Unii cu ecologice, alţii cu poluante. Ce adaugă Primăria şi CTP la "etapa mov"

Unii cu ecologice, alţii cu poluante. Ce adaugă Primăria şi CTP la
Primăria şi CTP şi-au împărţit direcţiile în ceea ce priveşte achiziţia de vehicule de transport în comun.

După eşecul tentativei de cumpărare a şase tramvaie şi a 50 de autobuze, Compania de Transport Public (CTP) Cluj s-a reorientat. În urma unei discuţii cu reprezentanţii Primăriei, s-a făcut o împărţire a sarcinilor. CTP va cumpăra numai autobuze cu combustibili fosili, cu bani din creditul de 20 de milioane de euro de la Raiffeisen, iar Primăria va achiziţiona mijloace de transport ecologice, din fonduri europene; este vorba despre tramvaie, troleibuze, autobuze electrice, pentru că doar acestea sunt eligibile prin axa 4.1 din Programul Operaţional Regional. Suma previzionată pentru aceste vehicule era iniţial de 25 de milioane de euro.

Concret, în loc de 50 de autobuze, CTP va pregăti o licitaţie de 60 de autobuze. Este vorba despre vehicule scurte, de 12 metri. În această vară am avut un câştigător la licitaţia pentru 50 de autobuze, Mercedes, dar procedura a fost contestată şi anulată, de CNSC, apoi şi de instanţă. A existat şi o licitaţie a CTP pentru şase tramvaie; două societăţi au depus oferte, dar ambele au fost considerate incomplete. Este vorba despre polonezii de la PESA Bydgoszcz şi de arădenii de la Astra Vagoane Călători.

Primăria avea în plan să aprovizioneze flota companiei cu 10 tramvaie şi 20 de troleibuze, respectiv cu autobuze electrice, „în funcţie de câţi bani rămân", potrivit primarului Emil Boc. Un calcul simplu ne arată că nu mai rămân prea mulţi bani. Ultimele achiziţii făcute de Cluj-Napoca relevă că un tramvai costă circa 1,5 milioane de euro, iar un troleibuz, cam 500.000 de euro. Total, aproximativ 25 de milioane. Desigur, preţul corect depinde de oferta câştigătoare. Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei, a explicat că suma iniţială ce urma să fie cheltuită pentru achiziţia de mijloace de transport a fost revizuită.

„Suma de pe axa 4.1 care este dedicată municipalității e de 36 de milioane de euro. Iar noi vrem sa fim pregătiți în eventualitatea dezangajării unor sume de pe alte axe sau de la alte oraşe. Vrem sa fim pregătiți. În cazul în care la nivel naţional va fi un grad mic de absorbție, să avem proiecte şi documentaţii pregătite", a spus Cîmpean.

Se ştie deja că vom avea totuşi autobuze electrice până în luna martie 2018. Sunt 10 vehicule Solaris ce urmează să ajungă la Cluj, cumpărate cu 85% fonduri elveţiene. Se poartă discuţii şi pentru un al 11-lea, pentru că banii aprobaţi de Elveţia sunt suficienţi pentru achiziţionarea acestuia.

Dorinţa de înnoire a parcului auto al CTP s-a manifestat pregnant în ultimii trei ani şi are scop determinarea cât mai multor clujeni să renunţe la maşinile personale în dauna transportului public.

Achiziţiile de până acum din „era mov":

2012: 4 tramvaie noi PESA, fabricate în Polonia
2014-2015: 40 de autobuze diesel articulate Solaris Bus & Coach, fabricate Polonia
2015: 10 autobuze scurte Iveco Urbanway, fabricate în Franţa
2016-2017: 20 de troleibuze noi Astra Bus, fabricate la Astra Vagoane Călători Arad
Este pe final de procedură achiziţia a 15 noi autobuze diesel articulate şi a 10 minibuze.

Ce ar urma să se mai cumpere:

11 autobuze electrice
60 de autobuze diesel scurte
16 tramvaie
20 de troleibuze

Per total, într-o variantă ideală, „era mov" ar urma să cuprindă până la final de 2018, început de 2019, următorul efectiv de vehicule de generaţie nouă:

20 de tramvaie
55 de autobuze articulate
70 de autobuze scurte
40 de troleibuze
11 autobuze electrice
10 minibuze

206
MIJLOACE DE TRANSPORT DE GENERAŢIE NOUĂ AR URMA SĂ AIBĂ CLUJUL, AŞADAR, DIN CARE 71 ECOLOGICE, IAR CELELALTE, CU NORMĂ DE POLUARE EURO 6. POTRIVIT DECLARAŢIILOR CONDUCERII CTP, LA ORE DE MAXIMĂ CIRCULAŢIE, COMPANIA SCOATE PE STRĂZILE ORAŞULUI CIRCA 270-280 DE MIJLOACE DE TRANSPORT.

 

Comenteaza