Un proiect care funcţiona cu sughiţuri a fost declarat finalizat. "E o glumă?"

Un proiect care funcţiona cu sughiţuri a fost declarat finalizat.
Primăria Cluj-Napoca a anunţat că a finalizat proiectul „Rețea de stații self-service de închiriere de biciclete", un proiect de aproape 4 milioane de euro.

Primăria a anunţat vineri finalizarea completă a unui proiect realizat pe fonduri europene - sistemul de bike-sharing, numit oficial „Rețea de stații self-service de închiriere de biciclete" - la un an de la momentul în care a fost pornit în mod festiv, cu Emil Boc pedalând pe malul Someşului. În proiect era prevăzută unirea, prin piste de biciclete, a Clujului de Apahida şi Floreşti. Numai că acest lucru nu s-a realizat. Floreştiul va fi legat de oraş printr-o pistă viitoare, cea care urmează să se construiască odată cu centura de sud a comunei. Sunt probleme doar în afara Clujului? Nici vorbă. Patru staţii de biciclete se vor prelua de către primărie abia luni, la peste patru ani de la momentul în care sistemul ar fi trebuit finalizat.

„Municipiul Cluj-Napoca anunţă finalizarea proiectului ,,Rețea de stații self-service de închiriere de biciclete'', în data de 17.11.2016, finanţat prin PROGRAMUL OPERAŢIONAL REGIONAL 2007-2013, Axa prioritară 1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere", Domeniul de intervenţie 1.1 „Planuri integrate de dezvoltare urbană", sub-domeniul „Poli de creştere", program gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice în calitate de Autoritatea de Management prin Organismul Intermediar Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest.
Valoarea toatală a proiectului: 14.041.299,07 lei, din care valoarea cererii nerambursabile: 10.586.154,20 lei.
Durata de implementare: 61 luni.
Obiectivul general al proiectului este reducerea traficului auto, dezvoltarea transportului ecologic și încurajarea folosirii bicicletelei ca mijloc alternativ de transport, în vederea îmbunătățirii mobilității urbane în Zona Metropolitană Cluj.
Obiectivele specifice ale proiectului: Realizarea unei rețele de 50 de stații de închiriere de biciclete în regim self-service și dezvoltarea unei rețele coerente de piste și trasee destinate bicicliștilor, pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, al comunei Florești și al comunei Apahida.
Implementarea în Zona Metropolitană Cluj a unei campanii de promovare a bicicletei ca mijloc de transport"
, se arată în comunicatul municipalităţii.

Mititean: "E o glumă?"

Una dintre persoanele interesate direct de acest proiect este Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca. „Cum să încheie proiectul? Este o glumă?", a întrebat Mititean, când a aflat despre anunţul de finalizare a proiectului.

„Am auzit că au vopsit nişte trotuare cu roşu şi le-au declarat piste, atât în Apahida, cât şi pe ceva străduţe din Floreşti, paralele cu cea principală. La Cluj nu sunt toate staţiile funcţionale, iar acest lucru a fost recunoscut pe pagina web a sistemului. Numai dacă nu s-a întâmplat vreo minune în ultima săptămână... Noi ne-am judecat cu primăria pe acest proiect, pentru că nu ne-a consultat în legătură cu traseele şi le-a tot schimbat. Ni s-a cerut mereu să nu înjurăm municipalitatea, că pistele nu au fost recepţionate şi că firma care a câştigat licitaţia va fi pusă să refacă lucrările. Probabil s-a dat acest comunicat ca să nu se piardă fondurile europene. Am mai întâlnit asemenea situaţii, în care o clădire era recepţionată, deşi nu era terminată, ca să nu se piardă banii de la Uniunea Europeană", a mai directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca.

Câmpean: "Suntem în faza întocmirii procesului verbal de recepţie"

Managerul proiectului este Ovidiu Câmpean. Acesta a oferit, pentru ZIUA de CLUJ, detalii suplimentare despre bike-sharing. „După revizuirea proiectului, în urmă cu ceva timp, pista de biciclete din Floreşti a fost mutată pe traseul centurii de sud. Aceasta nu este încă realizată şi nu putem face pista fără drum. Deocamdată avem patru staţii în Floreşti, iar cei care vor folosi bicicletele vor trebui să circule pe DN1, respectând regulile de circulaţie. Şi în Apahida s-au făcut marcaje şi avem trei staţii de biciclete. Tehnic, proiectul este finalizat. Suntem în faza întocmirii procesului verbal de recepţie. Luni vom merge pe teren pentru a face recepţia şi vom prelua şi ultimele patru staţii din Cluj, care nu au fost puse în funcţiune anterior din diverse motive. Avem marcaţi în Cluj toţi kilometri de piste din proiect şi suntem într-un continuu proces de realizare a noi culoare pentru biciclişti", a spus Câmpean.

Primarul din Floreşti, Horia Şulea, a explicat la rândul său că a făcut tot ce era necesar. „Vom avea piste de biciclete pe centura de sud, care este proiectul nostru. Deocamdată s-au adus biciclete în staţii şi am înţeles că s-au făcut deja câteva carduri. Am pus şi pe drum indicatoare rutiere cu <Atenţie, biciclişti>. Am făcut tot ce ne-a revenit din proiect", a spus Şulea.

Proiectul campion la întârzieri

Sistemul de bike-sharing, a fost lansat abia în 17 noiembrie 2015, cu trei ani de întârziere faţă de termenul anunţat iniţial (până acum, când s-a declarat finalizat total, au trecut patru). Atunci au fost puse la dispoziţia clujenilor 470 de biciclete în primele 30 de staţii din oraş, care puteau fi închiriate gratuit timp de oră. În 14 decembrie 2015, primăria a suspendat sistemul, din cauza venirii iernii, reluându-l în 4 martie 2016. În curând, bicicletele din programul de bike-sharing vor intra din nou în hibernare.

Contractul pentru realizarea acestui sistem a fost obţinut de asocirea Viacor Engineering, cu sediul în Bucureşti - Rico SRL. din Constanţa. Viacor este controlată de braşoveanul Răzvan Gabriel Bâgiu, fiul unuia dintre oamenii de afaceri implicaţi în dosarul de corupţie al fostului preşedinte al Consiliului Judeţean Braşov Aristotel Căncescu. Bâgiu junior este patronul SC Ramb Infrastructură SRL, dar şi al CS Vision, membrele asocierii care a implementat sistemul de ticketing la Cluj.

Familia din Braşov care a adus la Cluj ticketing şi bike sharing

Despre familia Bâgiu se ştie că este apropiată de fostul PDL, fiind în sfera de influenţă a lui Corvin Nedelcu, un personaj care are legături cu Theodor Stolojan şi Vasile Blaga. Nedelcu şi Răzvan Bâgiu au fost asociaţi la Viacor Engineering, firmă care i-a rămas lui Bâgiu junior în 2009, când Nedelcu a devenit membru în guvernul Emil Boc.

Societatea care administrează sistemul de bike-sharing este din Braşov şi se află în sfera de influenţă a aceleaşi familii. Licitaţia a fost câştigată de Wind Technologies, care primeşte 1,6 milioane de euro pe doi ani (7.205.647 lei fără TVA). Conform Monitorului Oficial, Wind Technologies este fosta companie Romsana Internaţional SRL, înfiinţată de Gabriel Bâgiu. Asociatul lui Bâgiu a fost iniţial Maria Carmen Pozna, care avea apoi să devină asociat unic. Firma, redenumită Wind Technologies, a ajuns apoi la o altă doamnă, Camelia Borda, care i-a „pasat-o" înapoi Mariei Carmen Pozna.

Buget total al proiectului a fost de 17,6 milioane de lei, aproape patru milioane de euro. Din această sumă, 13,4 milioane de lei au fost asigurate de Uniunea Europeană.

 

Comenteaza