UBB trasează noile linii și stații de transport în comun din Cluj

UBB trasează noile linii și stații de transport în comun din Cluj
| Foto: Info Trafic Jud. Cluj

Universitatea Babeș-Bolyai va face studiile pe baza cărora Primăria Cluj-Napoca va stabili cum se dezvoltă și modernizează transportul public în oraș, de la rute și stații noi de autobuze, la trasee pentru extinderea benzilor dedicate.

UBB a câștigat contractul pentru ”Servicii de realizare studii de cercetare și analize-tematica 1: Studiu privind accesibilitatea serviciilor publice din municipiul Cluj-Napoca utilizând transportul public necesare pentru proiectul "Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni - ANTO-CiiC" , fiind sigurul ofertant la această achiziție lansată de primărie.

Valoarea contractului este de 75.000 de lei, iar studiile trebuie realizate în decurs de 3 luni de zile.

Rezultatele studiilor și analizelor vizând rețeaua de transport public în oraș vor fi ulterior transpuse în politici administrative care să îmbunătățească mobilitatea urbană oferită de transportul public, dar și cel pietonal.

Transportul în comun și cel pietonal, sub lupă

Potrivit caietului de sarcini, studiile și analizele se vor concentra pe mai multe componente: analiza serviciilor publice (școli, grădinițe, spitale, primării de cartier) și a accesibilității acestora de la stațiile de autobuz, stațiile de biciclete sau în regim pietonal, analiza rețelei de transport în comun existente, analiza accesibilității acestei rețele de transport în comun, predicția unor viitoare trasee de transport public și elaborarea de politici publice pornind de la aceste date.

Hărți interactive privind serviciile publice și stațiile de transport

În privința accesibilității serviciilor publice, cercetătorii UBB trebuie să furnizeze rapoarte de specialitate pe fiecare segment analizat, dar și o hartă interactivă a distribuției serviciilor publice la nivelul municipiului, cu indicarea zonelor situate la o distanță de 5-20 de minute față de acestea.

La capitolul rețea de transport public va fi analizată infrastructura existentă, adică rețeaua, stațiile de transport, amplasarea lor, sectoarele de benzi dedicate existente în prezent, pentru a stabili potențialul de modernizare și extindere pe viitor.

De asemenea, se va analiza disponibilitatea transportului public, respectiv cât de conectate sau lipsite de acoperire sunt anumite zone cu transport public, care este gradul de acoperire pe diverse intervale orare. Rezultatul dorit este inclusiv o hartă interactivă care să indice zonele aflate la o distanță cuprinsă între 5-20 de minute de mers pe jos până la cea mai apropiată stație de autobuz/troleibuz/tramvai. Aceasta pentru a fi cât mai evidente arealele dezavantajate din municipiu din punct de vedere al accesibilității la mijloacele de transport în comun.

Pe de altă parte, se va realiza o analiză calitativă a culoarelor pietonale către principalele stații de transport în comun.

Propuneri pentru noi trasee de transport

Studiile vor acoperi și un alt aspect important, predicția traseelor viitoare de transport public. Este evident că traseele de transport trebuie adaptate la realitățile curente, după dezvoltarea impresionantă pe care a cunoscut-o Clujul în ultimii ani. De altfel, cetățenii au cerut în mod constant în ultimii ani Companiei de Transport Public să introducă noi trasee mai ales spre cartierele nou apărute sau să le regândească pe cele existente.

Astfel, UBB va trebui să facă un calcul privind numărul de apartamente construite sau în construcție în oraș, pornind de la PUZ-urile aprobate în Comisia de Urbanism în ultimii doi ani, pentru a ajunge la un calcul realist al populației și al distribuției demografice pe vârste și sexe în teritoriu.

Pe baza acestor calcule cercetătorii trebuie să realizeze o ”predicție a necesarului de rute și de călători posibili pentru transportul pietonal și transportul public în profil teritorial”, se arată în caietul de sarcini.

După etapele de cercetare și analiză cei de la UBB trebuie să vină și cu propuneri de elaborare a unor politici publice în domeniu. ”Pe baza analizelor anterioare se vor elabora propuneri de politici publice care să vizeze și să reglementeze sistemele integrate de transport pornind de la nevoile și preferințele indivizilor în ceea ce privește transportul, în vederea creșterii accesibilității generale prin recomandări focalizate pe: prioritizarea transportului public pe segmente de drum și intersecții, crearea de noi rute de transport și de noi stații, identificarea străzilor sau a sectoarelor de străzi pretabile la implementarea sistemelor de benzi dedicate transportului public și bicicletelor, dezvoltarea și modernizarea culoarelor pietonale, extinderea rutelor exietemte pentru piste de biciclete”, se mai arată în documentul citat.

Creșterea accesibilității pentru persoanele cu dizabilități

Primăria trebuie să primească astfel planșe și modele geospațiale de accesibilitate și mobilitate bazate pe scenariile de amplasare a elementelor de infrastructură propuse, dar și formularea unor propuneri publice legate de modalitățile de reglementare locală a transportului public și privat.

Un lucru important de menționat este că, studiul va cuprinde și o secțiune separată dedicată nivelului de accesibilitate, în oraș și la serviciile publice, a persoanelor cu dizabilități, care este necesar pentru un viitor plan strategic cu măsuri în cadrul proiectului ”Clujul accesibil”, derulat de Centrul de Inovare și Imaginație Civică.

 

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK

Comenteaza