ale documentaţiei de atribuire gândite de administraţia locală, iar modelul de contract propus nu respectă întrutotul legislaţia europeană şi naţională. Noi am propus ca perioada de valabilitate a actului adiţional să fie "până la intrarea pe trasee a unui nou operator de transport în urma unei licitaţii deschise", astfel încât să se asigure continuitatea, pentru ca populaţia să nu rămână fără transport. Dacă în două sau trei luni se
semna contractul nou şi intra alt operator pe traseu, actul adiţional semnat cu noi devenea nul. Municipalitatea nu are alternativă decât prelungirea contractului cu operatorul existent, orice altă cale fiind nelegală. După părerea mea, în cea mai optimistă variantă, contractul se
poate semna în minimum un an, dacă sunt puse la punct deficienţele existente în documentaţie", a declarat şi Dan Mostecky, directorul STP Turda.

Primăria şi STP au o relaţie cu năbădăi: s-au dat reciproc în judecată în mai multe procese. Transportatorii sunt nemulţumiţi că municipalitatea nu le plăteşte subvenţiile legale şi că permite unui alt operator, Alis Grup, să facă transport local paralel. De altfel, primăria a chemat în garanţie Alis în procesul în care STP îi cere despăgubiri, transportatorul susţinând că a pierdut 15 milioane de lei din cauza concurenţei neloiale.

Turdenii sunt supăraţi şi vorbesc despre "nepăsare" şi "dedesupturi"

Întrebaţi ce părere au despre posibilitatea de a rămâne fără un operator de transport, în cazul în care nu se semnează prelungirea contractului, turdenii s-au arătat supăraţi de ceea ce se întâmplă. Ei au vorbit despre neseriozitate, nepăsare şi dedesupturi. Ba chiar un pensionar a cerut demisia primarului.

"Era de aşteptat în Turda să nu meargă ceva ce părea serios. Mă gândesc serios să umblu mai mult pe jos. E bătaie de joc faţă de oameni ceea ce se întâmplă!", Ştefan T., 45 ani. "Eu sunt pensionar şi m-am bazat pe transportul ăsta. Cred că primarul ar trebui să-şi dea demisia pentru că n-a fost în stare să rezolve problema asta la timp. Prea seamănă a nepăsare şi dedesupturi. De ce n-a prelungit contractul de mai multă vreme? De ce n-a organizat licitaţiile din timp?", Ioan Mureșan., 70 ani. "Pe mine nu mă interesează cine vine să facă transportul, nici când şi nici cum. Mă interesează să am cu ce merge la serviciu. Dacă voi avea autobuz în staţie voi fi mulţumită oricum", Corina I., 39 ani. "Nici pe mine nu mă interesează cu ce firmă de transport mă duc la serviciu, atâta vreme cât am cu ce şi am un minim de confort, dar cred că cineva, în toată treaba asta a fost foarte neserios. Iar noi se pare că de fapt contăm prea puţin. Contează afacerile, contează cine e mai tare, cine cu cine are relaţii şi prietenii. E trist", Rozalia C., 35 ani. (interviuri realizate de Horia Hudrea, infoaries.ro)

 

Comenteaza