Vă lăsaţi maşinile în Mănăştur? Unde vrea Primăria să construiască o parcare de tip park&ride

Vă lăsaţi maşinile în Mănăştur? Unde vrea Primăria să construiască o parcare de tip park&ride
Primarul Emil Boc a anunţat că a obţinut acorduri pentru ca municipalitatea să realizeze un parking subteran în Mănăştur.

Compania britanică ARUP, cea care a realizat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), dat publicităţii la finalul anului trecut, a recomandat Clujului să realizeze un concept de park&ride, utilizat la scară largă şi de multă vreme în vest, dar complet necunoscut la noi.

„Park&ride (P&R: parcarea autoturismului și continuarea călătoriei cu mijloacele de transport în comun) poate reprezenta o soluție mai ales pentru cei care locuiesc în afara orașului și care nu au acces la transportul public de calitate.

Navetiştii (și alți vizitatori care doresc să ajungă în centrul orașului) pot să-și parcheze autoturismele într-o parcare aflată la marginea orașului, de unde utilizatorii sistemului P&R pot ajunge în centrul orașului cu transportul public de frecvență ridicată", se arată în PMUD.

Realizatorii planului au propus şi patru amplasamente: Bulevardul Muncii, respectiv străzile Aurel Vlaicu, Unirii, Frunzișului, fiecare de câte 300 de locuri. De asemenea, au venit cu ideea utilizării parcării centrului comercial Polus, acum Vivo!.

ARUP, care a realizat studiul la solicitarea Ministerului Dezvoltării, cu bani de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, a motivat alegerea fiecărui amplasament cu mijloacele de transport în comun care pot prelua şoferii ce renunţă la maşini şi a calculat inclusiv frecvenţa cu care circulă autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele în zonele respective la orele de vârf (tabel).

Primarul Emil Boc a preluat ideea, dar a venit cu un alt amplasament. Luni, la REALITATEA FM Cluj, acesta a dezvăluit că doreşte să realizeze un parking subteran de tip park&ride în Mănăştur. Acesta ar fi primul de acest fel din Cluj. Parcările existete acum în oraş sunt fie în zona centrală, fie deservesc locuitorii din cartiere.

"Am vorbit cu cei de la USAMV şi cu cei de la Billa, care au terenuri în zona respectivă, în dorinţa de a face un parking subteran sub parcarea magazinului Billa de pe Calea Floreşti. Oamenii îşi vor putea lăsa maşinile acolo şi să îşi continue drumul cu mijloacele de transport în comun. Şi în Mărăşti căutăm soluţii asemănătoare", a spus primarul.

Conceptul park&ride nu are nicio şansă de funcţionare dacă transportul public nu oferă viteză şi confort. „Împreună cu Compania de Transport Public vrem să avem un transport <brici> la Cluj. Domnul Neag (directorul CTP Cluj, Liviu Neag, n. red.) poate să o facă, este omul sistemului de transport, poate cel mai bun din România.

Dânsul are obligaţia să ne pună la dispoziţie un transport de calitate. Aşa pot să vă spun şi eu <oameni buni, lăsaţi-vă maşinile acasă şi circulaţi cu autobuzul>", a menţionat Emil Boc, la REALITATEA FM Cluj. Planul de achiziţii de mijloace de transport noi al CTP, calculat de ZIUA de CLUJ, arăta că, la finalul perioadei 2012-2020, „etapa mov", compania va avea aproximativ 200 de mijloace de transport noi şi moderne.

CITAT
„P&R este un concept care a fost implementat cu succes în multe zone urbane. Pentru ca acesta să fie de succes, trebuie îndeplinite însă o serie de criterii. Pentru ca persoanele să utilizeze acest sistem, întreaga deplasare în sistemul P&R (autoturism - parcare și schimbare cu vehiculul de transport public - TP, călătorie cu vehiculul TP) trebuie să fie mai atractivă decât utilizarea autoturismului pentru întreaga călătorie"

Experţii ARUP, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă

Comenteaza