Untold Festival, evenimentul de patru milioane de euro. Cum se cheltuie banii

Untold Festival, evenimentul de patru milioane de euro. Cum se cheltuie banii
Patru milioane de euro pentru patru zile de festival şi un milion de euro pentru contractarea a doi artişti de talie mondială. Acestea sunt sumele pe care federaţia Share le alocă pentru festivalul anului, care se va desfăşura la Cluj-Napoca în perioada 30 iulie – 2 august, cu prilejul Cluj – Capitală Europeană a Tineretului.

Federația SHARE, constituită cu scopul de a investi în tineret pentru o dezvoltare urbană sustenabilă și responsabilă și susținerea comunităților de tineri din Cluj-Napoca prin implementarea programului Cluj-Napoca 2015 - Capitală Europeană a Tineretului și organizarea de diverse programe sau proiecte, pregăteşte pentru vara acestui an un festival la care sunt aşteptaţi sute de mii de tineri. Totul se va desfăşura la sfârşitul lunii iulie, când pe scenele festivalului Untold vor urca artişti de talie internaţională.

"Festivalul Untold este cel mai mare eveniment din programul Cluj 2015, un eveniment care a fost dorit de public, de tineri. Toate semnalele pe care le-am primit încă de la anunțarea câștigării titlului au fost că tinerii își doresc în acest an concerte mari, își doresc artiști de talie internațională și suntem mândri că am reușit să îi aducem pe Avicii și David Guetta, iar această reușită se datorează proiectului pe care l-am câștigat în 2014 la concursul desfășurat de Consiliul Local și Primăria Cluj-Napoca la care am câștigat 1,8 milioane de lei, deci circa 400.000 de euro, bani care au fost folosiți în totalitate de federația Share pentru rezervarea primilor artiști confirmați la Untold Festival", a declarat Diana Apan, purtătorul de cuvânt al federației.

Cum s-a atribuit contractul pentru serviciile artistice

Din cauză că, în ultimul timp, au apărut diferite speculații privind modul în care federația Share a atribuit contractul pentru serviciile artistice ale Untold Festival, evenimentul care se va desfășura între iulie și august la Cluj-Napoca, reprezentanții federației au ținut să lămurească modul în care au acționat în această privință și prezentat, pas cu pas, procedura legală pe care au derulat-o.

"Având în vedere prevederile contractului pe care l-am semnat cu Primăria Cluj-Napoca, federația Share are obligația să respecte procedurile de achiziție publică, astfel că am urmărit întocmai prevederile ordonanței 34/2006 privind achizițiile publice. În articolul 16 din acest OUG, se specifică în felul următor: în cazul în care autoritatea contractantă atribuie un contract care are ca obiect prestarea de servicii din categoría celor incluse în anexa 2B (în anexa 2B la articolul 56 este prevăzut un cod pentru serviciile de recreere, culturale și sportive, cod care include și serviciile prestate de artiști, exact obiectul contractului în discuție) atunci obligația de a da prezenta ordonanță de urgență se impune numai pentru contracte a căror valoare este mai mare sau egală cu cea prevăzută de art 57 alineatul 2 (articolul se referă la un plafon de 130.000 de euro, pe care l-am depășit și prin urmare, cf. articolului 16, pentru contráctele a cărui valoare este mai mare sau egală avem obligația de a ne limita la prevederile articolelor 35-38 (articolele detaliază modul de tratare a caietului de sarcini, ceea ce federația Share a făcut) și a articolului 56 (publicarea unui anunț de atribuire). Noi am realizat acest caiet de sarcini conform legii, în baza lui am cerut oferte, am căutat să ajungem direct la artiști, am aplicat procedure de negoiciere, criteriile de atribuire a fost cel mai mic preț și respectarea caietului de sarcini, iar în urma acestor proceduri s-a ajuns la o valoare total a contractului de 4.068.000 de lei. Dintre acești bani, 1,8 milioane sunt bani publici, restul, diferența de sumă, este obligația federației Share de a încheia parteneriate, de a obține sponsorizări, de a atrage aceste finanțări. Acest contract prin care, în primă fază, David Guetta și Avicii au confirmat venirea lor la Cluj, include costurile cu artiștii, transport, toate solicitările lor pentru a fi aduși aici. În negocierile purtate a avut o importanță capital faptul că avem acest titlu și conceptul pe care l-am prezentat pentru festivalul din vară. De asemenea, trebuie menționat că există un anumit preț pentru artiștii care concertează într-un spațiu de 7.000 de persoane și altul pentru un concert într-un loc de 60.000 de persoane. În ordonanța de urgență la care am făcut referire mai devreme este prevăzut un termen de 48 de zile în care pot fi publicate pe Seap, noi ne-am încadrat în acel termen", a explicat Diana Apan.

Art. 16
(1) În cazul în care autoritatea contractantă atribuie un contract ce are ca obiect prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, atunci obligaţia de a aplica prezenta ordonanţă de urgenţă se impune numai pentru contracte a căror valoare este mai mare sau egală cu cea prevăzută la art. 57 alin. (2) şi se limitează la prevederile art. 35-38 şi art. 56 şi la aplicarea pe tot parcursul procedurii de atribuire a principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2). Contestaţiile privind procedura de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, a căror valoare este egală sau mai mare decât cea prevăzută la art. 57 alin. (2), se soluţionează potrivit dispoziţiilor cap. IX.
(2) În cazul în care contractul de achiziţie publică prevăzut la alin. (1) are ca obiect, alături de prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, şi prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2A, prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai dacă valoarea estimată a serviciilor incluse în anexa nr. 2B este mai mare decât valoarea estimată a serviciilor incluse în anexa nr. 2A.
(3) Autoritatea contractantă nu are dreptul de a combina, în cadrul aceluiaşi contract, servicii incluse atât în anexa nr. 2B, cât şi în anexa nr. 2A, cu scopul de a beneficia de aplicarea prevederilor alin. (1), atunci când atribuie respectivul contract de achiziţie publică.

Bugetul total al festivalului care va anima Clujul la sfârşitul lunii iulie ajunge la costuri de aproximativ 4 milioane de euro, adică aproximativ 18 milioane de lei. "Estimarea actuală se ridică la 4 milioane de euro. Vor fi peste 100 de artiști, deja au confirmat pe lângă Avicii și David Guetta nume mari precum John Newman, Patrice, Fatman Scoop, Tinie Tempah și alții", spun reprezentanţii federaţiei Share.

Pentru doi dintre marii artişti care vor susţine show-uri pe stadionul Cluj Arena, Avicii şi David Guetta, federaţia Share va cheltui peste 4 milioane de lei, adică aproape un milion de euro. Pe lângă aceştia, Share a contractat mulţi alţi artişti de talie internaţională, însă onorariile acestora nu au fost dezvăluite.

"După cum am subliniat de la bun început, nu vom dezvălui tarifele solicitate pentru niciunul dintre artiștii care participă la eveniment. În privința celor mai populari artiști la acest moment, dintre cei care au confirmat prezența la Untold Festival, Avicii și David Guetta, există un contract de 4.068.000 lei ce include costurile cu tot ceea ce înseamnă aducerea acestora la Cluj, la concertele ce vor avea loc pe Cluj Arena. Menționăm, așa cum au declarat și alți organizatori de evenimente, faptul că artiștii nu solicită o sumă fixă, nu există prețuri "bătute în cuie", ci solicită și acceptă sau nu o ofertă; sunt multe variabile care se iau în calcul, spre exemplu, costurile diferă dacă e vorba de un eveniment de 6.000 de persoane sau unul de 60.000 de persoane pentru că managementul artiștilor se uită la încasările estimate, diferă dacă e eveniment organizat în club sau live, pe stadion", trasmite federaţia Share.

Criteriile de selecţie a artiştilor

Conform anunțului de atribuire numărul 153568/07.01.2015, federația Share a atribuit contractul în valoare de 4.068.000 de lei fără TVA, prin negociere, către European Event Service - o firmă cu sediul în Germania. La negocieri au participat trei firme, iar criteriul atribuirii contractului s-a făcut, conform datelor de pe SEAP, după criteriul celui mai mic preț. Descrierea contractului: servicii de recreere (artistice), ce includ prestația live a minim doi artiști recunoscuți la nivel modial - cu mimim de cerințe stabilite prin caietul de sarcini.

Caietul de sarcini poate fi consultat într-o variantă detaliată și pe site-ul cluj2015.eu, iar conform datelor furnizate în document, ofertanții trebuiau să aibă în vedere mai multe aspecte. Cumulativ, cei doi artiști vor atinge următoarele criterii: DJ muzică house și DJ muzică electronică recunoscuți la nivel mondial, având minim opt milioane de albume vândute. Popularitatea pe rețelele de socializare a reprezentat o altă cerință, artiștii traebuiau să aibă 70 de milioane de fani pe Facebook, 16 milioane de followers pe Twitter, 2 milioane de vizualizări pe Youtube, 5 milioane de fani Spotify. De asemenea, premiile adunate pe parcursul carierei au reprezentat elemente importante, iar caietul de sarcini cuprindea următoarele cerințe: minim patru premii la American Music Awards și Billboard Music Awards în ultimii trei ani, minim patru premii la DJ Awards în ultimii șapte ani, clasarea în primele 10 locuri ale Topului 100 DJs conform DJ Magazine în perioada 2004-2007, minim două premii la Grammy Awards în ultimii patru ani, minim două premii MTV Music Awards în ultimii trei ani, minim un premiu la Premios 40 Principales în ultimii trei ani, minim două premii la Teen Choice Awards, minim șase premii la World Music Awards în ultimii șapte ani, Selling DJ-2007, Worlds Best DJ, precum și clasarea în primele trei locuri ale Housepodium DJ Top 50 în ultimii cinci ani.

"În acest moment reacția publicului este neașteptată, ne bucură enorm, e ceea ce ne dă putere să mergem mai departe când vedem că avem aproape 20.000 de abonamente vândute. Compania cu care lucrăm pentru vânzarea de bilete ne-a spus că am înregistrat un record în Europa de Est cu un număr enorm de bilete vândute în șapte zile, pentru că, știți, oamenii și-au rezervat întâi biletele pe website și, apoi, le-au achiziționat.

În general, artiștii un au o sumă fixă pentru care concertează, nu costă 10.000 de euro sau 100.000 de euro sau 1 milion de euro, ci este vorba despre cea mai bună ofertă, de arguméntele care li se prezintă, de conceptele care li se prezintă și acceptă sau nu oferta făcută. Nu este un preț bătut în cuie pentru un artist. De asemenea, se știe că dacă mai mulți organizatori de evenimente din aceeași țară contactează managerul unui artist, prețurile vor începe să crească; în clipa în care există mai multe solicitări este normal: o cerere mai mare determină și un preț mai mare. Din aceste considerente, federația Share a dorit să ajungă direct la artiști și la managementul lor", a menționat Apan.

Artişti internaţionali, confirmaţi deja la UNTOLD Festival

Avicii și David Guetta sunt primii headlineri anunțați pentru Festivalul Untold, iar ATB, Tinie Tempah, Fatman Scoop, Cazzette, Third Party, John Newman și Patrice sunt cei mai noi artiști anunțați de organizatori. Evenimentul anului din Cluj-Napoca va acoperi genuri muzicale variate: trance, chill out, hip-hop, electro house, progressive house, rap.

În plus față de scenele principale anunțate până acum, Cluj Arena și Sala Polivalentă, Piața Unirii și Piața Muzeului se vor transforma în locații ale festivalului, vor fi amenajate scene pe care vor urca artiști naționali și locali. Parcul Central va fi zona de pre-festival, unde pe lânga scena dedicata trip-hop, jazz și reggae vor fi amenajate zone speciale de chillout, de târg și de multe alte activități conexe, menite să distreze publicul în timpul zilelor de festival. Cluj Arena Underground va fi o scenă dedicată în totalitate muzicii electronice.

Federația SHARE Cluj-Napoca este constituită cu scopul de a investi în tineret pentru o dezvoltare urbană sustenabilă și responsabilă și susținerea comunităților de tineri din Cluj-Napoca prin implementarea programului Cluj-Napoca 2015 - Capitală Europeană a Tineretului și organizarea de diverse programe sau proiecte.

Comenteaza