"Vina pentru situaţia Autostrăzii Transilvania aparţine Bechtel şi Ministerului Transporturilor"

Fostul premier Călin Popescu Tăriceanu a declarat, marţi, că vina pentru actuala situaţie privind construcţia Autostrăzii Transilvania aparţine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lăsată să facă ce doreşte, dar şi ministerului Transporturilor, care nu a desemnat un responsabil de proiect.

Tăriceanu a spus că nu este "foarte bucuros" de aprecierea premierului Victor Ponta, potrivit căruia contractul cu Bechtel trebuie reziliat din cauza "prostiei" celor care erau în 2005 la Transporturi, arătând că e posibil ca primul-ministru să nu cunoască toate detaliile.

"Ceea ce pot să vă spun în calitate de premier la acea dată - sigur că nu sunt foarte bucuros de această apreciere a domnului Ponta, poate nu cunoaşte toate detaliile - şi am să vă explic că la acea dată contractul a fost suspendat. S-a început o renegociere a lui pe o serie de indicatori tehnico-economici în special în ceea ce priveşte costul materialelor, care urmau să fie puse în operă", a spus Tăriceanu.

El a menţionat că nu au putut fi negociate condiţiile generale ale contractului cu Bechtel care ar fi fost extrem de costisitoare pentru România şi Bechtel nu ar fi acceptat.

"Prin urmare, ar fi existat riscul de a merge la ruperea contractului, însoţită de plata unor penalităţi usturătoare din partea României către firma Bechtel. Ceea ce s-a putut face la acea dată - şi s-a făcut cu succes - a fost renegocierea unor parametri tehnico-economici care să reducă în mod substanţial costurile", a spus Tăriceanu.

El a arătat că vina pentru actuala situaţie privind construcţia Autostrăzii Transilvania aparţine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lăsată să facă ce doreşte pe şantier, dar şi Ministerului Transporturilor.

"Actuala situaţie nu este datorată numai firmei Bechtel. Dacă vrem să fim obiectivi şi serioşi, este şi datorată incapacităţii Ministerului Transporturilor, sub conducerile succesive pe care le-a avut, de a desemna un responsabil cu acest proiect de amploare majoră şi de importanţă deosebită pentru România, care să urmărească împreună cu Bechtel sau să urmărească ceea ce Bechtel ar trebui să facă", a spus Tăriceanu.

El a spus că Bechtel a fost lăsată să facă ce doreşte pe şantier, să lucreze unde doreşte şi cât doreşte şi, pe baza situaţiilor de lucrări, să îşi deconteze facturile.

"Acest lucru nu a însemnat neapărat că a exista vreo coordonare a proiectului din partea Ministerului Transporturilor, care era titularul de proiect şi, ca atare, trebuie să recunoaştem că avem şi noi o parte de vină că nu ştim să ne gestionăm banii, în cazul de faţă nu foarte puţini. Bechtel are probabil partea lui de vină, dar o parte de vină este şi în zona noastră", a spus Tăriceanu.

El a admis că se referă şi la miniştrii Transportului din mandatul său de premier, arătând că a sesizat un inters slab la nivelul ministerului pentru acest proiect.

"Nu exclud pe nimeni. Din contră, pot să spun că am observat un interes slab la nivelul Ministerului Transporturilor pentru acest proiect. Eu cred că un ministru al Transporturilor, când ai un singur astfel de proiect, ar trebui să fie săptămânal pe şantier pentru a urmări modul de avansare a lucrărilor, respectarea termenelor, pentru a pune presiune mare", a mai spus Tăriceanu.

Contractul cu compania americană Bechtel privind construcţia autostrăzii Transilvania trebuie reziliat din cauza prostiei celor care au condus în 2005 Ministerul Transporturilor şi care, în loc să aplice un contract foarte bun, au început renegocieri şi tergiversări, a declarat premierul Ponta.

În 2005, în Guvernul Tăriceanu, Ministerul Transporturilor a fost condus de către Gheorghe Dobre din partea PD.

Întrebat de jurnalişti, după ce a participat la conferinţa "Cities of Tomorrow": dezvoltarea urbană, încotro?, organizată de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germanǎ (AHK Romania) şi MEDIAFAX, dacă din punctul său de vedere contractul cu Bechtel trebuie reziliat, premierul a răspuns afirmativ, argumentând că acest lucru este necesar din cauza "prostiei" celor care au condus în 2005 Ministerul Transporturilor şi au decis să renegocieze contractul în loc să îl aplice.

"În 2005, din cauza prostiei celor care au condus atunci Ministerul Transporturilor - sper că e vorba doar de prostie şi nu de altceva - în loc să se aplice un contract care era foarte bun, au început renegocieri, tergiversări, regândiri, recalculări şi uite că am ajuns după aproape zece ani să nu se mai întâmple nimic", a spus Ponta.

Contractul cu Bechtel privind construcţia autostrăzii Transilvania ar urma să fie reziliat în următoarele zile, şi nu luni, după ce vor mai fi stabilite unele detalii, Corpul de Control al premierului urmând în acelaşi timp să verifice derularea contractului de la data încheierii şi până în prezent.

"Rezilierea contractului este o chestiune de zile, mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă", a declarat agenţiei MEDIAFAX ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova.

La rândul său, premierul Victor Ponta a precizat, luni, pentru MEDIAFAX că a decis să trimită Corpul de Control pentru a verifica acest contract.

Controlul a fost confirmat şi de ministrul Şova, care a precizat că inspectorii vor verifica derularea contractului de la început şi până în prezent, deoarece opinia publică doreşte să ştie cum au fost cheltuite fondurile.

Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a declarat, luni, că premierul Victor Ponta îşi ascunde neputinţa prin controlul cerut la contractul cu Bechtel, ea cerând şefului Guvernului să îl demită pe ministrul Şova şi să facă publice costurile rezilierii contractului.

 

Etichete
Comenteaza